THE PROBLEMS OF FORMATION OF NEW A NEW OVERVIEW POLITICS IN THE EDGE OF THE SWITH AS ONE OF THE PRESENT MINDS OF THE ESSENTIAL PROGRESSIVE ROLLING
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-16-1-124-132Keywords:
education; new educational policy; innovative character of education; state administration educationAbstract
The article is devoted to the actual problems of theoretical substantiation of the essence of the new educational policy in the XXI century. The analysis of key aspects of radical reorganization of such a policy in the world and in modern Ukraine is underway. Attention is drawn to the essence of the new educational policy for modern Ukraine in accordance with the world and national transformational processes. It is proved that from the world, European educational policy, the practice of its realization should creatively take all the most valuable — the democratization of education, the autonomy of educational institutions, the participation of the public in the implementation of educational policy. Another is the model of education in Ukraine in terms of specialties, specializations: it is entirely determined by the nature of economic and economic development, that is, the system of market economy. The same applies to the spiritual and educational processes in the education system, directly in separate educational institutions. In Ukraine we have our own large, progressive and interesting models and the experience of pedagogical, educational work in various educational institutions, and therefore it is not necessary to take blindly the experience of other countries: we are still forming some kind of faceless, cosmic, general civilization personality — the human being of the world, as they say, — the own, Ukrainian citizen, who, above all, should have inherent, in addition to general human, purely national traits and character. Without them, by the way, the young citizen is not able to creatively perceive and use in his life and activities the best human values and samples.It was emphasized that in foreign theories of the new educational policy two main points can be seen that should be taken into account when developing such a policy in Ukraine:
a) update the educational process in all parts of education;
b) changes in technologies and mechanisms of education management;
Although both aspects are important for the state (government) as the main subject of the new educational policy in Ukraine, it is nevertheless concluded that the former is more in the authority of the institution itself, and the latter is directly under the jurisdiction of the state.
References
Romanenko Y. A., Chaplay I. V. Modern administrative tool of the innovative development of the enterprise / Y. A. Romanenko, I. V. Chaplay // Науковий вісник Полісся. — 2017. — №2 (2017). — С. 156–163.
Новіцька А. В. Державні стандарти освіти в освітній політиці/ Реформу- вання національної системи освіти в Україні у контексті загальноєвропей- ського освітнього процесу: Матеріали науково-практичної конференції. — Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Фран- ка, 2007. — 180 с. — С. 112–123.
Салберг П. Фінські уроки: Чого може навчитися світ з освітніх змін у Фінляндії / П. Салберг; пер. з англ. А. Шиян. — Харків: Ранок, 2017. — 451 с.
Енциклопедичний словник з дер- жавного управління / уклад.: Ю. П. Сурмін, В. Д. Бакумен- ко, А. М. Міхненко та ін.; за ряд. Ю. В. Ковбасюка, В. П. Трощись- кого, Ю. П. Сурміна. — К.: НАДУ, 2010. — 82 с.
Ціннісний дискурс в освіті в епо- ху глобалізації та інформаційної революції / Вибрані публікації представників наукової школи ака- деміка АПН України, доктора філо- софських наук, професора, заслуже- ного діяча науки і техніка України Віктора Андрушенка. — К., 2009. — 550 с.
Семенець-Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади: моногра- фія. — К.: ЮСТОН, 2018. — 420 с.
Конституция Украины. Принятая на пятой сессии Верховного Сове- та Украины 28 июня 1996 г. — К., 1996. — 78 с.
Робінсон К. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що на- завжди змінить освіту / К. Робін- сон, Л. Ароніка; пер. з англ. Г. Лелів: Літопис, 2016. — 521 с.