MECHANISMS OF PUBLIC MANAGEMENT OF SOCIAL AND COMMUNICATIVE ADAPTATION OF PERSONS WITH SPECIAL NEEDS IN THE BARRIER-FREE SPHERE OF THE EDUCATIONAL SPACE OF UKRAINE

Authors

  • Svitlana SYDORENKO

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-2(68)-19

Keywords:

scientific approaches, adaptation, socialization, communication, public administration, persons with special needs

Abstract

In the proposed article, the concepts of "adaptation", "communication" and "socialization" are analyzed, considered as categorical concepts of public administration and their mechanisms in the barrier-free sphere of educational space of Ukraine. Attention is drawn to the existence of different scientific approaches to the understanding of these concepts, which have in common the recognition of the existence of a relationship between them. The multifactorial interaction of the mentioned concepts is emphasized, which necessitates their further research. The types and levels of personality adaptation, the relationship between social and communicative adaptation and socialization of persons with special needs are considered. It is emphasized that social and communicative adaptation can be successful only if there is a certain balance between general social and group adaptation. The author considers the public management of the barrier-free sphere in the educational space as a functionally mandatory dynamic system of the highest level of significance, thanks to which the socio-genetic mechanism functions, which determines and ensures the formation and improvement of the personality, the acquisition, transfer and development of new scientific knowledge, cultural heritage from generation to generation [8, p. 67].

References

Андросович К. Феномен адаптації як предмет наукового аналізу. Освіта та розвиток обдарованої особистості. Вип. 3(46) 03/ 2016. С. 20–24.

Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. № 6(8). К. : Університет «Україна», 2009. С. 17–18.

Блажківський М. Поняття адаптації у сучасній науковій літературі. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2014. Вип. 1. С. 233–242.

Borustein M., Hahn C. Development pathways among adaptive functions and externalizing and internalizing behavioral problems. Development science. 2013. Vol. 17. P. 76–87.

Волкова, К. С. (2016). Підготовка вчителів до роботи в інклюзивному закладі як шлях подолання перепон у навчанні особливих дітей. Дитина з особливими потребами, 10 (22), 4–7.

Грошилін Г. Нові функції і роль держави в регулюванні соціально трудових відносин в Україні. Україна: аспекти праці. № 5. 1996. С. 33–39.

Гладуш В. А. Післядипломна педагогічна освіта дефектологів в Україні: теорія і практика: монографія. Д.: Пороги, 2012. 292 с. 7.

Гладуш В. А. Післядипломна педагогічна освіта дефектологів в Україні: теорія і практика: монографія. Д.: Пороги, 2012. 292 с.

Горяна Л., Здоров’язбережувальний контент формування професійного іміджу педагогічних працівників у вітчизняному освітньому просторі. Професійний успіх у контексті сталого розвитку: освіта, економіка, екологія: монограф. / редкол.: Терентьєва Н.О., Горяна Л.Г. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю.А., 2018. 286.

Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. : Ю.П. Сурмін, В.Д. Бакуменко, А.М. Михненко та ін. ; за ред. Ю.В. Ковбасюка, В.П. Трощинського, Ю.П. Сурміна. К. : НАДУ, 2010. 820 с.

Злобіна О. Особистість сьогодні: адаптація до суспільної нестабільності / О. Злобіна,В. Тихонович. К., 1996. С. 9–10. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг.ред. І. Д. Звєрєвої. Київ–Сімферополь : Універсум, 20013. 536 с.

Олексієнко О.М. Адаптаціогенез як державний механізм упровадження здоров’язбережувального управління освітою. Сучасні проблеми підготовки та професійного удосконалення працівників сфери освіти: тези VII Міжнародної науково-практичної конференції. Чернігів, 2021. С. 67–68.

Петровська Т. Економіко – психологічна адаптація і стиль життя. Соціальна психологія. № 6. 2004. С. 59–67.

Семенець-Орлова І. Державне управління освітніми змінами в Україні : теоретичні засади : монографія. К. : ЮСТОН, 2018. 420 с.

Таранченко О. Тенденції сучасної освіти: роль педагога у створенні ефективної інклюзивної школи. Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2011. № 1. С. 56–61. 16. Український тлумачний словник. URL: http://language.br.com.ua/

Чайковський М. Є. Інклюзивність ВНЗ як умова впровадження інклюзії та соціалізації студентів з особливими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів : тези доповідей ХІІІ міжнародної науково-практичної конференції (20–21 листопада 2013 р., м. Київ). К. : Університет «Україна», 2013. С. 77–78.

Semenets-Orlova, I., Mykhailych, O., Klochko, A., Nestulya, S., & Omelyanenko, V. (2019). Readiness of the education manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 17(3), 132–142.

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tolubyak, V., Sebalo, L., & Rudina, M. (2020). Functional and roleplaying positions in modern management teams: an educational institution case study.

Published

2023-11-06

How to Cite

СИДОРЕНКО, С. (2023). MECHANISMS OF PUBLIC MANAGEMENT OF SOCIAL AND COMMUNICATIVE ADAPTATION OF PERSONS WITH SPECIAL NEEDS IN THE BARRIER-FREE SPHERE OF THE EDUCATIONAL SPACE OF UKRAINE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (2(68), 132-139. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-2(68)-19