TRADITION AS A FACTOR OF INTEGRATION AND CONSOLIDATION OF UKRAINIAN SOCIETY IN THE CONDITIONS OF POSTMODERN: ARCHETYPIC APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-27-41

Keywords:

archetype, identity, imaginary, innovation, social integration, social control, social roles, postmodern

Abstract

The article deals with the phenomenon of socio-historical tradition as a factor of the social integration and consolidation of the Ukrainian society. Tradition is defined as the process of reproducing, through social institutions, the experience of generations and the adaptation of this experience to the requirements of the present. It is argued that the adaptation of tradition to the postmodern modernity is a complex socio-historical and socio-psychological process, in the context of which a paradigm shift is taking place and a new — rational type of thinking influencing the social practices and social behaviour is emerging. By setting posterity to innovation, the postmodern blurs the great narratives of the tradition and denies the social experience of the previous generations. Under the influence of innovation, the social system is fragmented and constantly gravitates to the state of anomie. In these circumstances, tradition, its subjects and carriers become a constructive factor of the social consolidation, which takes place in the context of solving pressing issues of the innovative development. Tradition and traditional activity act as a kind of value-semantic forms in the form of new myths and myth-making, which counteract the loss of the national identity and social integrity. The theoretical basis of such activity, according to the authors, was presented by the French sociologist J. Durant, who proposed the concept of the imaginary as a mechanism for constructing the social reality. This mechanism, according to J. Durant, is both imagination, imaginary and imagined, and reality is the embodiment of a free play of the imagination, which is influenced by myths and archetypes. The imaginary exists in two modes: daytime (diurnal) and night (nocturne). The former functions in a dual form characterized by the hierarchy and patriarchy embodied in the heroic myth. Instead, the second is presented as a holistic mystical myth or death as another reality. According to the authors, the imaginary, as the embodiment of the collective unconscious, is associated with such archetypal properties of the social system as externality / internality (external / internal locus control), extraversion / introversion (social / social identity), executiveness / intentionality (female / male social roles). Accordingly, the past social and historical era of the modernity is connected with the functioning of the regime of the diurnal, archetypes and myth-making, which are closely linked to the realization of the external social control, patriarchy (social identity) and the growth in the social system of the number of women’s social roles. The postmodern modernity actualizes the nocturnal regime under which conditions the system increases self-control, blurs hierarchy and increases the number of the male social roles.

References

Україна: шлях до консолідації су- спільства: національна доповідь / Інститут політичних і етнонаціо- нальних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України ; Національна акаде- мія наук України, Секція суспіль- них і гуманітарних наук, Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. Київ, 2017. 336 с.

Дугин А. Г. Социология воображе- ния. Введение в структурную со- циологию. Москва : Академический Проект; Трикста, 2010. 564 с. (Тех- нологии социологии).

Щербина В. Субъектная составляю- щая теоретизирования как предмет рефлексии различных направлений социологии // Буття людини. Природа та соціум: соціально-філософ- ські виміри. Вісник Харківського університету. 1998. № 5. С. 6–7.

Hermann Korte. Einführung in die Geschichte der Soziologie. München, 1992. 216 s.

Політологія / За ред. О. І. Семківа. Львів : Світ, 1994. 592 с.

Вебер Макс. Соціологія. Загально-історичні аналізи. Політика / Пер. з нім. О. Погорілого. Київ : Ос- нови, 1998. 534 с.

Соціологія : короткий енцикл. слов. / уклад.: В. І. Волович, В. І. Тарасенко, М. В. Захарченко та ін. ; за заг. ред. В. І. Воловича. Київ, 1998. 736 с.

Кара-Мурза С. Манипуляция созна- нием. Москва, 2000. 464 с.

Американская социология. Пер- спективы. Проблемы. Методы / Под общ. ред. Г. В. Осипова. Мо- сква: Прогресс, 1972. 390 с.

Майерс Дэвид. Социальная психоло- гия. Санкт-Петербург: Питер, 1997. 688 с. (Серия “Мастера психологии”).

Афонін Е. А. Бандурка О. М., Мар- тинов А. Ю. Суспільний розвиток від Різдва Христового = Social Development AD / Укр. т-во сприян- ня соц. інноваціям, Атлантична Рада України. Від. інф.-бібл. забезпечення апарату Верховної Ради України ; пер. з укр. В. В. Кухтіна. Київ : Пар- лам. вид-во, 2000. 312 с. (Серія від- крита досл. концепція; Вип. 1). Текст паралельно укр. та англ. мовами.

Казинцев А. И. Новые политиче- ские мифы. Опыт публицистичес- кого исследования. Москва : Молодая гвардия, 1990. 224 с. (Свободная трибуна).

Социальная психология: учеб. пособие для студентов и аспирантов пси- хологических факультетов а также слушателей курсов психологических дисциплин на гуманитарных факуль- тетах вузов. Санкт-Петербург ; Москва ; Харьков : Питер, 1998. 688 с.

Published

2020-05-29

How to Cite

Афонін, Е., & Мартинов, А. (2020). TRADITION AS A FACTOR OF INTEGRATION AND CONSOLIDATION OF UKRAINIAN SOCIETY IN THE CONDITIONS OF POSTMODERN: ARCHETYPIC APPROACH. Public Management, (1 (21), 27-41. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-27-41

Issue

Section

Статті