ГЛОБАЛЬНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ У СУЧАСНОМУ СВІТІ ЯК ГОЛОВНІ ДЕТЕРМІНАНТИ РАДИКАЛЬНОЇ ЗМІНИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЦІЄЮ СФЕРОЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-149-162

Ключові слова:

освіта, вища освіта, базові світові та національні основи розвитку вищої освіти, сучасні моделі вищої освіти, державне регулювання розвитку вищої освіти

Анотація

Висвітлено актуальні складові дійсно революційних змін у сфе- рі вищої освіти, які в ХХ–ХХІ ст. викликані різними об’єктивними процеса- ми — глобалізацією, світовими інтеграцією і інформатизацією, впроваджен- ням в усі сфери суспільного і духовного виробництва новітніх технологічних процесів і технологій. Акцентовано увагу на тому, що вища освіта кардиналь- ним чином змінює свою роль, призначення, характер впливу на життєдіяль- ність людини і суспільства. Підкреслено, що радикальні зміни феномену “ви- ща освіта” зумовлюють необхідність перегляду й удосконалення управління цим процесом, насамперед на державному рівні, що вимагає відповідних ко- реляцій у державній політиці щодо вищої освіти загалом.

Особливі акценти у статті пов’язані з наступними аспектами проблем роз- витку вищої освіти у сучасному світі.

По-перше, вища освіта як соціальний інститут радикально змінює своє призначення у зв’язку зі зміною статусу, участі людини в усіх суспільно-політичних процесах. Крім загальноосвітньої, фахової та іншої підготовки, сучасний фахівець повинен мати належні навички міжособистісної комута- тивності, ділові якості, що сповна відповідають вимогам ринкового господа- рювання.

По-друге, у ХХІ ст. в освіті розпочався фактично принципово новий ре- волюційний процес, пов’язаний зі світовими, глобалізаційними, інтеграцій- ними та інформаційними явищами. Вища освіта покликана формувати ін- новаційний розвивальний людський капітал, що постає як базис постійного оновлення і примноження такого капіталу. На основі широкого використан- ня різноманітної електронної і комп’ютерної техніки радикально змінюються форми, технології навчання, функціонування навчального процесу.

По-третє, радикальні зміни суті, ролі, значення вищої освіти у житті лю- дини, функціонування суспільства вимагає принципової зміни характеру державного управління такою освітою. Йдеться про нову модель управління, про уточнення й відпрацювання ролі і статусу у цих процесах різних суб’єк- тів такого управління, найперше органів влади, особливо виконавчих, про ав- тономізацію, демократизацію управління вищою освітою найперше на рівні конкретного закладу вищої освіти.

Посилання

Социологический энциклопедичес- кий словарь. — М.: Прогресc, 1988. — 1021 с.

Астахова В. І. Нові тенденції в соціально-економічному розвитку української вищої школи і завдання української політики // Педагогіка і психол. — 2002. — № 3. — С. 15–18.

Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный под- ход. — М.: Высш. шк., 1991. — 212 с.

Щербакова Т. К. Подготовка пре- подавателя в вузе: возможности соз- дания модели // Стандарты и мониторинг в образовании. — 2003. — № 1. — С. 53–57.

Гузік Т. А. Роль принципу рольової перспективи в навчальному проце- сі вищої школи // Запровадження сучасних технологій навчання в КНЕУ. — 1999. — С. 137–139.

Сурмин Ю. П. Университетский менеджмент как средство реализа- ции требованиий образовательной революции в университетах // Со- ціол. наука і освіта в Україні: зб. наук. пр. — К.: МАУП, 2000. — 403 с.

Волокитин К. П. Современные ин- формационные технологии в управ- лении качеством образования // Информатика и образование. — 2000. — № 8. — С. 32–36.

Матрос Д. Управление качест- вом образования на основе новых информационных технологий и образовательного мониторинга // Народ. образование. — 2000. — № 8. — С. 75–85.

Головатий М. Ф. Соціальна політи- ка і соціальна робота: Термінол.-по- літол. слов. / М. Ф. Головатий, М. Б. Панасюк. — К.: МАУП, 2005. — 560 с.

Найдьонов І. М. Проблеми модерні- зації ефективності освіти // Освіта у ХХІ столітті: шляхи розвитку. — К.: ДП “Вид. дім “Персонал”, 2010. — С. 54–57.

Андрущенко В. П. Духовна сутність освіти // Вища шк. України. — 2007. — № 31 (24). — С. 5–10.

Карпець Л. А. Стратегічні цілі філо- софії освіти // Філософія і політо- логія в контексті сучасної культу- ри. — 2011. — № 1 (1). — С. 172–182.

Про національну доктрину розвит- ку освіти: Указ Президента Украї- ни, 2002. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Реформування вищої освіти у про- цесі демократизації українського суспільства: монографія / [за ред. Б. А. Головка]. — К.: Вид.-поліграф. центр “Київ. ун-т”, 2004. — 220 с. 15. Фіцула М. М. Педагогіка вищої шко- ли: навч. посіб. — К.: Академвидав, 2010. — 456 с.

Стеценко С. Г. Адміністративне пра- во України: навч. посіб. — К.: Атіка, 2007. — 624 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-09-29

Як цитувати

Марусіна, О. (2018). ГЛОБАЛЬНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ У СУЧАСНОМУ СВІТІ ЯК ГОЛОВНІ ДЕТЕРМІНАНТИ РАДИКАЛЬНОЇ ЗМІНИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ЦІЄЮ СФЕРОЮ. Публічне урядування, (5 (15), 149-162. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-149-162