INDIVIDUALIZATION OF THE ORGANIZATION OF THE BARRIER-FREE SPHERE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A DIDACTIC PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-11

Keywords:

public administration, mechanisms of public administration, development of education, educational reform, individualization, differentiation, intra-individual, inter-individual.

Abstract

In the 21st century, individualization of learning is a priority in pedagogical, didactic, methodical sciences. The implementation of such an approach in education requires the introduction of new learning paradigms into the barrier-free sphere of educational space, namely: humanization, an open system of learning organization, where the teacher and student are collaborators in the learning process, when a personal individual learning style is formed for each student with special needs. In this regard, the primary task of methodological science is the theoretical substantiation of methods and techniques, the selection of the positive accumulated in the methodology, verified by school practice, and the further improvement of teaching techniques at the interdisciplinary level, which would contribute to the development of personal qualities of students (motives for learning, ability to self-control, to self-learning) taking into account individual capabilities (cognitive abilities, willpower, moral character traits).

References

Василь Герасименко, Софія Буряк, Лариса Горяна «Екологічна освіта допомагає зрозуміти і засвоїти поведінку людини у навколишньому середовищі, сформувати екологічну культуру, як окремих осіб, так і суспільства в цілому». Екологічна освіта юних киян/За матеріалами колегії Головного управління освіти і науки міста Києва // Рідна природа. 2002. № 2. С. 57–59.

Горяна Л.Г Український підручник як засіб формування національної свідомості Українознавство–наука самопізнання українського народу // Матеріали Х щорічної Міжнародної науково-практичної конференції». Стан, проблеми, перспективи розвитку українознавства 18-20 жовтня 2001 р./ Загальна редакція Кононенко П.П., наук. ред. упорядн. Ярошинський О.Б.К.: НДІПУ, 2001. С. 191–193.

Горяна Л.Г. Обговорюємо проєкти концепцій шкільної хімічної і біологічної освіти // Біологія і хімія в шк. № 3. С. 37.

Горяна Л.Г. Методика індивідуалізації роботи з підручником на уроках біології. Посібник для практичних робіт для курсистів зі спеціальністю 70704.02 Біологія. К.: КМІУВ, 1999. 52 с.

Горяна Л.Г. Формування мотиваційної сфери учнів під час роботи з підручником на уроках біології в 6–7-х класах загальноосвітніх шкіл. // Збірник наукових праць: педагогічні науки / Редкол: Бібік Н.М. та ін. К.: КМІУВ, 1999. С. 21–30.

Горяна Л.Г. Індивідуалізація роботи з підручником як дидактична проблема. Теоретико-методичні проблеми навчання і виховання. Збірник наукових педагогічні науки. К.: «Фенікс», 2000. 159 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.

Семенець-Орлова, І. А. Державне управління освітніми змінами: наукові категорії, методологія та актуальна проблематика досліджень на основі досвіду України та США. Університетські наукові записки, 2015. (1), 302–311.

Семенець-Орлова, І. А. Результативне лідерство в процесі управління освітніми змінами. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія: Державне управління, 2015. (4), 107–112.

Semenets-Orlova, I., Shevchuk, R., Plish, B., Grydiushko, I., & Maistrenko, K. Innovative approaches to development of human potential in modern public administration. Economic Affairs, 2022. 67(4s), 915–926.

Published

2023-11-29

How to Cite

СИДОРЕНКО, С. (2023). INDIVIDUALIZATION OF THE ORGANIZATION OF THE BARRIER-FREE SPHERE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A DIDACTIC PROBLEM. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (5(71), 87-92. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-11