THE ARCHETYPE OF CONSUMPTION AND ITS CONTRADICTIONS IN THE CONTEMPORARY EUROPEAN SPACE OF ECONOMIC AND SOCIAL INTERACTIONS
Keywords:
globalization, consumption, archetype consumption, models of consumption, culture of consumption, global ideology of consumption, consumerism, media and advertisingAbstract
The analysis of the theoretical interpretations of the contradictions of the consumption archetype in the contemporary European space of economic and social interactions is presented in the article. The importance of the further development of scientific research on the newest consumption practices under the context of globalization and European integration is substantiated. The scientific understanding of consumption as the fundamental civilizational transcultural archetype which defined as determining factor for organization and technological development of contemporary production systems of production and as the stimulus of resource exchange between individual and collective subjects of public life is proved by the author. Also presented argumentation that the development of main practices of consumption reproduce in the globalized public space of the separate regions, and the European public space is the evident example of such region. It is proved that the main contradictions of the functional manifestations of the consumption archetype in the European public space of economic and social interactions are determined by the processes of real competition of various models of consumption, and by the increased manipulative influence of the media and advertising, which translate the values of the ideology of consumerism and the standards of elitist consumption without taking into account the existing deep socioeconomic inequality in most European societies.
In this article is presented by the author the scientific argumentation of the conceptual position that internationalization of individual and collective practices of consumption determines the radical changes of the spatial conditions of social reproduction of these practices. Under contemporary conditions of the intensive global resource exchange, which is caused by the activities of TNCs and by the global migration, the development of basic consumption practices stimulate the new social transformations in the globalized public space of the different regions, and the European public space is also the one of such regions.
References
The consumer society / edited by Neva R. Goodwin, Frank Ackerman, and David Kiron Washington, D.C. : Island Press, 1997. — 385 p.
Лапіна В. Особливості новітніх кон- цептуальних інтерпретацій інсти-туціонального впливу реклами на процес споживчої поведінки / В. Ла- піна // Ринок праці та зайнятість на- селення. — 2012. — № 4. — С. 36–42.
Тарасенко В. И. Соціологія спожи- вання: методологічні проблеми / В. И. Тарасенко. — К., 1993. — 165 c.
Бодрийяр Ж. К критике политиче- ской экономии знака. — С. 19.
Ритцер Дж. Макдональдизация общества / Дж. Ритцер. — СПб.: Питер, 2012. — 368 с.
Бурдье П. Социология социального пространства / П. Бурдье; под общ. ред. пер. Н. А. Шматко. — М. : Ин-т эксперимент. социологии ; СПб. : Алетейя, 2005. — 288 с.
Гофман Э. Т. А. Полное собрание со- чинений : в 2 т. — М., 2011. — Т. 1.
Набруско І. Ю. Стилі споживання та статусна нерівність в умовах сучас- ної України // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. — Вип. 16. — К.: Вид-во КНУТШ, 2010. — С. 373– 376.
Джеймісон Ф. Постмодернізм, або Логіка культури пізнього капіта- лізму / Ф. Джеймісон; пер. з англ. П. Дениска. — К.: Курс, 2008. — 504 с.
Маклюэн М. Понимание Медиа: Внешние расширения человека; пер. с англ. В. Николаева; закл. ст. М. Вавилова. — М.: Жуковский: “КАНОН-пресс-Ц”, “Кучково поле”, 2003. — 464 с.
Чудовська-Кандиба І. А. Соціокуль- турні виміри рекламних практик / І. А. Чудовська-Кандиба. — К.: КІС, 2010. — 446 с.
Валлерштайн И. Конец знакомо- го мира: социология ХХІ века / И. Валлерштайн. — М.: Логос, 2004. — 368 с.
Лапіна В. В. Проблема ідентифікації концептуальних засад ідеології кон- сьюмеризму в сучасній теоретичній соціології / В. В. Лапіна //Актуаль- ні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. пр. — К.: Логос, 2013. — Вип. 19. — С. 77–84.
Турен А. Возвращение человека дей- ствующего. Очерк социологии / А. Турен. — М.: Науч. мир, 1998. — 204 с.