ДРАМАТУРГІЧНИЙ ДИСКУРС ОЛЕКСІЯ ЧУГУЯ В ОЦІНЦІ КРИТИКИ ТА ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2022.3.8Ключові слова:
драматургічний дискурс, літературний критик, літературно-критичні праці, літературознавство, творчий доробокАнотація
У статті проаналізовано погляди літературних критиків на сучасну українську драматургію, зокрема на драматургічний дискурс Олексія Чугуя. Об’єктом дослідження стали передусім літературно-критичні праці двотисячних років, націлені на висвітлення ідейно-художньої своєрідності окремих п’єс драматурга («Лісові гості», «Нескорений собор», «Степовий орел», «Червона рута», «Червоний смерч», «Кримські русалки»). Зазначено, що серед численних розвідок останніх років, присвячених художньому доробку Олексія Чугуя, спостерігається загальна тенденція до прочитання драматургічних творів митця крізь призму їх семантичних особливостей, провідних мотивів, певних елементів поетики тощо. До аналізу залучаються передусім наукові статті А. Новикова, О. Телехової та І. Куриленко (Фесенко), оскільки саме вони висловлюють чітке концептуальне бачення драматургічних текстів О.П. Чугуя, які можуть стати в нагоді не лише викладачам вищої та середньої школи, а й усім шанувальникам і майстрам художнього слова, музики та театрального мистецтва, а відтак, заслуговують на сценічне втілення. Підкреслено, що в численних наукових студіях дослідників високо оцінюється художню вартість аналізованих п’єс О.П. Чугуя, переважна більшість з яких вирізняється своєю актуальністю, оскільки відкриває сучасному читачеві правду про політику радянського режиму, яка багато років приховувалася від українського народу. Доведено, що заслуга Чугуя-драматурга передусім у тому, що сюжет його багатьох п’єс побудований на фактах реальної дійсності, без будь-яких недомовок, навіть художнього домислу. Закцентовано увагу на тому, що сучасне літературознавство висвітлює не лише художня своєрідність п’єс О.П. Чугуя, а й біографічні факти українського драматурга (його світогляд, мораль, уподобання, темперамент), які розцінюються дослідниками передусім як своєрідний ключ до творчого доробку митця, в якому часто прочитуються автобіографічні мотиви. Також окреслено перспективи для подальшого, більш поглибленого, прочитання творів О.П. Чугуя як цілісних і художньо-неповторних зразків у контексті багатогранного драматургічного доробку митця.
Посилання
Куриленко І.А. Багатогранність таланту О. П. Чугуя: учителя, літературознавця, драматурга. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія». Вип. 80. 2019. С. 35–39.
Куриленко І.А. П’єса «Степовий орел» О. П. Чугуя – зразок драматургічного портрета в жанровій системі біографічної творчості письменника. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна Серія: Філологія. Вип. 81. 2019. С. 118–122.
Новиков А.О. Дискурс національно-визвольних змагань в сучасній українській драматургії (за матеріалами творів М. Куця та О. Чугуя). Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ: зб. наук. пр. № 1 (13). Рівне, 2015. С. 255–261.
Телехова О. П. Драматургія О. П. Чугуя: інсценізація роману О. Гончара «Собор». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія. Вип. 80. 2019. С. 30–34.
Фесенко І.А. Правдиве зображення життєвого і творчого шляху І.П.Котляревського в драмідилогії «Степовий орел» О. Чугуя. Культура України : зб. наук. пр. Харків. держ. акад. культури. Вип. 69. 2020. С. 125–131.
Фесенко І.А. Особливості біографічного дискурсу в літературній творчості О.П. Чугуя (на матеріалі п’єси «Червона рута»). Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузів. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І.Я. Франка. Серія: Мовознавство. Літературознавство. Вип. 31. Т. 2. 2020. С. 288–293.
Фесенко І.А. Рецепція мотиву голодомору 20-х років ХХ століття в драматургічному доробку О.Чугуя (на матеріалі п’єси-дилогії «Червоний смерч»). Актуальнi питання гуманiтарних наук: міжвузів. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І.Я. Франка. Серія: Мовознавство. Літературознавство. Вип 36. Т. 3. 2021. С. 137–142.
Фесенко І.А. Своєрідність віддзеркалення теми депортації у творчості О.П.Чугуя (на матеріалі п’єси «Кримські русалки»). Актуальні питання гуманітарних наук. Серія: Мовознавство і літературознавство : міжвузів. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика». Вип. 38. Т. 3. 2021. С. 105–111.