ФОРМУВАННЯ НОВИХ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ В ОСОБИСТОСТІ МОЛОДОЇ ЛЮДИНИ ЕПОХИ ПОСТМОДЕРНУ (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТА/ ШКОЛЯРА ЗА ОБМІНОМ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-278-290

Ключові слова:

эпоха постмодерну, формування нових ідентичностей, студенти/школярі за обміном, успішність вирішення проблем, поведінка в ситуації вибору, особисті якості

Анотація

Обґрунтовано актуальність питання щодо формування нових ідентичностей в особистості молодої людини епохи постмодерну (на прикла- ді студента/школяра за обміном). Для суспільства постмодерну характерні рухливість, ефективність, різноманітність, особиста активність. Найбільш рухливою й активною є студентська та шкільна молодь, зокрема, студенти/ школярі за обміном. Формування нових ідентичностей в умовах навчання в країнах, де вони не є громадянами, в умовах необхідності виявляти і роз- вивати у себе здатність долати міжнародні мовні та міждержавні бар’єри, оперативно встановлювати контакти, успішно адаптуватися до іншого ос- вітнього простору є можливим завдяки достатньо складним психологічним та поведінковим механізмам. У фокусі механізмів зміни ідентичності, як: успішність вирішення проблем, поведінка в ситуації вибору, особисті яко- сті. Проаналізувавши проведене опитування, виявилося, що 97,5 % учасни- кам довелося долати труднощі під час навчання/проживання за кордоном і 22,3 % зазначили, що не повністю їх подолали. Більшість (72,8 %) студентів під час вирішення проблем віддавали перевагу раціональному підходу. Про- те, конкретизація емоційних почуттів виявила їх повний спектр: підвищене занепокоєння, безпорадність, зниження самооцінки, агресія, сильне бажан- ня вирішити проблему якнайшвидше, страх звернутись за допомогою, апа- тія, азарт вирішити проблему, роздратування.

Результати опитування підтвердили необхідність цілеспрямованого фор- мування у студентів/школярів національної та власної гідності, потреби пізнавати світ, себе, мати сенс власного життя, уміння адаптуватися до змін та існувати в полікультурному просторі. Зрештою, зумовлюючи необхід- ність змін у вищій освіті, політики у сфері вищої освіти.

Посилання

Чутора М. Особливості форму- вання ідентичності в постмодерні. Держава і суспільство. 2013. № 2. С. 400–403.

Кремень В. Г. Прагматизм // В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. Філосо- фія: мислителі, ідеї, концепції : під- ручник. Київ, 2005. С. 296–310.

Santiago P., Tremblay K., Basri E., Arnal E. Tertiary Education for the Knowledge Society: Social Features, Equity, Innovation, Labour Market, Internationalisation. Vol. 2. Paris. 2008. P. 243.

Концептуальні засади взаємодії по- літики й управління: навч. посіб. / Е. А. Афонін та ін. Київ. 2010. С. 264.

Колісник О. В. До проблеми визан- чення соціокультурних контекстів понять “ідентичності” та “самоіден- тифікації” // Соціологічний аналіз сучасних соціокультурних проце- сів. Колективна монографія /за ред. В. В. Танчера. Київ. 2017. С. 118– 132.

Бова З. В. Становлення соціальної ідентичності студентської молоді в інтеркультурному освітньому про- сторі. Вісник Національного тех- нічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Серія “Філософія. Психологія. Педагогіка”. Київ. 2008. № 3. С. 16–19.

Музиченко Л. В. Чинники фор- мування ідентичності в юності. Наукові записки Національного університету “Києво-Могилян- ська академія”. Київ. Т. 22. Ч. II. С. 296–299.

Потапчук Т. В. Соціально-психо- логічні особливості формування ідентичності в студентському віці. Наукові записки Національного державного університету ім. М. Го- голя. Серія “Психолого-педагогічні науки”. 2013. № 2. С. 64–67.

Ревенко С. П. Сучасні підходи до вивчення ідентичності особистості юнацького віку // Наука і освіта. 2013. № 7. С. 196–199.

Козловець М. А. Феномен націо- нальної ідентичності: виклики гло- балізації: монографія. Житомир. 2009. 558 с.

Литвинчук О. Cоціальна та особи- стісна ідентичність: cоціально-філософський аналіз // Наукові за- писки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Філо- софія”. 2011. Вип. 8. С. 195–202.

Котенко Я. Локальна ідентичність як умова розвитку об’єднаних те- риторіальних громад (навчальний модуль). Київ. 2016. 44 с.

Сас Н.М. Колективне Несвідоме і національна ідентичність укра- їнців. Формування національної ідентичності молоді: синергія тео- рії та практики: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 3–5 квітня 2019 р. Полтава : ПНПУ, 2019. С. 135–137.

Самарська Л.О. “Студент по об- міну” : визначення соціального та особистісного аспектів. Актуальні соціально-філософські проблеми сучасності : матеріали Х Всеукр. студентської наукової конферен- ції, м. Умань, 16 листопада 2017 р. Умань, УНПУ, 2017. С. 41–43.

Джеймс У. Воля к вере. Москва. 1997. 431 с.

Пирс Ч. С. Начала прагматизма: пер. с англ. СПб., 2000. — 318 с.

Вяткіна Н. Б. Американська філо- софія прагматизму: витоки і цінно- сті. Американська філософія освіти очима українських дослідників : ма- теріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 22 груд. 2005 р. Полта- ва, 2005. С. 9-16.

Мунье Э. Манифест персонализма. Москва. 1999. 559 с.

Сластенин В. А. и др. Зарубежные и отечественные воспитательные сис- темы // Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва. 2002. С. 453.

Советова О. С. Социальная психоло- гия инноваций (основания, исследо- вания, проблемы) : дис. … д-ра пси- хол. наук : 19.00.05. СПб. 1998. 315 c.

Enna Nicholas 10 Skills The Workforce of the Future Will Need.URL: https://www.huffingtonpost.com/nicholas-еnna. (дата звернення: 22.06.2017).

Goldman Alex What skills will workers need to succeed in tomorrow’s workplace? URL: http://www.iftf.org/future-now/articledetail/3-newinvaluable-work-skills-for-2018. (дата звернення: 3.09.2018).

Кудрявцева О., Крюгер У. Компе- тентностное поле личности ХХI века. URL: https://edrid.ru/rid/21. (дата звернення: 10.09.2018).

Общие требования/ ключевые от- личия от современной системы. Live journal. URL: http:/valieva.livejournal.com/477333.html. (дата звернення: 12.09.2018).

Weizsaecker E., Wijkman, A. Come On! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. Springer. 2018. 220 p.

Семенец А. Люди со знания- ми “как у всех” станут лишни- ми. URL: http://www.rosbalt.ru/moscow/2018/01/26/1677559. (дата звернення: 26.01.2018)

Сергієнко В. В. Постнекласична наука як прояв постмодерну. Філософські проблеми наукового пізнання : навч. посіб. Кременчук. 2011. C. 37–40.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-29

Як цитувати

Самарська, Л., & Сас, Н. (2020). ФОРМУВАННЯ НОВИХ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ В ОСОБИСТОСТІ МОЛОДОЇ ЛЮДИНИ ЕПОХИ ПОСТМОДЕРНУ (НА ПРИКЛАДІ СТУДЕНТА/ ШКОЛЯРА ЗА ОБМІНОМ). Публічне урядування, (1 (21), 278-290. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-278-290