ТЕНДЕНЦІЇ РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ: ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНИЙ ТА РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТИ
Ключові слова:
освітня зміна, публічне управління освітніми змінами, освітня інновація, оновлення освіти, освітня реформаАнотація
Стаття присвячена аналізу оновленого нормативно-правово- го забезпечення розвитку освітньої галузі, яким визначаються особливості впровадження освітніх змін у сучасній Україні. У контексті даної пробле- матики значну увагу приділено дослідженню готовності освітньої системи до ініційованих змін, розуміння учасниками змін усіх нових можливостей розвитку, що потенційно з’являються внаслідок реформаторських перетво- рень. Автор визначає, що в сучасній Україні освітні зміни носять переваж- но структурний (трирівневість школи, створення опорних шкіл, автономія освітніх закладів, нові можливості для їхнього організаційного розвитку) та змістовий (нові програми та державні стандарти) характери. Автор об- ґрунтовує критичну потребу успішного закінчення реформи децентралізації влади, забезпечення реальної автономії закладів освіти в сучасній Україні, що створить органічну основу для здійснення реформи середньої освіти та впровадження інших масштабних освітніх змін.
Визначено, що оновлене нормативно-правове забезпечення освітньої галузі водночас розширює межі професійної свободи вчительства і звідси встановлює високі вимоги до професіоналізму педагогів. Зміну фокусу ос- вітньої діяльності новаціями задекларовано у бік практики, інтерактивності та функціональності. Учитель тепер створюватиме освітні та навчальні про- грами відповідно до потреб учнів і локальних громад, облаштовуватиме від- крите навчальне середовище, враховуючи потенціал школи і залучаючи до освітнього процесу партнерів.
Однак доведено, що визначені в оновленому нормативному забезпеченні освіти в Україні методики діяльнісного та проблемно-пошукового підходу вимагають відповідних умов навчально-виховного процесу. Активний учень стає активним громадянином; школа, шкільне оточення та клас стають мі- кросуспільством. Як і саме суспільство, шкільне середовище не позбавлене конфліктів чи проблемних ситуацій. Саме в таких умовах для учнів з’явля- ється можливість навчитися свідомо визначати власні інтереси та отримати досвід громадянської активності.
Посилання
Про освіту: Закон України від 5 ве- ресня 2017 р. [Електронний ресурс] / Офіційний веб-портал Верховна Рада України. — Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Educational changes [Internet Resources] / University of Newcastle. — Mode to access : http://www.slideshare.net/Rayedish/theories-of-educational-change
Blase J. The Micropolitics of Educational Change and Reform: Cracking Open the Black Box [Internet Resources] / J. Blase & L. Björk // In A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan, & D. Hopkins (Eds.), Second International Handbook of Educational Change. — London, New York: Springer, 2010. — P. 237–58). — Mode to access : http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-2660-6
Cummings T. Organization development and change / T. Cummings, C. Worley. — Mason : Cengage Learning, 2009. — 792 p.
Stanley G. Seven Principles for Change Management [Internet Resources] / Gordon Stanley // Paper presented at ‘Sustainable Leadership in Education’, Faculty of Education and Social Work, University of Sydney (22.09.2006). — 10 p. — Mode to access : http://sydney.edu.au/education_social_work/professional_learning/resources/papers/StanleyG_06_SustainableLeadership.pdf
Опорні школи : презентація [Елек- тронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. — Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/opornishkoli.html 7. Про затвердження Методики фор- мування спроможних територіаль- них громад : Постанова Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 р. [Електронний ресурс] // Офіційний портал Верховна Рада України. — Ре- жим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-%D0%BF