ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: АСПЕКТ ДЕРЖАВНОГО (ДЕ)РЕГУЛЮВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-5(25)-232-243

Ключові слова:

якість освіти, державне управління якістю, державне регулювання якості, стандарти вищої освіти

Анотація

Досліджено проблему забезпечення якості освіти в умовах її ма- совізації. Наголошено, що управління якістю має стати наративом управлін- ня сучасною вищою школою. Система зовнішнього забезпечення якості має бути органічним продовженням створених закладами вищої освіти механіз- мів внутрішнього забезпечення якості, відповідно до принципу їх автономії. Визначено основні повноваження Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, яке стало важливим органом публічного управління освітніми змінами на ланці вищої освіти із розширеними регуляторними та контрольними функціями у сфері забезпечення якості вищої освіти, які ви- конувала раніше держава. Це, зокрема, питання акредитації закладів освіти та освітніх програм, атестація наукових кадрів, акредитація спеціалізованих вчених рад. Підкреслено, що стратегічними напрямами діяльності держав- них структур з управління якістю вищої освіти є: оновлення процесу акре- дитації та інших процедур визначення якості освіти; модернізація якості вищої освіти; формування стандартів вищої освіти з орієнтацією на потреби студентів і роботодавців; підвищення якості підготовки здобувачів наукових ступенів шляхом створення умов для ефективної дослідницької діяльності; сприяння академічній доброчесності. Надана оцінка основним нормативним документам, які регулюють якість вищої освіти в Україні. Визначено, що мо- дель багаторівневого врядування убезпечує національну освітню систему від механічного уявлення про неї як комплекс зовнішніх до суспільства елемен- тів, сприяє врахуванню соціокультурної специфіки освітньої діяльності. Це допомагає гармонійному поєднанню у змісті державного управління завдань забезпечення якісного кінцевого результату функціонування вищої школи та (над) завдання ефективного використання усього потенціалу вищої освіти як об’єкта управління у суспільних цілях. Відтак модель участі держави у сфері вищої освіти з керівної трансформується у підтримуючу.

Посилання

Капралова І. М. Інтеграція вищої освіти України до європейського ос- вітнього простору : автореф. дис. … д-ра філософії в галузі державного управління. Київ, 2015. 20 с.

Биков В. Ю. Інтеграція системи освіти України у світовий освітній простір: проектний підхід як ефек- тивний інструмент її реалізації. Професійна освіта: педагогіка і пси- хологія: щоріч. пол.-укр. журн. / за ред. Т. Левицького, І. Вільш, І. Зя- зюна, Н. Ничкало. Ченстохова. Київ, 2001. Вип. 3. С. 65–73.

Енциклопедія освіти [Акад. пед. наук України] / голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Скиба Т. Ю. Інституційні механізми державного управління розвитком системи вищої освіти: наук. праці [Чорноморського держ. ун-ту іме- ні Петра Могили комплексу “Киє- во-Могилянська академія”]. Сер. : Державне управління. 2012. Т. 202, Вип. 190. С. 183–190.

Семенець-Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади : мо- нографія. Київ: ЮСТОН, 2018. 420 с.

Мороз С. Державне управління якістю вищої освіти в контексті норм міжнародних стандартів яко- сті: принцип залучення персоналу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2017. № 3. С. 86–98.

Про вищу освіту : Закон Укра- їни від 28.12.2014 р. № 76-VIII. URL:https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18

Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 р. № 244. URL: http://zakon3.rada.gov. ua/laws/show/244-2015-%D0%BF

Semenets-Orlova I. (2019) Processual aspects of educational changes: empirical findings institutional level Advanced Education, 1(7), 64–67.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європей- ському просторі вищої освіти (ESG). Київ: ТОВ “ЦС”, 2015. 32 c. URL : http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standardsand- guidelines_for_qa_in_the_ ehea_2015.pdf.

Семенець-Орлова І. А. Теоретич- ні засади державного управління освітніми змінами в Україні: авто- реф. дис. ... д-ра наук з держ. упр. : 25.00.01.; Міжрегіональна Академія управління персоналом. Київ, 2018. 41 с.

Шевченко С. О. Обґрунтування кон- цепції ефективного державно-гро- мадського механізму управління якістю вищої освіти в Україні // Публічне адміністрування: теорія та практика. 2012. Вип. 2. URL : http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2012_2_17

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-29

Як цитувати

Семенець-Орлова, І., & Грабовенко, Н. (2020). ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: АСПЕКТ ДЕРЖАВНОГО (ДЕ)РЕГУЛЮВАННЯ. Публічне урядування, (5 (25), 232-243. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-5(25)-232-243

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають