«ОТРУТА, ЩО ЧОРНИМИ ВЕРВЕЧКАМИ ВИСОТУВАЛАСЯ З БЕЗЛІЧІ ДИМАРІВ» (МОВНО-СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ НАГНІТАННЯ СТРАХУ В РОМАНІ ЮРІЯ ДАЦЕНКА «ПАСТКА ДЛЯ РІЗНИКА»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.4.10

Ключові слова:

мовно-стилістичні засоби, експресеми, образотвірні засоби, Юрій Даценко, горор, стилістика тексту

Анотація

У статті розглянуто основні мовно-стилістичні засоби творення й нагнітання емоційного стану страху в романі Ю. Даценка «Пастка для різника». Мета дослідження – виявити стилістичні особливості реалізації емоційного стану страху у художніх творах жанру горор. У статті на матеріалі роману Юрія Даценка «Пастка для різника» розглядаються стилістичні прийоми, використовувані автором для створення емоційного напруги в тексті твору. Крім цього, аналізуються особливості стилістичних засобів для нагнітання атмосфери страху та інших негативних емоцій. Актуальність теми дослідження зумовлена тим, що й сьогодні література в жанрі горор не втрачає своєї популярності, більше того, багато творів даного жанру знаходять своє втілення на екрані. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в результаті аналізу було виявлено ряд стилістичних прийомів, що застосовуються для створення напруженої психологічної атмосфери в романі Юрія Даценка «Пастка для різника». Під час роботи над статтею були використано методи суцільної вибірки та контекстуального аналізу. Було проаналізовано мовно-стилістичні засоби зображення таких емоційно-психологічних станів як втеча та страх, тягар спогадів, відсторонення, внутрішня темрява, життєвий ритм, полювання на живу істоту як сенс існування тощо. У результаті доведено, що стилістичні прийоми, які використовуються автором протягом усього сюжету, сприяють нагнітанню атмосфери страху та емоційного напруження пристрастей.

Посилання

Божко О. С. Лінгвальна репрезентація атмосфери саспенс в англомовних художніх творах жанру хоррор: семантико-когнітивний аспект: автореф. дис ... канд. філол. наук: 10.02.04. Херсон, 2018. 19 с.

Борзова М. «У драговині визначень та змін, які невтомно множаться як цвіль у «Будинку Ашерів»: атрибутивні ознаки горор-жанру. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. 2023. Вип. 1(33). С. 16–23. URL: https://philology-journal.com/index.php/journal/issue/view/18 (дата звернення 24.12.2024).

Гудманян А., Іванова А. Генеза та жанрові особливості літератури жахів з позиції сучасної науки про переклад. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах: зб. наук. праць. 2017. Вип. 36. C. 12–17. URL: https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/12197 (дата звернення 29.12.2024).

Даценко Ю. Пастка для різника: роман / Юрій Даценко. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Досуга», 2019. 320 с. URL: https://knigogo.top/chitati-online/pastka-dlya-riznyka/ (дата звернення 28.12.2024).

Марчак О. Текстова репрезентація атмосфери саспенс у романі Сьюзен Гілл «Туман у Дзеркалі». Сучасні дослідження з лінгвістики, літературознавства і міжкультурної комунікації (ELLIC 2021): матеріали VI Всеукраїнської науково-практичної конференції, Івано-Франківськ, 07 жовтня 2021 р. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. С. 38–41.

Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. Київ : Наукова думка, 1970–1980. URL: https://sum.in.ua/ (дата звернення 20.12.2024).

Трофименко А. Жанрові особливості літератури жахів. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Збірник наукових праць (філологічні науки). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка. Вип.17. 2021р. С.72–78. URL: https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/551 (дата звернення 26.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

НАУМОВА, Т. (2024). «ОТРУТА, ЩО ЧОРНИМИ ВЕРВЕЧКАМИ ВИСОТУВАЛАСЯ З БЕЗЛІЧІ ДИМАРІВ» (МОВНО-СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ НАГНІТАННЯ СТРАХУ В РОМАНІ ЮРІЯ ДАЦЕНКА «ПАСТКА ДЛЯ РІЗНИКА»). Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (4 (14), 61-65. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.4.10