THE ESSENCE, CONTENT AND DIRECTIONS OF THE IMPROVEMENT OF THE INSTITUTE OF CITIZEN APPEALS IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2024-1(38)-4

Keywords:

appeals of citizens, petitions, public administration, system of administrative services, interaction of the state and society

Abstract

The article reveals the essence and content of the institution of citizens’ appeal to public authorities in Ukraine in the system of interaction between public authorities and society as a mechanism for implementing constitutional guarantees of socio-political human rights and freedoms, which is the purpose of this work. Such interconnected scientific methods as generalization, systematization and prognostic analysis make up the methodology of the conducted research, which made it possible to determine the current state and prospects of the formation and functioning of the mechanisms of citizens’ appeal to public authorities in Ukraine. The scientific novelty is in the generalization and systematization of the essence and features of the institution of citizens’ appeal to state authorities and local self-government bodies as a certain mechanism of normalized interaction between state institutions and society, an element of feedback of such interaction and a form of citizen control over the activities of institutions and bodies of public administration regarding the implementation functions and powers established by them. It is concluded that Ukraine has already formed a modern system of mechanisms for citizens to appeal to the public authorities of Ukraine and procedures for their processing, which generally align with the European and world standards. At the same time, the institutional system of citizens’ appeals to public authorities of Ukraine needs further improvement, which is proposed to be implemented in six main areas: regulatory and legal support; structural and functional development of public authorities; personnel support of structural divisions for work with appeals; financial, technical and software; introduction of innovative modern forms of work with citizens’ appeals; formation of political culture of public dialogue.

References

Бідучак А. С. Аналіз роботи зі зверненнями громадян в Україні та рівні їх контролю. Буковинський медичний вісник. 2023. Т. 27, № 4. С. 6–11.

Кандзюба С. П., Кравцов О. В. Інформаційно-аналітична система «звернення громадян» як інструмент громадського контролю. URL:http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2011-02(6)/11kspigk.pdf

Кисіль Л. Відносини, що виникають за зверненнями громадян до органів публічної адміністрації: деякі аспекти адміністративно-правового регулювання. Часопис Київського університету права.2017. № 3. С.109–113.

Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30 (23.07.96). ст. 141.

Костюкевич О. К. Про функції права громадян на звернення. Право і Безпека. 2009. № 1. С. 164–197.

Кравцов М. О. Становлення інституту звернень громадян як конституційного механізму реалізації прав і свобод людини в Україні. Public management. 2022. №28. С. 38–44.

Лагутов Ю. Е. Звернення громадян як важлива складова захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні. URL : http://old.niss.gov.ua/monitor/february2009/4.htm

Савич Є. Звернення людини (громадянина) як конституційно-правова категорія: дискусійні питання. Evropský politický a právnídiskurz.. 2020. Sv. 7, Vyd. 3. С. 73–81.

Цимбалюк В. М. Сутність права громадян на звернення до публічної адміністрації. Право і суспільство. 2012. № 2. С. 88–92.

Published

2024-05-23

How to Cite

Дзвінчук, Д. І., & Гринишин, І. І. (2024). THE ESSENCE, CONTENT AND DIRECTIONS OF THE IMPROVEMENT OF THE INSTITUTE OF CITIZEN APPEALS IN UKRAINE. Public Management, (1 (38), 32-38. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2024-1(38)-4

Issue

Section

Статті