ARCHETYPE OF THE PEASANT: THE PROBLEM OF ACCUMULATION AND PRACTICAL USE OF THE HUMAN CAPITAL OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-262-274

Keywords:

peasant as a social actor, peasant archetype, attributive features of peasant archetype, agricultural labor, human capital, globalization, Ukrainian society

Abstract

The analyzis of the existing theoretical approaches to the research of the attribuive features of the peasant archetype which determinate the social factors that cause the need to study the social reproduction of these features as the stimulus for the preservation, accumulation and use of human capital is prsented in the article. The author pays attention upon the disputable character of the problem that is connected with the identification the social status, the place and the social role of a peasant in the system of the contemporaty social relations and communications. It is argued that the political and economic transformation by the XX–XXI centuries have been caused the radical socio-economic changes in the rural culture and changed the peasant’s traditional way of life. Underlined that these circumstances one must have to take into account trying to obtain the relevant scientific evaluations of the prospects for the further development of the human resources in the rural communities. It was emphsized that at present time there is no exists the special sociological theory of rural culture, which corresponds to the global challenges of the new forms of management, and of the innovative changes in the territorial structures of the contemporary societies Therefore, the problem of the formation and the use of human capital in Ukraine requires innovative scientific understanding in the aspect of justifying the need in developing the new forms of business in the rural regions with the obligatory account of the progressive sociocultural experience. The importance of the conceptual reconstruction of the ideas by C. Jung, who in his studies proposed the definition of the attributive features of the peasant archetype was argued. The system of the social factors that determine the process of the sustainable reproduction of these attribute features of the peasant archetype especially in the mono-functional nature of the peasant’s labor is investigated by the author. Proved that such features of the peasant archetype as the ability for self-activity, calculation and belief in the ultimate efficiendy of own work, self-suppoting and informal care not only about the welfare of members of the family circle, but also about the security of other people in crisis time during the wars and catastrophes are the important social factors for the preservation, accumulation and the rational use of the human capital in Ukraine.

References

Тарасенко В., Сакада М. Проблема земельного ринку в Україні / Вален- тин Тарасенко, Микола Сакада // Українське суспільство. 1992–2008. Соц. моніторинг / за ред. В. Воро- ни, М. Шульги. — К.: Ін-т соціології НАН України, 2008. — С. 131–148.

Соціальний розвиток сільських ре- гіонів [Текст] : колективна моногра- фія: матеріали учасників Міжнар. інтердисциплінарної конф., присвя- ченої 165-річчю з часу заснування Уманського держ. аграрного ун-ту та 150-річчю його перебування в Умані, (21–23 травня 2009 р., Умань) / ред. А. М. Шатохін ; Уманський держ. аграрний ун-т, Уманське товарист- во істориків-аграрників, Уманське відділення Соціологічної асоціації України, Історико-архітектурний заповідник “Стара Умань”, ДП “Аг- ро-Ілліч Умань”. — Умань : Сочінсь- кий, 2009. — 249 с.

Гарбар О. П., Шатохін А. М., Кос- тюк М. В., Ямчук П. М. Українсь- ка національно-культурна ідентич- ність: джерела, сьогодення, погляд у майбутнє [Текст] : матеріали заоч. наук.-практ. конф., 26 листоп. 2015 р. / Уман. нац. ун-т садівництва, каф. соц.-гуманітар. і прав. дисциплін; [О. П. Гарбар та ін. ; редкол.: А. М. Шатохін (голов. ред.), М. В. Костюк, П. М. Ямчук]. — Умань: Сочінський, 2015. — 90 с.

Соціальний розвиток сільських ре- гіонів [Текст] : колект. монографія / Уман. нац. ун-т садівництва, каф. соц.-гуманітар. і прав. дисциплін. — Умань : Сочінський, 2009. — Вип. 3 / [Я. М. Балановський та ін. ; за ред. А. М. Шатохіна, М. В. Костюк]. — 2018. — 305 с.

Znaniecki F. Badania nad wsia wielkopolska / F. Znaniecki // Przeglad Socjologiczny. — 1936. — T. IV. — Z. 3–4. — р. 613–620.

Социологическая энциклопедия. Т. 1. — М.: Мысль, 2003. — C. 509.

Коган Л. Н. Социология культу- ры: учеб. пособие / Л. Н. Коган. — Екатеринбург: УрГУ, 1992. — C. 42– 44.

Гидденс Э. Последствия модернити. Новая постиндустриальная вол- на на Западе. Антология / Э. Гид- денс / под ред. В. Л. Иноземцева. — М.: Academia, 1999. — С. 101–122.

Bazikyan S. A. Sociocultural Models for Interpretation of C. G. Jung Archetypes in Advertising Industry / Stanislava A. Bazikyan. Sociocultural // Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2 (2013. 6). — р. 235–246.

Олена Ковальова. Сільський роз- виток можливий через партнер- ство держави, бізнесу та громад. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://minagro.gov.ua/uk/pressroom?nid=24571

Добрынин А. Н., Дятлов С. А., Цы- ренова Д. Е. Человеческий капитал в транзитивной экономике: фор- мирование, оценка, эффективность использования / А. Н. Добрынин, С. А. Дятлов, Д. Е. Цыренова // Междунар. научный журнал “Сим- вол науки”. — 2016. — № 5. — СПб.: Наука. — С. 309–312.

Becker G. S. Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis / G. S. Becker // The journal of political economy. — № 5 (70). — 1962. — р. 9–49.

Anikin V. A. Occupational Propensity for Training in a Late Industrial Society: Evidence from Russia / V. A. Anikin // International Journal of Training and Development. — 2017. — № 4 (21). — р. 249–284.

Пикетти Т. Капітал у XXI столітті / Тома Пікетті / пер. з англ. Н. Па- лій. — К. : Наш формат, 2016. — 696 с.

Published

2019-05-29

How to Cite

Лапіна, В. (2019). ARCHETYPE OF THE PEASANT: THE PROBLEM OF ACCUMULATION AND PRACTICAL USE OF THE HUMAN CAPITAL OF UKRAINE. Public Management, (3 (18), 262-274. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-262-274

Issue

Section

Статті