РОЗГЛЯД МОДЕЛЕЙ ТА МЕХАНІЗМІВ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ЗАКУПІВЛЯМИ ТОВАРІВ, РОБІТ ТА ПОСЛУГ У СФЕРІ БУДІВНИЦТВА В УКРАЇНІ
Ключові слова:
механізми державного управління, державні закупівлі, будівництво, державно-приватне партнерствоАнотація
Представлено питання розгляду моделей та механізмів дер- жавного управління закупівлями товарів, робіт та послуг у сфері будівниц- тва. Здійснено порівняльний аналіз типів механізмів публічних закупівель у будівництві за сукупністю ознак, який показав перевагу централізованого типу механізму, що сприяє запровадженню ефективних та гнучких методів закупівлі, наприклад, укладенню рамкових угод. Запропоновано авторське бачення механізму державних будівельних закупівель, у формі концептуаль- ної моделі і системних відмінностей.
Визначено, що децентралізована модель управління публічними закупів- лями передбачає самостійне здійснення замовниками закупівель, тобто на- дає змогу кожному замовнику здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг у сфері будівництва. Централізована модель державного управління харак- теризується здійсненням публічних закупівель з метою забезпечення загальних потреб єдиним органом з питань державних закупівель, тобто замов- ники доручають здійснення державних закупівель від їхнього імені централі- зованому органу. Згідно з комбінованою моделлю управління, публічні заку- півлі у будівельній галузі відбуваються за контрактами, що реалізуються за централізованою моделлю, а безпосереднє замовлення та отримання товарів, робіт, чи послуг відбувається за правилами децентралізованої моделі.
Зазначено, що відповідно до загальносистемного розуміння механізму державного управління закупівлями товарів, робіт та послуг у сфері будів- ництва, він являє собою сукупність спеціалізованих управлінських техноло- гій (методів, прийомів та інструментів), що забезпечують організацію проце- су публічних закупівель будівельної продукції уповноваженими суб’єктами. Спрямованість зазначеного процесу визначається необхідністю реалізації принципів обґрунтованості та інноваційної спрямованості, справедливого вибору кращої конкурсної пропозиції, запобігання корупції та забезпечення високої ефективності реалізації державних публічних закупівель.
Посилання
Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2010 р. № 2250-р [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua
Пероганич Ю. Всесвітній саміт з пи- тань інформаційного суспільства (Женева 2003–Туніс 2005). Підсум- кові документи / Ю. Пероганич. — К. : ДП “Зв’язок”, 2006. — 131 с.
Відкрите урядування: колективна робота, прозорість і дієва участь / за ред. Даніела Латрона і Лорел Руми; пер. з англ. Андрія Іщенка. — К. : Наука, 2011. — 536 с.
Надолішній П. І. Інститут публіч- но-приватного партнерства в Укра- їні: роль публічної влади і умови становлення // Сучасна регіональ- на політика: освіта, наука, практи- ка: матеріали підсумк. наук.-практ. конф. за міжнар. участю. 28 жовтня 2011 р. У 2 т. — Т. 2. — Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2011. — С. 70–72.
Піроженко Н. В. Механізми станов- лення та розвитку соціального парт- нерства органів публічної влади і неурядових некомерційних органі- зацій : автореф. дис. ... канд. наук. держ. упр. : спец. 25.00.02 “Механізми державного управління” / Н. В. Пі- роженко. — Одеса, 2007. — 20 с.
Дроздова Н. Організаційно-пра- вовий механізм управління сис- темою державних закупівель на конкурсних засадах: теоретико-ме- тодологічний аспект / Н. Дроздо- ва // Актуальні проблеми державно- го управління : зб. наук. пр. ОРІДУ / [голов. ред. М. М. Іжа]. — Одеса, 2012. — Вип. 3 (51). — С. 162–165.
Державні закупівлі в Україні: навч.-метод. посіб. / С. Давтян, М. Іжа, Є. Львова, Н. Піроженко, О. Толпиго / за заг. ред М. М. Іжі. — 5-те вид., оновл. та допов. — Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2011. — 427 с.
Міщенко Р. Електронні закупівлі: реалії впровадження в сучасних гео- економічних умовах // Вісн. держ. служби. — 2012. — № 3. — С. 55–60.
Семенченко А. І. Електронне уряду- вання в Україні: проблеми та шляхи вирішення [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvamu/2009_4/5.pdf
Закон України “Про публічні заку- півлі” від 25.12.2015 р. № 922-19.
Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про Стратегію реформу- вання системи публічних закупі- вель (“дорожня карта”)” № 175-р від 24 лютого 2016 р. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/175-2016
Припіченко А. Централізація заку- півель — іноземний досвід впро- ваджений в Україні [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу: https://espreso.tv/news/2017/09/20/centralizaciya_zakupivel_inozemnyy_dosvid_vprovadzhenyy_v_ukrayini_p
Дуброва Я. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://buhgalter.com.ua/articles/zakupivli-zaderzhkoshti/prozorro-ruhayemosyavpered-u-publichnih-zakupivlyah/
Вареник В. М., Євчин Л. О. Особли- вості застосування системи держав- них закупівель ProZorro (Прозо- ро). — Європейський вектор еко- номічного розвитку, 2016. — № 2 (21). — С. 6–13.
Постанова Кабінету Міністрів України “Про реалізацію пілотно- го проекту з організації діяльності централізованої закупівельної ор- ганізації” від 23 листопада 2016 р. № 928 [Електронний ресурс]. — Режим доступ: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249578518
Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших Законів України щодо здійснення моніто- рингу закупівель” [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/prezidentpidpisav-zakon-pro-vnesennya-zmindo-zakonu-ukrayi-45562