FORMATION OF NEW IDENTITIES IN THE PERSONALITY OF A YOUNG PERSON OF THE POSTMODERN AGE (ON THE EXAMPLE OF AN EXCHANGE STUDENT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-278-290

Keywords:

postmodern era, formation of new identities, exchange students, successful problem solving, choice behavior, personal qualities

Abstract

In the article, the authors substantiate the relevance of considering the issue of the formation of new identities in the personality of a young person of the postmodern era (on the example of an exchange student). The most mobile and active are students and school youth, in particular, exchange students. The formation of new identities in the context of studying in non-national countries, in the need to identify and develop the ability to overcome international linguistic and interstate barriers, to establish contacts quickly, to successfully adapt to another educational space is possible due to sufficiently complex psychological and behavioral mechanisms. The focus is on such mechanisms of identity change as success in solving problems, behavior in the situation of choice, personal qualities. An analysis of the results of the survey revealed that 97,5 % of the participants had to overcome difficulties during their study/stay abroad and 22,3 % indicated that they had not completely overcome them. Most (72,8 %) students preferred a rational approach to problem-solving. However, the specification of emotional feelings revealed their full spectrum: increased anxiety, helplessness, decreased self-esteem, aggression, strong desire to solve the problem as soon as possible, fear to seek help, apathy, excitement to solve the problem, irritation.

The results of the survey confirmed the need for purposeful formation of national pride and self-esteem in students, the need to know the world, themselves, make sense of their own lives, the ability to adapt to change and to exist in a multicultural space. Ultimately, this necessitates a change in higher education, change in policies towards higher education.

References

Чутора М. Особливості форму- вання ідентичності в постмодерні. Держава і суспільство. 2013. № 2. С. 400–403.

Кремень В. Г. Прагматизм // В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. Філосо- фія: мислителі, ідеї, концепції : під- ручник. Київ, 2005. С. 296–310.

Santiago P., Tremblay K., Basri E., Arnal E. Tertiary Education for the Knowledge Society: Social Features, Equity, Innovation, Labour Market, Internationalisation. Vol. 2. Paris. 2008. P. 243.

Концептуальні засади взаємодії по- літики й управління: навч. посіб. / Е. А. Афонін та ін. Київ. 2010. С. 264.

Колісник О. В. До проблеми визан- чення соціокультурних контекстів понять “ідентичності” та “самоіден- тифікації” // Соціологічний аналіз сучасних соціокультурних проце- сів. Колективна монографія /за ред. В. В. Танчера. Київ. 2017. С. 118– 132.

Бова З. В. Становлення соціальної ідентичності студентської молоді в інтеркультурному освітньому про- сторі. Вісник Національного тех- нічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Серія “Філософія. Психологія. Педагогіка”. Київ. 2008. № 3. С. 16–19.

Музиченко Л. В. Чинники фор- мування ідентичності в юності. Наукові записки Національного університету “Києво-Могилян- ська академія”. Київ. Т. 22. Ч. II. С. 296–299.

Потапчук Т. В. Соціально-психо- логічні особливості формування ідентичності в студентському віці. Наукові записки Національного державного університету ім. М. Го- голя. Серія “Психолого-педагогічні науки”. 2013. № 2. С. 64–67.

Ревенко С. П. Сучасні підходи до вивчення ідентичності особистості юнацького віку // Наука і освіта. 2013. № 7. С. 196–199.

Козловець М. А. Феномен націо- нальної ідентичності: виклики гло- балізації: монографія. Житомир. 2009. 558 с.

Литвинчук О. Cоціальна та особи- стісна ідентичність: cоціально-філософський аналіз // Наукові за- писки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Філо- софія”. 2011. Вип. 8. С. 195–202.

Котенко Я. Локальна ідентичність як умова розвитку об’єднаних те- риторіальних громад (навчальний модуль). Київ. 2016. 44 с.

Сас Н.М. Колективне Несвідоме і національна ідентичність укра- їнців. Формування національної ідентичності молоді: синергія тео- рії та практики: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 3–5 квітня 2019 р. Полтава : ПНПУ, 2019. С. 135–137.

Самарська Л.О. “Студент по об- міну” : визначення соціального та особистісного аспектів. Актуальні соціально-філософські проблеми сучасності : матеріали Х Всеукр. студентської наукової конферен- ції, м. Умань, 16 листопада 2017 р. Умань, УНПУ, 2017. С. 41–43.

Джеймс У. Воля к вере. Москва. 1997. 431 с.

Пирс Ч. С. Начала прагматизма: пер. с англ. СПб., 2000. — 318 с.

Вяткіна Н. Б. Американська філо- софія прагматизму: витоки і цінно- сті. Американська філософія освіти очима українських дослідників : ма- теріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Полтава, 22 груд. 2005 р. Полта- ва, 2005. С. 9-16.

Мунье Э. Манифест персонализма. Москва. 1999. 559 с.

Сластенин В. А. и др. Зарубежные и отечественные воспитательные сис- темы // Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Москва. 2002. С. 453.

Советова О. С. Социальная психоло- гия инноваций (основания, исследо- вания, проблемы) : дис. … д-ра пси- хол. наук : 19.00.05. СПб. 1998. 315 c.

Enna Nicholas 10 Skills The Workforce of the Future Will Need.URL: https://www.huffingtonpost.com/nicholas-еnna. (дата звернення: 22.06.2017).

Goldman Alex What skills will workers need to succeed in tomorrow’s workplace? URL: http://www.iftf.org/future-now/articledetail/3-newinvaluable-work-skills-for-2018. (дата звернення: 3.09.2018).

Кудрявцева О., Крюгер У. Компе- тентностное поле личности ХХI века. URL: https://edrid.ru/rid/21. (дата звернення: 10.09.2018).

Общие требования/ ключевые от- личия от современной системы. Live journal. URL: http:/valieva.livejournal.com/477333.html. (дата звернення: 12.09.2018).

Weizsaecker E., Wijkman, A. Come On! Capitalism, Short-termism, Population and the Destruction of the Planet. Springer. 2018. 220 p.

Семенец А. Люди со знания- ми “как у всех” станут лишни- ми. URL: http://www.rosbalt.ru/moscow/2018/01/26/1677559. (дата звернення: 26.01.2018)

Сергієнко В. В. Постнекласична наука як прояв постмодерну. Філософські проблеми наукового пізнання : навч. посіб. Кременчук. 2011. C. 37–40.

Published

2020-05-29

How to Cite

Самарська, Л., & Сас, Н. (2020). FORMATION OF NEW IDENTITIES IN THE PERSONALITY OF A YOUNG PERSON OF THE POSTMODERN AGE (ON THE EXAMPLE OF AN EXCHANGE STUDENT). Public Management, (1 (21), 278-290. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-1(21)-278-290

Issue

Section

Статті