HEALTH-PRESERVING MECHANISMS FOR THE DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL SPACE OF UKRAINE: PUBLIC ADMINISTRATION CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2021-3(28)-9Keywords:
public administration, state mechanisms of public administration, educational space, development of education, health-preserving technologies, health, safety of life, managementAbstract
The purpose of the work. The purpose of the article is to conduct a thorough analysis of the essence of the mechanisms of public administration to create a healthy educational space in Ukraine.
Methodology. The proposed articles analyze the concepts of improvement, optimization, intensification and intensification in education, efficiency and readiness of managers to implement the reform of modern methods of health technologies, organization of educational space and its impact on the quality of life of all subjects: safety, life health-preserving educational space, the formation of educational institutions, environmental culture, health. Generally different approaches to determining the content and structure of the concept of mechanism of public administration.
Scientific novelty. The use of the term mechanisms of public administration in strategic documents for the development of the education system is analyzed. The definition and structural model of the mechanism of state management of general secondary education development are offered.
Conclusions. Mechanisms of state management of training for the creation of a healthy educational space can be built on the basis of the humanistic triad of modern philosophy of education “man – education – ecology – pedagogical culture”. It is necessary to create effective mechanisms for public administration of the education system both through the establishment of new institutions and the improvement of existing ones. It is expedient to establish a number of expert councils at state governing bodies – permanent advisory bodies, which function as an increased level of participation of practicing educational institutions, public and professional associations, in developing mechanisms for decision-making on these issues.
References
Горяна Л., Терентьєва Н. Здоров’язбережувальний контент формування професійного іміджу педагогічних працівників у вітчизняному освітньому просторі. Професійний успіх у контексті сталого розвитку: освіта, економіка, екологія : монографія. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2018. 286 с.
Семенець-Орлова І. Альтернативні класифікації освітніх змін. Збірник ОРІДУ НАДУ «Актуальні проблеми державного управління». 2015. № 3. С. 26–31.
Семенець-Орлова І. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади. Київ : ЮСТОН, 2018. 420 с.
Семенець-Орлова І. Державне управління освітніми змінами: наукові категорії, методологія та актуальна проблематика досліджень на основі досвіду України та США. Університетські наукові записки. 2015. Вип. 1. С. 302–310.
Співак М.В. Державна політика здоров’язбереження: світовий досвід і Україна : монографія. Київ : Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького НАН України; Видавництво «Логос», 2016. 536 с.
Управління освітою. Навчальний посібник для слухачів, аспірантів, докторантів спеціальності «Держ.управління». Київ, 1997. 302 с.
Федько О.А., Радиш Я.Ф. Категорійно-понятійний апарат ідеології здоров’я в у дискурсі науки державного управління. Економіка та держава. 2010. № 4. С. 102–106.