QUALITY ASSURANCE IN HIGHER EDUCATION IN UKRAINE: AN ASPECT OF STATE REGULATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-5(25)-232-243Keywords:
quality of education, state management of quality, state regulation of quality, standards of higher educationAbstract
The article examines the problem of education quality assurance in the conditions of its mass character increasing. It is emphasized that quality management should become the matter of a modern higher educational institution management. The system of external quality assurance should be an organic continuation of the mechanisms of internal quality assurance created by higher education institutions, in accordance with the principle of autonomy of higher education institutions. The main powers of the National Agency for Higher Education Quality Assurance (NAQA) have been defined, which has become an important body for public management of educational changes in higher education with expanded regulatory and control functions in the field of quality assurance, previously performed by the state. These are, in particular, issues of accreditation of educational institutions and educational programs, certification of scientific personnel, accreditation of specialized scientific councils. It is emphasized that the strategic activities of state structures for quality management of higher education are: updating the accreditation process and other procedures for determining the quality of education; modernization of the quality of higher education; formation of standards of higher education with a focus on the needs of students and employers; improving the quality of training of applicants for scientific degrees by creating conditions for effective research activities; promoting academic integrity. The main normative documents that regulate the quality of higher education in Ukraine are evaluated. It is determined that the multilevel management model protects the national education system from the mechanical conception of it as a complex of external to society elements, contributes to the socio-cultural specificity of educational activities. This helps to harmonize the tasks of ensuring the quality end result of the higher education institution functioning and the goal of effectively utilizing the full potential of higher education as an object of public administration in the content of public administration. Therefore, the model of state participation in higher education is being transformed from a managerial one into a supportive one.
References
Капралова І. М. Інтеграція вищої освіти України до європейського ос- вітнього простору : автореф. дис. … д-ра філософії в галузі державного управління. Київ, 2015. 20 с.
Биков В. Ю. Інтеграція системи освіти України у світовий освітній простір: проектний підхід як ефек- тивний інструмент її реалізації. Професійна освіта: педагогіка і пси- хологія: щоріч. пол.-укр. журн. / за ред. Т. Левицького, І. Вільш, І. Зя- зюна, Н. Ничкало. Ченстохова. Київ, 2001. Вип. 3. С. 65–73.
Енциклопедія освіти [Акад. пед. наук України] / голов. ред. В. Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Скиба Т. Ю. Інституційні механізми державного управління розвитком системи вищої освіти: наук. праці [Чорноморського держ. ун-ту іме- ні Петра Могили комплексу “Киє- во-Могилянська академія”]. Сер. : Державне управління. 2012. Т. 202, Вип. 190. С. 183–190.
Семенець-Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади : мо- нографія. Київ: ЮСТОН, 2018. 420 с.
Мороз С. Державне управління якістю вищої освіти в контексті норм міжнародних стандартів яко- сті: принцип залучення персоналу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2017. № 3. С. 86–98.
Про вищу освіту : Закон Укра- їни від 28.12.2014 р. № 76-VIII. URL:https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18
Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 р. № 244. URL: http://zakon3.rada.gov. ua/laws/show/244-2015-%D0%BF
Semenets-Orlova I. (2019) Processual aspects of educational changes: empirical findings institutional level Advanced Education, 1(7), 64–67.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європей- ському просторі вищої освіти (ESG). Київ: ТОВ “ЦС”, 2015. 32 c. URL : http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standardsand- guidelines_for_qa_in_the_ ehea_2015.pdf.
Семенець-Орлова І. А. Теоретич- ні засади державного управління освітніми змінами в Україні: авто- реф. дис. ... д-ра наук з держ. упр. : 25.00.01.; Міжрегіональна Академія управління персоналом. Київ, 2018. 41 с.
Шевченко С. О. Обґрунтування кон- цепції ефективного державно-гро- мадського механізму управління якістю вищої освіти в Україні // Публічне адміністрування: теорія та практика. 2012. Вип. 2. URL : http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Patp_2012_2_17