MECHANISMS OF PUBLIC MARKETING IN UKRAINE IN MODERN CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-1(34)-2

Keywords:

public marketing, public services, economic mechanism, organizational structures, information mechanism, public diplomacy, social mechanism, social advertisin, public marketing, public services, economic mechanism, organizational structures, information mechanism, public diplomacy, social mechanism, social advertising

Abstract

The article defines that marketing is an activity, a set of institutions and processes – always interconnected and interdependent – designed to identify, predict, create, communicate, provide and exchange valuable offers that satisfy customers, audiences, partners and society as a whole. In an era when public sector organizations must do better to respond effectively to the public interest, public marketing is becoming an important part of public sector management. Ukraine currently needs an effective state response to the requests of citizens, businesses and society as a whole. Therefore, the purpose of the study is to determine the functioning mechanisms of the public marketing system in Ukraine, the practical value of which is to ensure the availability and increase the quality of public services. The article describes the public services provided in Ukraine. Attention is focused on the fact that public marketing should be based on the identification and observance of the interests and needs of both social groups of the population and society as a whole. Public services can have a high level of potential in raising the standard of living of citizens, which should be a priority area of activity of the welfare state. The economic mechanism of public marketing, which is based on the payment of public services, was also analyzed, but it was noted that their price and the amount of the fee needs to be revised. It was concluded that the introduction of public marketing in state organizations requires organizational and institutional support, in particular, it was analyzed that some of its functions are performed by the departments of communications or public relations. The practical implementation of the information mechanism of public marketing in Ukraine has been analyzed and its effective activation in the conditions of pandemic and war has been proven. The high effectiveness of Ukraine as a whole in terms of virtualization of the work of state bodies as a result of the implementation of the Action and actually the initiative “The State in a Smartphone” has been substantiated. It was noted that mobile phones are used to provide public services, which help citizens and businesses to avoid unnecessary spending of resources and reduce corruption and bureaucracy. However, it will become complete when a package of standards for the provision of public (and not only administrative) services will be developed to adequately assess the quality of their provision. For the full implementation of public marketing mechanisms, it is necessary to carry out not only public relations, but also to take into account the social demands of society, especially in emergency situations. This allows taking into account the social mechanism of public marketing. Its main element is social advertising and campaigns. The perspectives of scientific intelligence should be aspects of the design, implementation and monitoring of programs designed to campaign to change the attitudes and behavior of target audiences and to persuade certain sectors of society to adopt new policies or legislation.

References

Маркетинговые коммуникации в публичном администрировании: монография / Д.В. Кислов, Е.А. Романенко, И.В. Чаплай. LAP Lambert

Academic Publishing, 2018. 419 с.

Штирліна А. А. Методологія маркетингу надання послуг в системі державного управління. Державне управління: удосконалення та розвиток 2016. № 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1004

Ромат Є. В. Маркетинг у публічному управлінні : монографія / Є. В. Ромат, Ю. В. Гаврилечко. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 288 с.

Гриджук І. А. Реалізація концепції маркетингу в публічному управлінні територіальним розвитком. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 2DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.113

Гавриш-Мусафір А.О. Маркетинг органів публічної влади як механізм підвищення рівня життя населення. Молодий вчений. 2016. № 8 (35) серпень, URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/8/51.pdf

Збыраник Ю. Особенности использования элементов комплекса маркетинга в деятельности органов публичного управления Украины Revista “Administrarea Publică”. Chișinău. AAP, 2016, №4(92), С. 149–155. URL: http://dspace.aap.gov.md//handle/123456789/138

Придатько Е.М. Маркетинг територій в системі управління соціально-економічним розвитком громади. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна 2020. № 1(22) http://doi.org/ 10.31474/1680-0044-2020-1(22)-81-89

Дейнега О. В., Дейнега І. О. Імплементація маркетингової концепції в діяльність органів публічного управління. Інфраструктура ринку. 2021.

№ 52, С. 83–89. URL: http://www.market-infr.od.ua/ journals/2021/52_2021/16.pdf

Угоднікова О. І. Цифровий публічний маркетинг як елемент інформаційної політики держави. Економiка та держава. 2022. № 2. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.2.93

Подольчак Н. Ю., Білик О. І., Ханик Ю.-Б. Р.Поняття публічного маркетингу та приклади його застосування в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 1. DOI: 10.32702/2306_6814. 2020.1.155

Ханик Ю.-Б.Р. Публічний маркетинг : класифікація, алгоритм проведення та формування загальної системи. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 10. С. 142–146.

Про державну службу: Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text

Стратегія реформування державного управління України на період до 2021 року: розпорядження КМУ від 24.06. 2016 № 474-р URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/474-2016-%D1%80#Text

Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг: Закон України від 15.07.2021

№ 1689-IX URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1689-20

Про адміністративні послуги: Закон України від 06.09.2012 № 5203-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17#Text

Концепція розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади: розпорядження КМУ від 15.02.2006 № 90-р URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/29277890

Проект Закону про адміністративний збір, законопроект № 4380 від 16.11.2020 URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=70434

Методика визначення собівартості платних адміністративних послуг: постанова КМУ від 27.01.2010 № 66 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 66-2010-%D0%BF#Text

Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України на 2021–2025 рр.: наказ МЗС від 24.03.2021 URL: https://mfa.gov. ua/storage/app/sites/1/%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%97/public-diplomacy-strategy.pdf

Порядок надання електронних публічних послуг в автоматичному режимі: постанова КМУ від 5.08.2022 № 868 URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/868-2022-%D0%BF#Text

Помидоров І. «Дію» хочуть запровадити у понад п’ятьох країнах – Федоров, vesti.ua, 2023, URL: https://vesti.ua/uk/strana-uk/diyu-hochutzaprovaditi-u-bilsh-nizh-pyati-krayinah-fedorov

Про заходи із забезпечення додержання прав фізичних та юридичних осіб щодо одержання адміністративних (державних) послуг: указ Президента України від 03.07.09 № 508/509 URL: h t t p s : / / z a k o n . r a d a . g o v. u a / l a w s /show/508/2009#Text

Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо функціонування офіційних веб-сайтів органів виконавчої влади: постанова КМУ від 12.06.2019 № 493 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2019-%D0%BF#Text

Published

2023-04-26

How to Cite

Зоряна Михайлівна, Б., & Вікторія Валеріївна, Ч. (2023). MECHANISMS OF PUBLIC MARKETING IN UKRAINE IN MODERN CONDITIONS. Public Management, (1 (34), 18-28. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-1(34)-2

Issue

Section

Статті