АPХЕТИПНІ ОСНОВИ ЦІННІСНОГО ВИБОРУ В ПРОЦЕСІ АДАПТАЦІЇ ДО СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА
Ключові слова:
архетип, цінності, переконання, культура, процес прийняття рішень, державна влада, громадянське суспільство, система, середовище, рівновага, мислення, ефективністьАнотація
Пояснюється важливість архетипних основ ціннісного вибору для адаптування держави (системи) до сучасного суспільства (середовища). Для забезпечення ефективності системи потрібно підтримувати рівновагу між системою та середовищем через процес прийняття рішень (ППР), який ґрунтується на балансі цілей, способів та засобів у межах можливого допу- стимого ризику.
Переконання та цінності мають вирішальне значення для ППР. Застарілі переконання та цінності можуть суттєво знизити ефективність системи. Го- ловне завдання — виробляти рішення на основі актуальних цінностей для адаптування системи до середовища та підтримування національних інтере- сів. Архетип може допомогти знайти правильний набір цінностей у певному середовищі як поєднання минулого та майбутнього.
Парадокс понять переконань та цінностей — це одночасна необхідність їх зберігання та змін для успішного розвитку системи. Вони є фундамен- тальними, і їх повна зміна може створити хаос і взагалі знищити систе- му. Таким чином, вибір цінностей є життєво важливим та психологічно болючим процесом. По-перше, важко зрозуміти необхідність таких змін. По-друге, проблематично знайти відповідні цінності, які повинні спри- яти успішному розвитку системи у теперішньому та майбутньому середовищі.
Щоб вирішити ці проблеми, державна влада (ДВ) та громадянське суспільство (ГС) разом повинні формувати рішення через конвергентні та дивергентні процеси мислення. Національний архетип як відносно стійка ментальна структура об’єднує ці процеси разом на основі досвіду. Належна збалансована участь ДВ та ГС у керівництві держави на основі необхідних цінностей може зробити систему ефективною.
Ціннісний вибір не означає прийняття або копіювання цінностей інших. Це означає, насамперед, перегляд поточних цінностей, щоб залишатися ефективним і функціонуючим як нація в сучасному суспільстві. Застосу- вання архетипних основ може допомогти вибрати відповідні переконання та цінності, які сприятимуть прийняттю рішень, які забезпечать м’яку адап- тацію до нового середовища без конфліктів і революцій.
Посилання
Jung C. G. Edited by Gerhard Adler & R. F. C. Hull. (1970). “Psychology and Religion: West and East. Collected Works of C. G. Jung”. Vol. 11. Princeton, N. J.: Princeton University Press.
Boeree C. George. (2006) “Carl Jung.” Archived from the original on 6 February 2006. Retrieved from: https://web.archive.org/web/20060206030011/ http://www.ship.edu/~cgboeree/jung.html
Brown R. S. (2013). “Beyond the Evolutionary Paradigm in Consciousness Psychology, Vol. 45, № 2, p. 159–171.
Retrieved from: http://atpweb.org/jtparchive/trps-45-13-02-159.pdf
Jacobi Jolande. (1959). Complex, Archetype, Symbol in the Psychology of C. G. Jung. London: Routledge & Kegan Paul.
Corlett John G. and Pearson Carol S. (2003). Mapping the Organizational Psyche — A Jungian Theory of Organizational Dynamics and Change. Gainesville, Florida: Center for Applications of Psychological Type.
Feist J. and Feist G .J. (2009) Theories of Personality, New York New York; McGraw-Hill.
Freud S. (1917). “Introductory Lectures on Psycho-Analysis”. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XVI (1916–1917).
Schein E. H. (2010). Organizational culture and leadership. The Jossey- Bass business & management series, (4th ed.). San Francisco: Jossey- Bass.
Huntington Samuel P. (1993). “The Clash of Civilizations?” Foreign Affairs 72 (3), p. 22–49. 1996. The Clash of Civilizations and the Remarking of World Order. New York: Simons and Schuster.
Inglehart Ronald and Wayne E. Baker. (2000). “Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values”. American Sociological Review, Vol. 65, № 1 (February, p. 19– 51). Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/2657288
DiMaggio Paul. (1994). “Culture and Economy”. p. 27–57 in the Handbook of Economic Sociology, edited by N. J. Smelser and R. Swedberg. Princeton, Princeton University Press.
Inglehart Ronald and Wayne E. Baker. (2000). “Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values”. American Sociological Review, Vol. 65, № 1 (February, p. 19– 51). Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/2657288
Maslow A. H. (1943). “A theory of human motivation”. Psychological Review. 50 (4), p. 370–396. Retrieved from: http://psychclassics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm
World Values Surveys. Retrieved from: http://www.worldvaluessurvey.org/WVSDocumentationWV6.jsp
Allen C. D. (2012). “Creative Thinking for Individuals and Teams”. An essay on creative thinking for military professionals. U. S. Army War College. Retrieved from: http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/army-usawc/allen_creative_thkg_sr_ldrs.pdf
Naplyokov Y. V. (2014). “An Algorithm for Maintaining Dynamic Equilibrium to Achieve Strategic Goals”. Master’s Thesis, U.S. Army War College, Carlisle Barracks, Pennsylvania 17013, USA.
Naplyokov Y. V. (2017). “Adaptation of the system through management of its center of gravity” // Public Management. — № 4 (9). — Р. 139–151.
Retrieved from: http://vadnd.org.ua/ua/collection/
Naplyokov Y. V. (2017). “Archetypical principles as a basis for non-conflicting decision-making” // Public Management. — № 3 (8). — Р. 194–203. Retrieved from: http://vadnd.org.ua/ua/collection/
Naplyokov Y. V. (2018). “Changing of mental models for effective decisionmaking” // Public Management. — № 1 (11). — Р. 189–206. Retrieved from: http://vadnd.org.ua/ua/collection/
Headquarters, Department of the Army (2015). FM 6-0, Commander and Staff Organization and Operations. Washington, DC, USA. 189