MARKETING RESEARCH OF DIETALIZATION OF AGRARIAN ENTERPRISES AND AGRARIAN TRADE MARKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/64-5

Keywords:

marketing research, digitization, trademarks, agricultural enterprises

Abstract

Over the last decade, there has been a radical transformation of the entire market system due to digitalization. Thus, a new technological way has emerged, resulting in changes in the economy, which increasingly relies on rapid delivery and prompt operations, transformation of government into e-government and communication via social networks. Marketing plays a key role in the digital transformation of any enterprise. It is through digital marketing that consumers and businesses learn about certain events (legal, economic, social, religious, etc.), and not only are they being informed, they can also inform others. Mobile devices, the Internet, local area networks, digital television and other media all can be used to collect information and conduct marketing research. In this article we conduct a marketing research where we are observing the degree of digitalization of the agrarian enterprise. In this study, we will use the method of assessing strategic development by indicators of the internal environment of agricultural enterprises. For this evaluation, a methodology was developed for a comprehensive and systematic study of the degree of digitalization of agricultural enterprises, which was implemented in practice by using Google forms. This form is universal, it is possible to construct questions of various complexity. There is a questionnaire for this evaluation: "Evaluation of websites of agrarian enterprises and agrarian trademarks". It consists of the following questions: search engine, the overall concept, key queries, technical support, payment systems, protection of customer personal data, feedback, responsive website, content relevance, utilizing modern trends in web design. And also the results of diagnostics of quality of agrarian websites are stated enterprises and brands, conducted through an expert survey 13 agricultural enterprises and brands by ten components: the system information retrieval, compliance with the design concept of the organization (trade brands), key inquiries, technical support, payment systems, protection of personal data of clients, form of feedback, adaptability site, relevance of content, compliance with modern web trends design.

References

Балабанова Л.В., Алачева Т.И. Информационное обеспечение обоснования управленческих решений в условиях маркетинговой ориентации предприятия. Донецкий гос. ун-т экономики и торговли им. М. Туган-Барановского. Донецк, 2003. 144 с.

Безпалько О.В., Крайнюченко О.Ф. Використання методу експертних оцінок в маркетингових дослідженнях. Харчова промисловість. 2008. № 7. С. 128–132.

Вертайм К., Фенвик Я. Цифровой маркетинг. Как увеличить продажи с помощью социальных сетей, блогов, вики-ресурсов, мобильных телефонов и других современных технологий. Москва : Альпина Паблишер, 2010. 384 с.

Національна модель неоіндустріального розвитку України: моногр. / В.П. Вишневський, Л.О. Збаразська, М.Ю. Заніздра та ін.; за заг. ред. В.П. Вишневського / НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Київ, 2016. 518 с.

Andrew J. Rohm, Matthew Stefl, Julian Saint Clair Time for a Marketing Curriculum Overhaul: Developing a Digital-First Approach. September 2018. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475318798086

Лебеденко М.С. Вебометричний ранг як показник ефективності електронного ресурсу підприємства. Ефективна економіка. 2014. № 4. С. 40–42.

Машкаров Ю. Г. Тенденції розвитку інформаційної інфраструктури в Україні. Новітні інформаційно-комунікаційні технології в модернізації публічного управління: зарубіжний і вітчизняний досвід : Матеріали ІІ наук. практ. семінару. 25 квітня 2014 р., м. Дніпропетровськ // редкол.: В. М. Дрешпак ( голов. ред.). Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2014. С. 69–72.

Меджибовська Н.С. Формування систем електронного постачання промислових підприємств : монографія. Одеса : Пальміра, 2011. 271 с.

Niebel T. ICT and Economic Growth: Comparing Developing, Emerging and Developed Countries. ZEW Centre for European Economic Research. Mannheim. 2014. ZEW Discussion Paper 14–117.

Окландер М. А., Романенко O.O. Специфічні відмінності цифрового маркетингу від Інтернет-маркетингу. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 362–371.

Mrs. Reshma Desai, Mr. Arvind Chauhan, Mr. Darshan Kudtarkar, "Digital Marketing - New Age Consumer Behavior (Mumbai Region)", IJRAR – International Journal of Research and Analytical Reviews (IJRAR), E-ISSN 2348-1269, P- ISSN 2349-5138, Volume.6, Issue 1, Page No pp.38-43, March 2019, Available at: http://www.ijrar.org/IJRAR1ABP007.pdf

Hofacker C.F. Digital Marketing: communicating, selling and connecting. Massachusetts : Edward Elgar Publishing, Inc., 2018. 224 р.

Каліна І.І. Інноваційні інструменти маркетингу в епоху цифровізації. Бізнес-навігатор. 2019. № 6.1 1 (56). С. 188–194.

ПрАТ «Миронівський хлібопродукт». URL: https://www.mhp.com.ua/

ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД». URL: https://www.kernel.ua/ua/

ТОВ «Нестле Україна». URL: https://www.nestle.ua/

ТОВ «АГРОДЖЕНЕ-РЕЙШН УКРАЇНА». URL: https://agrogeneration.com/ua

ПрАТ «АГРОТОН». URL: http://agroton.pat.ua/

ТОВ «АГРО-ТРЕЙД-ВИРОБ-НИЦТВО». URL: https://agrotrade.ua/

Balabanova L.V., Alacheva T.I. (2003) Ynformatsyonnoe obespechenye obosnovanyia upravlencheskykh reshenyi v uslovyiakh marketynhovoi oryentatsyy predpryiatyia [Information support of substantiation of managerial decisions in the conditions of marketing orientation of the enterprise]; University of Economics and Trade. M. Tugan-Baranovsky. Donetsk, 144 p. (in Ukrainian)

Bezpalko O.V., Krainyuchenko O.F. (2008) Vykorystannia metodu ekspertnykh otsinok v marketynhovykh doslidzhenniakh [The use of the method of expert assessments in marketing research] Food industry. No 7, pp. 128–132. (in Ukrainian)

Wertheim K., Fenwick J. (2010) Tsyfrovoi marketynh. Kak uvelychyt prodazhy s pomoshchiu sotsyalnykh setei, blohov, vyky- resursov, mobylnykh telefonov y druhykh sovremennykh tekhnolohyi [Digital marketing. How to increase sales through social networks, blogs, wikis, mobile phones and other modern technologies]. Moskva: Alpina Publisher, 384 p. (in Russian)

V.P. Vyshnevsjkyj, L.O. Zbarazsjka, M.Ju. Zanizdra (2016) Nacionaljna modelj neoindustrialjnogho rozvytku Ukrajiny [National model of neoindustrial development of Ukraine]. National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Industrial Economics. Kiev, p. 518. (in Ukrainian)

Andrew J. Rohm, Matthew Stefl, Julian Saint Clair (2018) [Time for a Marketing Curriculum Overhaul]: Developing a Digital-First Approach. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475318798086

Lebedenko M.S. (2014) Vebometrychnyi ranh yak pokaznyk efektyvnosti elektronnoho resursu pidpryiemstva [Webometric rank as an indicator of the efficiency of the electronic resource of the enterprise] Effective economy. No 4, pp. 40–42. (in Ukrainian)

Mashkarov Yu.G. (2014) Tendentsii rozvytku informatsiinoi infrastruktury v Ukraini [Tendencies of information infrastructure development in Ukraine] The latest information and communication technologies in the modernization of public administration: foreign and domestic experience: Materials of the II sciences. practice. seminar. April 25, 2014, Dnipropetrovsk // editor: VM Dreshpak (editor in chief). D.: DRIDU NADU, pp. 69–72. (in Ukrainian)

Medzhibovska N.S. (2011) Formuvannia system elektronnoho postachannia promyslovykh pidpryiemstv: monohrafiia [Formation of electronic supply systems of industrial enterprises: monograph]. Odessa: Palmyra, 271 p. (in Ukrainian)

Niebel T. (2014) ICT and Economic Growth: Comparing Developing, Emerging and Developed Countries. ZEW Centre for European Economic Research. Mannheim. ZEW Discussion Paper, pp. 14-117.

Oklander M.A., Romanenko O.O. (2015) Spetsyfichni vidminnosti tsyfrovoho marketynhu vid Internet-marketynhu [Specific differences between digital marketing and Internet marketing] Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". No 12, pp. 362–371. (in Ukrainian)

Mrs. Reshma Desai, Mr. Arvind Chauhan, Mr. Darshan Kudtarkar (2019) [Digital Marketing – New Age Consumer Behavior (Mumbai Region)] Volume 6, Issue 1, Page 38-43. Available at: http://www.ijrar.org/IJRAR1ABP007.pdf

Hofacker C.F. (2018) [Digital Marketing: communicating, selling and connecting. Massachusetts]: Edward Elgar Publishing, Inc., р. 224.

Kalina I.I. (2019) Innovatsiini instrumenty marketynhu v epokhu tsyfrovizatsii [Innovative marketing tools in the era of digitalization] Business Navigator, No 6.1-1 (56), pp. 188–194. (in Ukrainian)

PJSC Myronivsky Hliboproduct [PrAT «Myronivskyi khliboprodukt»]. Available at: https://www.mhp.com.ua/ (in Ukrainian)

KERNEL-TRADE LLC [TOV «KERNEL-TREID»]. Available at: https://www.kernel.ua/ua/ (in Ukrainian)

Nestle Ukraine LLC [TOV «Nestle Ukraina»]. Available at: https://www.nestle.ua/ (in Ukrainian)

AGRODZHENE-REASH UKRAINE LLC [TOV «AHRODZhENE-REIShN UKRAINA»]. Available at: https://agrogeneration.com/ua (in Ukrainian)

PJSC "AGROTON" [TOV «AHRO-TREID-VYROB-NYTsTVO»]. Available at: http://agroton.pat.ua/ (in Ukrainian)

LLC "AGRO-TRADE-PRODUCTION" [TOV «AHRO-TREID-VYROB-NYTsTVO»]. Available at: https://agrotrade.ua/ (in Ukrainian)

Published

2022-03-31