ЦІННІСНИЙ КОНЦЕПТ МИРОБУДІВНИЦТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-389-401

Ключові слова:

громадянськість, миробудівництво, ціннісний концепт, архетипний підхід, сталий розвиток

Анотація

Проаналізовано інтегративний потенціал моделі громадян- ського патріотизму для успішного завершення демократичного транзиту в сучасній Україні.

Зазначено, що громадянський патріотизм вимагає критичної кілько- сті патріотів, які мають освітню підготовку до конструктивної взаємодії у складному суспільстві та орієнтовані на забезпечення суспільних інтересів. Наголошено, що рівень громадянської компетентності дітей та молоді на сьогодні в Україні недостатньо високий. Проте, якщо тенденція актуаліза- ції питання громадянської освіти в публічному дискурсі зберігається, то за кілька років модель громадянського патріотизму може стати ефективною для більшості українців. Ця модель виявлятиме особливу дієвість у неста- більному контексті.

Порівняно зміст дефініцій “націоналізм” та “патріотизм”, зіставлено ха- рактеристики сентиментального та конструктивного видів патріотизму. Наголошено, що громадянськість, як і патріотизм, передбачає турботу про суспільний інтерес. Основною складовою громадянства є активна участь особистості в житті суспільства для суспільного блага.

Основою культури громадянськості є орієнтація на громадянську відпо- відальність. Доведено, що громадянський патріотизм — ідеальна модель для складного суспільства, відбивається у прихильності особи до інтересу кра- їни (суспільного, публічного інтересу), активній позиції щодо його захисту та виконання громадянських обов’язків поряд з обґрунтованою (і афектив- ною, і раціональною) позитивною оцінкою загальнокраїнових реалій гнуч- кого формату. Проаналізовано поняття громадянськості з точки зору підходу стратегемності. Дістало подальшого розвитку дослідження “педагогіки ми- ру”. Приділено увагу особливому інструментальному потенціалу освіти для розвитку культури громадянськості в українському суспільстві.

Посилання

Клепко С. Педагогіка миру і філосо- фія війни: пошук істини / С. Клеп- ко // Постметодика. — 2016. — № 2 (125). — С. 21–23.

Барбер М. Краткие размышления об образовании и причинах войн [Электронный ресурс] / М. Бар- бер // 2.04.2009. — Режим доступа: http://www.msses.ru

Nye J. The Means to Success in World Politics / J. Nye. — N.-Y. : Public Affairs, 2004.

Cеменець-Орлова І. Суспільне за- мовлення на громадянську освіту [Електронний ресрс] / І. Семенець-Орлова. — Режим доступу : http: //education-ua.org/ua/articles/1327-suspilne-zamovlennyana-gromadyansku-osvitu-abo-yakvirostiti- anglijskij-gazon-v-ukrajini

Транзиту політичного (політично- го переходу) теорія // Політичний енциклопедичний словник [Текст] / упоряд. В. Горбатенко; pа ред. Ю. Шемшученка, В. Бабкіна, В. Гор- батенка. — 2-ге вид., допов. і пере- робл. — К. : Генеза, 2004. — С. 666–667.

Про державну службу. Закон Укра- їни від 10.12.2015 [Електронний ресурс] / Офіційний веб-портал Верховна Рада України. — Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/889-19

Донченко О. Архетипи соціального життя і політика (Глибинні регу- лятиви психополітичного повсяк- дення): монографія / О. Донченко, Ю. Романенко. — К.: Либідь, 2001. — 334 с.

Брік Т. Кровотеча: діагноз без аналізу [Електронний ресурс] / Т. Брік // Рецензія соціолога на резонансну статтю у “Дзеркало тижня”. — Режим доступу : https://voxukraine.org/uk/krovotecha-diagnoz-bezanalizu-retsenziya-sotsiologa-narezonansnu-stattyu-dzerkala-tizhnya/

Primoratz I. “Patriotism” / The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL https://plato. stanford.edu/archives/sum2017/ entries/patriotism/ 10. Françoise D. Les diversités du patriotisme contemporain / D. Françoise // Critique international. — 2013. — Vol. 58. — P. 9–17.

Nathanson S. Patriotism, Morality, and Peace / S. Nathanson. — Lanham: Rowman & Littlefield, 1993.

Kelman H. Nationalism, patriotism, and national identity: Social-psychological dimensions / H. Kelman // In D. Bar-Tal & E. Staub (Eds.), Patriotism In the Life of Individuals and Nations. — Chicago: Nelson-Hall, 1997. — P. 165–189.

Almond G. The civic culture : Political Attitudes and Democracy in Five Nations / G. Almond, S. Verba. — Sage Publications, Inc, 1989. — 392 pgs.

Orwell G. Notes on Nationalism / G. Orwell // Collected Essays, Journalism and Letters, Sonia Orwell and Ian Angus (eds.). — London: Secker & Warburg, 1968. — Vol. 3. — P. 361– 80.

Billig M. Banal Nationalism / M. Billig. — London : Sage Publications.

Acton L. “Nationality”. Essays on Freedom and Power. — Gloucester: Peter Smith, 1972. — Р. 141–70.

Талеб Н. Антикрихкість. Про (не) вразливе у реальному житті / Н. Та- леб. — К. : Наш формат, 2018. — 408 с.

Semenets-Orlova I. Multidimensional management contemporary: generation of social meanings for a new collective identities / I. Semenets-Orlova, Y. Kyselova // Public manаgement. — June 2018 (Special edition). — № 4 (14). — P. 264–269, https://doi.org/10.31618/vadnd.v1i14.118

Schatz R. On the varieties of national attachment: Blind versus constructive patriotism / R. Schatz, E. Staub & H. Lavine // Political Psychology. — 1999. — Vol. 20 (1). — P. 151–174.

Nathanson S. In Defense of “Moderate Patriotism” / S. Nathanson // Ethics. — 2002. — Vol. 99. — Р. 535–52.

MacIntyre A. Is Patriotism a Virtue? (The Lindley Lecture) / A. MacIntyre. — Lawrence: University of Kansas, 2002.

Nathanson S. Patriotism and the Value of Citizenship / S. Nathanson // Acta Analytica. — 2009. — Vol. 24. — Р. 63– 67.

Семенець-Орлова І. Освіта для де- мократичного громадянства / осві- та з прав людини як засіб форму- вання культури громадянськості [Електронний ресурс] / І. Семе- нець-Орлова // Громадянські ком- петентності у професійній освіті державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування // Зб. метод. матеріалів для системи підготовки, перепідготовки та під- вищення кваліфікації держ. служ- бовців і посадових осіб місцевого самоврядування. — К., 2016. — С. 66– 87. — Режим доступу : https://doccu.in.ua/wp-content/uploads/2017/04/Gromadanski-kompetentnosti_.pdf

Жадан І. Політична культура та про- блеми громадянської освіти в Украї- ні: метод. посіб. / І. Жадан, С. Кисе- льов, О. Кисельова, С. Рябов. — К.: Тандем, 2004.

Ильин И. А. Сочинения : в 2 т. / И. А. Ильин. — М. : Медиум, 1994. — Т. 2. : Религиозная филос. — 576 с.

Habermas J. Between Facts And Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy / J. Habermas. — Cambridge, MA: MIT Press, 1996.

Starkey H. Democratic citizenship, languages, diversity and human rights [Text] / Guide for the development of Language Education Policies in Europe. From Linguistic Diversity to Plurilingual Education // Language Policy Division Directorate of School, Out-of-School and Higher Education. — Strasbourg : Council of Europe, 2002. — 33 p.

Craith Nic M. Culture and citizenship in Europe. Questions for anthropologists [Internet resource] / M. Nic Craith // Social Anthropology. — 2004. — № 3. — P. 289–300. — Mode to access : http://europe.praguesummerschools.org/files/europe/6euic.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Як цитувати

Семенець-Орлова, І. (2019). ЦІННІСНИЙ КОНЦЕПТ МИРОБУДІВНИЦТВА В УКРАЇНІ. Публічне урядування, (3 (18), 389-401. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-389-401

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають