АРХЕТИП СПОЖИВАННЯ ТА ЙОГО СУПЕРЕЧНОСТІ В СУЧАСНОМУ ЄВРОПЕЙСЬКОМУ ПРОСТОРІ ЕКОНОМІЧНИХ ТА СОЦІАЛЬНИХ ВЗАЄМОДІЙ
Ключові слова:
глобалізація, споживання, архетип споживання, моделі споживання, культура споживання, глобальна ідеологія споживання, консьюмеризм, медіа, рекламаАнотація
Здійснено аналіз теоретичних інтерпретацій суперечностей архетипу споживання в сучасному європейському просторі економічних та соціальних взаємодій. Підкреслена важливість розвитку наукових до- сліджень новітніх практик споживання в умовах глобалізації та європей- ської інтеграції. Доведено доцільність наукового розуміння споживання як фундаментального цивілізаційного транскультурного архетипу забез- печення організації та технологічного розвитку сучасних виробничих сис- тем, ефективного ресурсного обміну між індивідуальними та колективни- ми суб’єктами суспільного життя. Аргументовано, що розвиток основних практик споживання відбувається в глобалізованому публічному просторі окремих регіонів, наочним прикладом якого є європейський публічний простір. Доведено, що основні суперечності функціональних виявів архе- типу споживання в європейському публічному просторі економічних та соціальних взаємодій зумовлені процесами реальної конкуренції різних моделей споживання, посиленого маніпулятивного впливу ЗМІ та рекла- ми, які транслюють цінності ідеології консьюмеризму і стандарти елітар- ного споживання, не приймаючи до уваги існуючі глибокі соціально-е- кономічні нерівності у більшості європейських суспільств. Доведено, що посилення процесів інтернаціоналізації індивідуальних та колективних практик споживання суттєво змінює наукові уявлення щодо просторових умов їх соціального відтворення. В умовах інтенсивного глобального ре- сурсного обміну, спричиненого діяльністю ТНК та процесами глобального переміщення людей, розвиток основних практик споживання відбувається в глобалізованому публічному просторі окремих регіонів, наочним при- кладом якого є європейський публічний простір.
Посилання
The consumer society / edited by Neva R. Goodwin, Frank Ackerman, and David Kiron Washington, D.C. : Island Press, 1997. — 385 p.
Лапіна В. Особливості новітніх кон- цептуальних інтерпретацій інсти-туціонального впливу реклами на процес споживчої поведінки / В. Ла- піна // Ринок праці та зайнятість на- селення. — 2012. — № 4. — С. 36–42.
Тарасенко В. И. Соціологія спожи- вання: методологічні проблеми / В. И. Тарасенко. — К., 1993. — 165 c.
Бодрийяр Ж. К критике политиче- ской экономии знака. — С. 19.
Ритцер Дж. Макдональдизация общества / Дж. Ритцер. — СПб.: Питер, 2012. — 368 с.
Бурдье П. Социология социального пространства / П. Бурдье; под общ. ред. пер. Н. А. Шматко. — М. : Ин-т эксперимент. социологии ; СПб. : Алетейя, 2005. — 288 с.
Гофман Э. Т. А. Полное собрание со- чинений : в 2 т. — М., 2011. — Т. 1.
Набруско І. Ю. Стилі споживання та статусна нерівність в умовах сучас- ної України // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. — Вип. 16. — К.: Вид-во КНУТШ, 2010. — С. 373– 376.
Джеймісон Ф. Постмодернізм, або Логіка культури пізнього капіта- лізму / Ф. Джеймісон; пер. з англ. П. Дениска. — К.: Курс, 2008. — 504 с.
Маклюэн М. Понимание Медиа: Внешние расширения человека; пер. с англ. В. Николаева; закл. ст. М. Вавилова. — М.: Жуковский: “КАНОН-пресс-Ц”, “Кучково поле”, 2003. — 464 с.
Чудовська-Кандиба І. А. Соціокуль- турні виміри рекламних практик / І. А. Чудовська-Кандиба. — К.: КІС, 2010. — 446 с.
Валлерштайн И. Конец знакомо- го мира: социология ХХІ века / И. Валлерштайн. — М.: Логос, 2004. — 368 с.
Лапіна В. В. Проблема ідентифікації концептуальних засад ідеології кон- сьюмеризму в сучасній теоретичній соціології / В. В. Лапіна //Актуаль- ні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. пр. — К.: Логос, 2013. — Вип. 19. — С. 77–84.
Турен А. Возвращение человека дей- ствующего. Очерк социологии / А. Турен. — М.: Науч. мир, 1998. — 204 с.