МЕХАНІЗМИ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНО- КОМУНІКАТИВНОЮ АДАПТАЦІЄЮ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ У БЕЗБАР’ЄРНІЙ СФЕРІ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-2(68)-19Ключові слова:
наукові підходи, адаптація, соціалізація, комунікація, публічне управління, особи з особливими потребамиАнотація
У запропонованій статті аналізуються поняття «адаптація», «комунікація» та «соціалізація», розглядаються як категоріальні поняття публічного управління та їх механізми у безбар’єрній сфері освітнього простору України. Звертається увага на існування різних наукових підходів до розуміння цих понять, спільним для яких є визнання наявності взаємозв’язку між ними. Підкреслюється багатофакторність взаємодії згаданих понять, що зумовлює необхідність їх подальшого дослідження. Розглядаються види й рівні адаптації особистості, співвідношення соціально-комунікативної адаптації та соціалізації осіб з особливими потребами. Наголошено на тому, що соціальна та комунікативна адаптація може бути успішною виключно за певної рівноваги між загальносоціальною та груповою адаптаціями. Публічне управління безбар’єрною сферою в освітньому просторі автор розглянуто як функціонально обов'язкову динамічну систему найвищого рівня значущості, завдяки якому функціонує соціально-генетичний механізм, що визначає й забезпечує становлення та вдосконалення особистості, набуття, передачу й розробку нових наукових знань, надбань культури з покоління у покоління [8, c. 67].
Посилання
Андросович К. Феномен адаптації як предмет наукового аналізу. Освіта та розвиток обдарованої особистості. Вип. 3(46) 03/ 2016. С. 20–24.
Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. № 6(8). К. : Університет «Україна», 2009. С. 17–18.
Блажківський М. Поняття адаптації у сучасній науковій літературі. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2014. Вип. 1. С. 233–242.
Borustein M., Hahn C. Development pathways among adaptive functions and externalizing and internalizing behavioral problems. Development science. 2013. Vol. 17. P. 76–87.
Волкова, К. С. (2016). Підготовка вчителів до роботи в інклюзивному закладі як шлях подолання перепон у навчанні особливих дітей. Дитина з особливими потребами, 10 (22), 4–7.
Грошилін Г. Нові функції і роль держави в регулюванні соціально трудових відносин в Україні. Україна: аспекти праці. № 5. 1996. С. 33–39.
Гладуш В. А. Післядипломна педагогічна освіта дефектологів в Україні: теорія і практика: монографія. Д.: Пороги, 2012. 292 с. 7.
Гладуш В. А. Післядипломна педагогічна освіта дефектологів в Україні: теорія і практика: монографія. Д.: Пороги, 2012. 292 с.
Горяна Л., Здоров’язбережувальний контент формування професійного іміджу педагогічних працівників у вітчизняному освітньому просторі. Професійний успіх у контексті сталого розвитку: освіта, економіка, екологія: монограф. / редкол.: Терентьєва Н.О., Горяна Л.Г. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю.А., 2018. 286.
Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. : Ю.П. Сурмін, В.Д. Бакуменко, А.М. Михненко та ін. ; за ред. Ю.В. Ковбасюка, В.П. Трощинського, Ю.П. Сурміна. К. : НАДУ, 2010. 820 с.
Злобіна О. Особистість сьогодні: адаптація до суспільної нестабільності / О. Злобіна,В. Тихонович. К., 1996. С. 9–10. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг.ред. І. Д. Звєрєвої. Київ–Сімферополь : Універсум, 20013. 536 с.
Олексієнко О.М. Адаптаціогенез як державний механізм упровадження здоров’язбережувального управління освітою. Сучасні проблеми підготовки та професійного удосконалення працівників сфери освіти: тези VII Міжнародної науково-практичної конференції. Чернігів, 2021. С. 67–68.
Петровська Т. Економіко – психологічна адаптація і стиль життя. Соціальна психологія. № 6. 2004. С. 59–67.
Семенець-Орлова І. Державне управління освітніми змінами в Україні : теоретичні засади : монографія. К. : ЮСТОН, 2018. 420 с.
Таранченко О. Тенденції сучасної освіти: роль педагога у створенні ефективної інклюзивної школи. Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2011. № 1. С. 56–61. 16. Український тлумачний словник. URL: http://language.br.com.ua/
Чайковський М. Є. Інклюзивність ВНЗ як умова впровадження інклюзії та соціалізації студентів з особливими потребами. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів : тези доповідей ХІІІ міжнародної науково-практичної конференції (20–21 листопада 2013 р., м. Київ). К. : Університет «Україна», 2013. С. 77–78.
Semenets-Orlova, I., Mykhailych, O., Klochko, A., Nestulya, S., & Omelyanenko, V. (2019). Readiness of the education manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 17(3), 132–142.
Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tolubyak, V., Sebalo, L., & Rudina, M. (2020). Functional and roleplaying positions in modern management teams: an educational institution case study.