ТРАДИЦІЯ ЯК ФАКТОР ІНТЕГРАЦІЇ ТА КОНСОЛІДАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ПОСТМОДЕРНУ: АРХЕТИПНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-27-41

Ключові слова:

архетип, ідентичність, імажінер, інновація, соціальна інтеграція, соціальний контроль, соціальні ролі, постмодерн

Анотація

Розглядається феномен соціально-історичної традиції як чин- ник соціальної інтеграції та консолідації українського суспільства. Тради- ція визначається як процес відтворення через соціальні інститути досвіду поколінь та адаптація цього досвіду до вимог сучасності. Стверджується, що адаптація традиції до постмодерної сучасності є складним соціально-іс- торичним і соціально-психологічним процесом, у контексті якого відбува- ється зміна світоглядної парадигми та виникає новий — раціональний тип мислення, що впливає на соціальні практики і соціальну поведінку. Налаш- товуючи нащадки на інноваційну діяльність постмодерн розмиває великі нарративи традицій і заперечує соціальний досвід попередніх поколінь. Під впливом інновації суспільна система фрагментується і невпинно тяжіє до стану аномії. За цих обставин традиція, її суб’єкти і носії стають конструк- тивним фактором соціальної консолідації, що відбувається в контексті ви- рішення актуальних питань інноваційного розвитку. Традиція і традиційна діяльність виступають своєрідними ціннісно-смисловими формами у ви- гляді нових міфів і міфотворчості, які протистоять втраті національної іден- тичності і суспільної цілісності. Теоретичне підґрунтя такої діяльності, на думку авторів, представив французький соціолог Ж. Дюран, який запропо- нував концепцію імажинера як механізму конструювання соціальної реаль- ності. Цей механізм, за думкою Ж. Дюрана, є одночасно уявою, уявленим та уявленням, а реальність — втіленням вільної гри уяви, на яку впливають міфи та архетипи. Імажинер існує у двох режимах: денному (діурн) та ніч- ному (ноктюрн). Перший функціонує в дуальній формі, якій властиві іє- рархічність і патріархальність, втілені у героїчному міфі. Натомість другий виявляється як цілісний містичний міф або смерть як інша реальність. На думку авторів, імажинер як втілення колективного несвідомого, пов’язаний з такими архетипними властивостями суспільної системи як екстерналь- ність / інтернальність (зовнішній / внутрішній локус-контроль), екстравер- сія / інтроверсія (соціальна / соцієтальна ідентичність), екзекутивність / інтенціональність (жіночі / чоловічі соціальні ролі). Відповідно минула суспільно-історична доба модерну пов’язана з функціонуванням режиму ді- урну, архетипами і міфотворчістю, які тісно пов’язані з реалізацією зовніш- нього соціального контролю, патріархальності (соціальної ідентичності) та зростанням у суспільній системі кількості жіночих соціальних ролей. Постмодерна сучасність актуалізує режим ноктюрну, за умов якого в системі по- силюється самоконтроль, розмивається ієрархічність та зростає кількість чоловічих соціальних ролей.

Посилання

Україна: шлях до консолідації су- спільства: національна доповідь / Інститут політичних і етнонаціо- нальних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України ; Національна акаде- мія наук України, Секція суспіль- них і гуманітарних наук, Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. Київ, 2017. 336 с.

Дугин А. Г. Социология воображе- ния. Введение в структурную со- циологию. Москва : Академический Проект; Трикста, 2010. 564 с. (Тех- нологии социологии).

Щербина В. Субъектная составляю- щая теоретизирования как предмет рефлексии различных направлений социологии // Буття людини. Природа та соціум: соціально-філософ- ські виміри. Вісник Харківського університету. 1998. № 5. С. 6–7.

Hermann Korte. Einführung in die Geschichte der Soziologie. München, 1992. 216 s.

Політологія / За ред. О. І. Семківа. Львів : Світ, 1994. 592 с.

Вебер Макс. Соціологія. Загально-історичні аналізи. Політика / Пер. з нім. О. Погорілого. Київ : Ос- нови, 1998. 534 с.

Соціологія : короткий енцикл. слов. / уклад.: В. І. Волович, В. І. Тарасенко, М. В. Захарченко та ін. ; за заг. ред. В. І. Воловича. Київ, 1998. 736 с.

Кара-Мурза С. Манипуляция созна- нием. Москва, 2000. 464 с.

Американская социология. Пер- спективы. Проблемы. Методы / Под общ. ред. Г. В. Осипова. Мо- сква: Прогресс, 1972. 390 с.

Майерс Дэвид. Социальная психоло- гия. Санкт-Петербург: Питер, 1997. 688 с. (Серия “Мастера психологии”).

Афонін Е. А. Бандурка О. М., Мар- тинов А. Ю. Суспільний розвиток від Різдва Христового = Social Development AD / Укр. т-во сприян- ня соц. інноваціям, Атлантична Рада України. Від. інф.-бібл. забезпечення апарату Верховної Ради України ; пер. з укр. В. В. Кухтіна. Київ : Пар- лам. вид-во, 2000. 312 с. (Серія від- крита досл. концепція; Вип. 1). Текст паралельно укр. та англ. мовами.

Казинцев А. И. Новые политиче- ские мифы. Опыт публицистичес- кого исследования. Москва : Молодая гвардия, 1990. 224 с. (Свободная трибуна).

Социальная психология: учеб. пособие для студентов и аспирантов пси- хологических факультетов а также слушателей курсов психологических дисциплин на гуманитарных факуль- тетах вузов. Санкт-Петербург ; Москва ; Харьков : Питер, 1998. 688 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-29

Як цитувати

Афонін, Е., & Мартинов, А. (2020). ТРАДИЦІЯ ЯК ФАКТОР ІНТЕГРАЦІЇ ТА КОНСОЛІДАЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ПОСТМОДЕРНУ: АРХЕТИПНИЙ ПІДХІД. Публічне урядування, (1 (21), 27-41. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-27-41