CONSIDERATION OF MODELS AND MECHANISMS OF PUBLIC ADMINISTRATION OF PROCUREMENT OF GOODS, WORKS AND SERVICES IN CONSTRUCTION IN UKRAINE
Keywords:
mechanisms of public administration, public procurement, construction, public-private partnershipAbstract
The article presents the questions of reviewing models and mechanisms of public administration in the procurement of goods, works and services in the field of construction. A comparative analysis of the types of public procurement mechanisms in construction, based on a set of features, has shown the superiority of a centralized type of mechanism that facilitates the introduction of efficient and flexible procurement methods, for example, the conclusion of framework agreements. The author’s vision of the mechanism of state building purchases, in the form of a conceptual model and system differences, is proposed.
It is determined that a decentralized model of public procurement management involves the independent implementation by purchasers of procurement, that is, allows each customer to procure goods, works and services in the field of construction. The centralized model of public administration is characterized by the implementation of public procurement in order to provide the general needs of a single body on public procurement, that is, customers commission the implementation of public procurement on their behalf, a centralized body. According to the combined model of management, public procurement in the construction industry takes place under contracts implemented under the centralized model, and the direct ordering and receipt of goods, works, or services takes place according to the rules of a decentralized model.
It is noted that according to the system-wide understanding of the mechanism of public administration in the procurement of goods, works and services in the field of construction, it represents a set of specialized management technologies (methods, techniques and tools) that ensure the organization of the process of public procurement of construction products by authorized agents. The direction of this process is determined by the need to implement the principles of validity and innovation, fair choice of the best bidding, prevention of corruption and ensuring the high efficiency of the implementation of public public procurement.
References
Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2010 р. № 2250-р [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua
Пероганич Ю. Всесвітній саміт з пи- тань інформаційного суспільства (Женева 2003–Туніс 2005). Підсум- кові документи / Ю. Пероганич. — К. : ДП “Зв’язок”, 2006. — 131 с.
Відкрите урядування: колективна робота, прозорість і дієва участь / за ред. Даніела Латрона і Лорел Руми; пер. з англ. Андрія Іщенка. — К. : Наука, 2011. — 536 с.
Надолішній П. І. Інститут публіч- но-приватного партнерства в Укра- їні: роль публічної влади і умови становлення // Сучасна регіональ- на політика: освіта, наука, практи- ка: матеріали підсумк. наук.-практ. конф. за міжнар. участю. 28 жовтня 2011 р. У 2 т. — Т. 2. — Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2011. — С. 70–72.
Піроженко Н. В. Механізми станов- лення та розвитку соціального парт- нерства органів публічної влади і неурядових некомерційних органі- зацій : автореф. дис. ... канд. наук. держ. упр. : спец. 25.00.02 “Механізми державного управління” / Н. В. Пі- роженко. — Одеса, 2007. — 20 с.
Дроздова Н. Організаційно-пра- вовий механізм управління сис- темою державних закупівель на конкурсних засадах: теоретико-ме- тодологічний аспект / Н. Дроздо- ва // Актуальні проблеми державно- го управління : зб. наук. пр. ОРІДУ / [голов. ред. М. М. Іжа]. — Одеса, 2012. — Вип. 3 (51). — С. 162–165.
Державні закупівлі в Україні: навч.-метод. посіб. / С. Давтян, М. Іжа, Є. Львова, Н. Піроженко, О. Толпиго / за заг. ред М. М. Іжі. — 5-те вид., оновл. та допов. — Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2011. — 427 с.
Міщенко Р. Електронні закупівлі: реалії впровадження в сучасних гео- економічних умовах // Вісн. держ. служби. — 2012. — № 3. — С. 55–60.
Семенченко А. І. Електронне уряду- вання в Україні: проблеми та шляхи вирішення [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Nvamu/2009_4/5.pdf
Закон України “Про публічні заку- півлі” від 25.12.2015 р. № 922-19.
Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про Стратегію реформу- вання системи публічних закупі- вель (“дорожня карта”)” № 175-р від 24 лютого 2016 р. — Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/175-2016
Припіченко А. Централізація заку- півель — іноземний досвід впро- ваджений в Україні [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу: https://espreso.tv/news/2017/09/20/centralizaciya_zakupivel_inozemnyy_dosvid_vprovadzhenyy_v_ukrayini_p
Дуброва Я. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://buhgalter.com.ua/articles/zakupivli-zaderzhkoshti/prozorro-ruhayemosyavpered-u-publichnih-zakupivlyah/
Вареник В. М., Євчин Л. О. Особли- вості застосування системи держав- них закупівель ProZorro (Прозо- ро). — Європейський вектор еко- номічного розвитку, 2016. — № 2 (21). — С. 6–13.
Постанова Кабінету Міністрів України “Про реалізацію пілотно- го проекту з організації діяльності централізованої закупівельної ор- ганізації” від 23 листопада 2016 р. № 928 [Електронний ресурс]. — Режим доступ: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249578518
Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших Законів України щодо здійснення моніто- рингу закупівель” [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/prezidentpidpisav-zakon-pro-vnesennya-zmindo-zakonu-ukrayi-45562