MECHANISMS OF STRATEGIC MANAGEMENT BY STATE JOINT STOCK COMPANIES: THE ESSENCE AND VARIANTS
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-4(19)-242-258Keywords:
public administration, strategic management mechanisms, strategic management functions, corporate management, state joint stock companies, development strategyAbstract
The article analyzes the essence of the mechanisms of strategic management of state-owned joint-stock companies in the modern market economy. For this purpose, the main approaches to the definitions of “strategic management”, “management mechanism”, as well as generalized views of domestic and foreign researchers regarding the functions of strategic management are investigated.
Taking into account the fact that in state-owned joint-stock companies the subject of management act as authorized bodies of state power, which carry a longterm influence on the indicated companies, it is proved that under the integrated mechanism of strategic management of state-owned joint stock companies it is appropriate to understand the system of practical influence of state authorities on the development of joint stock companies public sector companies of the economy in order to coordinate and achieve the long-term goals of the main stakeholders of the partnership, in particular the state-Accident.
It is determined that the mechanisms of strategic management of state joint stock companies can be classified according to various features, but their mechanisms of strategic management on a functional basis are the important kind of present market conditions. The main mechanisms of strategic management of state-owned joint-stock companies on a functional basis are: strategic planning, organization, motivation, control. The characteristics of these mechanisms are given. It is emphasized that strategic management in state-owned joint-stock companies has a multilevel hierarchical character, which attaches particular importance to the ability of the mechanism of corporate management to ensure the realization of the rights of the state as the owner of the relevant business partnerships. Given the need to create conditions for the long-term competitiveness of state-owned joint-stock companies, the peculiarities of the formation of the strategy for the development of these companies, the strengthening of the role of supervisory councils and the formation of the institution of independent directors, the introduction of strategic audit mechanisms have been clarified.
References
Коротич О. Б. Державне управлін- ня регіональним розвитком краї- ни: визначення основних понять / О. Б Коротич // Вісн. економіч- ної науки України. 2010. № 2 (18). С. 57–61.
Нижник Н. Р. Теоретичні аспекти державного управління: моногра- фія / Н. Р. Нижник, С. П. Мосов. Чернівці: Технодрук, 2011. 248 с.
Нижник Н. Р. Системний підхід в організації державного управління [Текст] : навч. посіб. / Н. Р. Нижник, О. А. Машков ; за заг. ред. Н. Р. Ниж- ник. К. : УАДУ, 1998.
Оболенський О. Ю. Системна кон- цепція категорії “механізми дер- жавного управління” / О. Ю. Обо- ленський, Ю. Г. Королюк // Інве- стиції: практика та досвід. 2011. № 10. С. 79–84. 5. Рачинський А. П. Стратегічне управління персоналом в органах державної влади (теоретико-мето- дологічний аналіз): монографія / А. П. Рачинський. К. : НАДУ, 2009. 316 с.
Wootton S. Strategic Thinking A Stepby- step Approach to Strategy and Leadership / S. Wootton, T. Horne. New Delhi: Kogan Page, 2010. 160 с. (3rd Edition).
Grant R. M. Contemporary strategy analysis / R. M. Grant. Barcelona: John Wiley & Sons Ltd., 2010. 499 р.
Goergen M. International Corporate Governance / M. Goergen. Harlow: Pearson Education, 2012. 311 р.
Лукач І. В. Теоретичні проблеми пра- вового регулювання корпоративних відносин в Україні: монографія. К. : Ліра-К, 2015. 432 с.
Педько А. Б. Власність, контроль і конфлікт інтересів в акціонерних товариствах: монографія. К. : Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2008. 325 c.
Астапова Г. В., Астапова Е. А., Лой- ко Д. П. Организационно-экономи- ческий механизм корпоративного управления в современных услови- ях реформирования экономики Ук- раины: монография. Донецк : Дон- ГУЭТ им. М. Туган-Барановского, 2001. 526 с.
Ansoff H. I. Strategic management / H. Igor Ansoff. New York: Palgrave Macmillan, 2007. 251 р.
Ансофф И. Новая корпоративная стратегия; пер. с англ. / И. Ансофф. СПб : Питер Ком, 1999. 258 с.
Chandler A. D. Strategy and structure: chapters in the history of the industrial enterprise / A. D. Chandler. Cambridge: The M.I.T. Press, 1962. 490 с.
Ackoff R. L. Creating the corporate future: Plan or be planned for / R. L. Ackoff. New York: Wiley, 1981. 297 p.
Мескон М. Х. Основы менеджмен- та / М. Мескон, М. Альберт М., Ф. Хедоури; пер. с англ. M.: Дело, 2000. 704 с.
Mintzberg H. The Strategy Concept I: Five Ps for Strategy / Mintzberg. // California Management Review. 1987. С. 11–24.
Томпсон-мл., Артур, А., Стрик- ленд ІІІ, А., Дж. Стратегический ме- неджмент: концепции и ситуации для анализа. 12-е изд.; пер. с англ. М: Изд. дом “Вильямс”, 2006. 928 с.
Виханский О. С. Стратегічне управ- ління : навч. посіб. / О. С. Вихан- ский. К. : Центр навч. л-ри, 2003. 395 с.
Mechanism Design Theory: Scientific background on the Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel 2007 / [compiled by the Prize Committee of the Royal Swedish Academy of Sciences] // Information Department, Box 50005, SE-104 05 Stockholm, Sweden. 2007. С. 29.
Раєвнєва О. В. Управління розвит- ком підприємства: методологія, механізми, моделі: монографія / О. В. Раєвнєва. Х.: ВД “ІНЖЕК”, 2006. 496 с.
Федорчак О. В. Класифікація ме- ханізмів державного управління // Демократичне врядування. 2008. № 1. Електронне наукове фахове ви- дання. Режим доступу : http:// www.nbuv.gov.ua/e-journals/DeVr/2008-01/O_Fedorchak.pdf
Державне управління: словник-до- відник / [уклад.: В. Д. Бакуменко, Д. О. Безносенко, І. М. Варзар та ін.]; за заг. ред. В. М. Князєва, В. Д. Ба- куменка. К. : Вид–во УАДУ, 2002. 228 с.
Motivation of Public Service: Officials Insights for Practitioners [Елек- тронний ресурс] // UNDP Global Centre for Public Service Excellence. 2014. Режим доступу: https://europa.eu/capacity4dev/file/22439
Економіка підприємства: підруч- ник / за заг. ред. С. Ф. Покропивно- го. 2-ге вид., переробл. та допов. К. : КНЕУ, 2001. 528 с.
Стратегічне планування: навч. по- сіб. / О. Берданова, В. Вакуленко, В. Тертичка. Л. : ЗУКЦ, 2008. 138 с.
Методичні рекомендації щодо скла- дання стратегічних планів підпри- ємствами державного сектору від 18.03.2015 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=eadd6427-c6ee-4d97-8357-b008592e68cf&title=MetodichniRekomendatsiiSchodoSkladanniaStrategichnikhPlanivPidprimstvamiDerzhavnogoSektoru
Kotler P., Keller K. L. Marketing management / P. Kotler, K. L. Keller. 14th ed. New Jersey: Prentice Hall, 2011. 812 с.
Рекомендація комісії від 15 лютого 2005 року про роль невиконавчих директорів або наглядових дирек- торів лістингованих компаній і про комітети (наглядової) ради (Текст стосується ЄЕП) (2005/162/ЄC) // Офіц. вісник Європейських Співто- вариств. 2005. С. 51–57.
OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises 2015 Edition [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.oecd.org/daf/ca/OECD-Guidelines-Corporate-Governance-SOEs-2015.pdf
Жаліло Я. А. Теорія та практика фор- мування ефективної економічної стратегії держави: монографія. К.: НІСД, 2009. 336 с.
Бєляєва Н. С. Стратегія підприємст- ва як елемент механізму стратегіч- ного управління / Н. С. Бєляєва // Наук. вісн. Херсонського держ. ун- ту. Серія “Економічні науки”. 2015. Вип. 15, Ч. 5. С. 54–56.
Andrews K. R. The Concept of Corporate Strategy / Andrews. Homewood, IL: Dow Jones-Irwin, 1971. 245 с.