ПОНЯТТЯ ТА МОДЕЛІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2024-1(38)-7

Ключові слова:

державно-приватне партнерство, моделі, ознаки, ресурси, ризики, результати

Анотація

Мета роботи. Обґрунтування ознак та моделей державно-приватного партнерства (ДПП) та уточнення понятійно-категорійного апарату дослідження ДПП. Методологія. Дослідження засноване на досить широкій науковій базі, пов’язаній з осмисленням багатьма поколіннями вчених таких питань як роль держави в економічному розвитку, форми державного регулювання, державної підтримки та прямої участі в економіці, роль приватних сторін у різних сектори економіки, свобода підприємництва, роль державно-приватного партнерства. Методологічну основу дослідження складають методи аналізу та синтезу, а також метод порівняльного аналізу, об’єднані у цілісну методологію. Наукова новизна. Дістало подальшого розвитку узагальнення ознак державно-приватного партнерства на основі аналізу різних інституційних та наукових підходів незалежно від приналежності до тієї чи іншої країни, організації чи наукової галузі до розуміння сенсу державно-приватного партнерства, а саме: об’єднання ресурсів, насамперед фінансових, але не лише (наприклад, технологічних); поділ ризиків та результатів; довгостроковий характер співробітництва; договірний характер відносин; громадська значимість співробітництва у вигляді реалізації будь-яких інфраструктурних проектів чи вирішення стратегічних державних завдань; відсутність можливостей вирішити завдання без такого партнерства; ефективність у порівнянні з іншими формами реалізації проектів. Уточнено понятійно-категорійний апарат дослідження шляхом тлумачення сутності ДПП як заснованого на письмовому договорі довгострокового об’єднання ресурсів публічних та приватних партнерів з фіксацією поділу ризиків, відповідальності та результатів між ними, з метою вирішення важливих державних завдань та/або здійснення інфраструктурних проектів у суспільних інтересах, які не можуть бути ефективним чином вирішені/здійснені без участі приватних партнерів. Висновки. На основі аналізу різних інституційних та наукових підходів до розуміння сенсу державно-приватного партнерства, можна зробити висновок, що незалежно від приналежності до тієї чи іншої країни, організації чи наукової галузі, даний вид співробітництва держави та приватних сторін характеризується такими ознаками: об’єднання ресурсів, насамперед фінансових, але не лише (наприклад, технологічних); поділ ризиків та результатів; довгостроковий характер співробітництва; договірний характер відносин; громадська значимість співробітництва у вигляді реалізації будь-яких інфраструктурних проектів чи вирішення стратегічних державних завдань; відсутність можливостей вирішити завдання без такого партнерства; ефективність у порівнянні з іншими формами реалізації проектів. Не можна погодитися з тими, хто підводить під державно-приватне партнерство будь-які види співробітництва між державою та приватними особами. Таке змішання не дозволять проводити аналіз форм безпосередньо державно-приватного партнерства та робити висновки про його переваги, недоліки, ефективність порівняно з іншими формами співробітництва, вирішувати питання щодо його вдосконалення. Наявність досить чітких відмінностей державно-приватного партнерства з інших форм співробітництва держави з приватними акторами, і навіть наявність особливих історичних і наукових передумов його розвитку, проаналізованих вище, вимагає закріплення у визначенні цих особливих характеристик.

Посилання

Auther J. Infrastructure: Bridging the gap. Financial Times. 2015.9.11. URL: https://www.ft.com/content/0ac1a45e-86c8-11e5-90de-f44762bf9896

Bain R. Review of Lessons from Completed PPP Projects. EIB. p. i 2009.

Deloitte Closing the Infrastructure Gap: The Role of Public- Private Partnerships». A Deloitte Research Study. 2006.

EC Green Paper on Public-Private Partnerships and Community Law on Public Contracts and Concessions. 2004.

EIB The EIB’s Role in Public-Private Partnerships (PPPs). 2004.

IMF Public-Private Partnerships, Government Guarantees, and Fiscal Risk. 2006.

OECD Public-Private Partnerships: In Pursuit of Risk Sharing and Value for Money. 2008.

Public-Private Partnerships and the 2030 Agenda for Sustainable Development: Fit for purpose? 2016. UN-DESA, WP No. 148.

S&P Public Private Partnerships: Global Credit Survey 2005.

U.S. Department of Transportation (2022). Report to Congress on Public-Private Partnerships. URL: https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/28035

World Bank Public-Private Partnerships – Reference Guide Version 1.0. 2012.

Запатріна І. В. Публічно-приватне партнерство: потенціал для економік, що розвиваються. Lambert Academic Publishing – Saarbrucken, 2013. 197 c.

Пильтяй О. В. Сучасні концепції та підходи до визначення державно-приватного партнерства. Економіка. Управління. Інновації. 2011. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/eui_2011_2_40.pdf/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-23

Як цитувати

Негрич, М. М. (2024). ПОНЯТТЯ ТА МОДЕЛІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА. Публічне урядування, (1 (38), 54-60. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2024-1(38)-7