COMPETITIVENESS OF AGRICULTURAL ENTERPRISES AS THE MAIN COMPONENT OF THEIR ADAPTATION TO MODERN CONDITIONS OF AGRIBUSINESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/75-14

Keywords:

competitiveness, competitive advantages, agribusiness, management system, marketing research, agricultural products, agricultural enterprises, organizational environment, management decisions

Abstract

The article examines the main indicators of competitiveness and environmental factors, considers the methods of analysis and assessment of the competitiveness of agrarian enterprises, and substantiates marketing management decisions aimed at increasing the level of competitiveness for the adaptation of agrarian enterprises to modern conditions of agribusiness. It was established that it is critically important for agricultural enterprises to identify and respond to changes in the competitive environment in a timely manner in order to optimize their strategies and minimize potential risks. The complexity of the marketing environment is due to the variety of influential factors that can be under the control of an agricultural enterprise, and go beyond it. Accordingly, a comprehensive understanding and analysis of these aspects is critical for effective assessment of the marketing environment itself. The assessment of the competitiveness of an agricultural enterprise should take place by comparing its conditions, resources and productivity with similar indicators of enterprises in the industry. For in-depth analysis and research of the enterprise, it is necessary to carry out its comprehensive diagnostics using appropriate methods. It is extremely important to adapt the agricultural enterprise to market changes, which may include the following directions: organizational structuring, which promotes flexibility of management; strengthening of communication influence; expanding the range of products; modeling of employee behavior for effective response to new conditions; implementation of innovations in all aspects of activity; and optimization of management processes to improve overall efficiency. We can state that conditions of uncertainty and a high level of risks in the agricultural sector require agro-enterprises to conduct constant monitoring of the environment, quality marketing research and system management to ensure their stability and efficiency of work. While adaptation of production processes to changing conditions and prompt response to changes in the market can provide an agricultural enterprise with significant competitive advantages, and the introduction of the latest technologies and innovations can contribute to strengthening its position in the market and reducing the impact of market instability.

References

Спаський Г.В. Стан, проблеми та шляхи підвищення конкурентоспроможності аграрних підприємств в умовах євроінтеграції. Економіка АПК. 2017. № 9. С. 49–59.

Гриневецька Л.В. Резерви підвищення конкурентоспроможності підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень. 2015. № 38. С. 248–252.

Біловол Р.І. Маркетингові дослідження – необхідна умова підвищення конкурентоспроможності підприємства. Маркетингове забезпечення продуктового ринку. Збірник тез Х Міжнародної науково-практичної конференції. Полтава: ПДАА. 2018. C. 42–44.

Багорка М.О., Юрченко Н.І. Розробка шляхів адаптації сільськогосподарських підприємств до змін у маркетинговому конкурентному середовищі. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-69

Даниленко В. Ідентифікація характеристик конкурентного середовища цільових ринків збуту продукції підприємств-виробників зерна. Соціальна економіка. 2020. № (59). С. 32–38.

Лагодієнко В.В. Маркетингові технології розвитку підприємств у агропродовольчий сектор. Глобальні та національні економічні проблеми. 2016. № 8. С. 1259–1262.

Багорка М.О., Абрамович І.А. Удосконалення системи маркетингового управління для підвищення адаптаційних можливостей аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2024. Вип. 50. С. 7–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2024-50-1

Гузенко Г.М. Управління та вдосконалення маркетингової діяльності на підприємстві. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 12. С. 227–234.

Spaskyi H. V. (2017) Stan, problemy ta shliakhy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv v umovakh yevrointehratsii [The state, problems and ways of increasing the competitiveness of agricultural enterprises in the conditions of European integration]. Economy of agro-industrial complex, no. 9, pp. 49–59. (in Ukrainian)

Hrynevetska L. V. (2015) Rezervy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Reserves for increasing the competitiveness of the enterprise]. Herald of socio-economic research, no. 38, pp. 248–252. (in Ukrainian)

Bilovol R. I. (2018) Marketynhovi doslidzhennia – neobkhidna umova pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Marketing research is a necessary condition for increasing the competitiveness of the enterprise]. Marketing support of the food market. Collection of abstracts of the X International scientific-practical conference. Poltava: PDAA, pp. 42–44. (in Ukrainian)

Bahorka M. O., Yurchenko N. I. (2023) Rozrobka shliakhiv adaptatsii silskohospodarskykh pidpryiemstv do zmin u marketynhovomu konkurentnomu seredovyshchi [Development of ways of adaptation of agricultural enterprises to changes in the marketing competitive environment]. Economy and society, no. 48. (in Ukrainian)

Danylenko V. (2020) Identyfikatsiia kharakterystyk konkurentnoho seredovyshcha tsilovykh rynkiv zbutu produktsii pidpryiemstv-vyrobnykiv zerna [Identification of the characteristics of the competitive environment of the target markets for grain production enterprises]. Social economy, no. 59, pp. 32–38. (in Ukrainian)

Lahodiienko V. V. (2016) Marketynhovi tekhnolohii rozvytku pidpryiemstv u ahroprodovolchyi sektori [Marketing technologies for the development of enterprises in the agro-food sector]. Global and national economic problems, no. 8, pp. 1259–1262. (in Ukrainian)

Bahorka M. O., Abramovych I. A. (2024) Udoskonalennia systemy marketynhovoho upravlinnia dlia pidvyshchennia adaptatsiinykh mozhlyvostei ahrarnykh pidpryiemstv [Improvement of the marketing management system to increase the adaptability of agricultural enterprises]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Economy", no. 50, pp. 7–14. (in Ukrainian)

Huzenko H. M. (2017) Upravlinnya ta vdoskonalennya marketynhovoyi diyal'nosti na pidpryyemstvi [Management and improvement of marketing activities at the enterprise]. Economy and society, no. 12, pp. 227–234. (in Ukrainian)

Published

2024-09-27