ПІДГОТОВКА ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПИ: АРХЕТИПНИЙ ПІДХІД
Ключові слова:
архетипний підхід, архетипи, професійна підготовка, професійне навчання, безперервна освіта, публічний службовець, підвищення кваліфікації, моделі підготовки публічних службовцівАнотація
Наведено основні складові інституційної основи архетипного підходу до публічного управління. Визначено, що система підготовки пу- блічних службовців спирається на низку універсальних основоположень ар- хетипіки, зокрема на неї впливає принцип формування кадрів на публічній службі, сформований на основі суспільної думки.
Спираючись на два основних принципи, що стосуються вступу на публіч- ну службу визначено три основні моделі підготовки публічних службовців у країнах Європи: німецьку, французьку та англосаксонську.
Проаналізовано кожну з моделей та визначено архетипи, що вплинули на їх становлення та розвиток.
Визначено переваги кожної з моделей професійної підготовки публічних службовців, зокрема: німецької моделі — балансування між теоретичними знаннями та практичними навичками, які отримує публічний службовець під час навчання, а як недолік — орієнтація підготовки на юридичну спря- мованість, що обмежує можливість обіймати керівні посади для багатьох службовців; французької — чітко виважене розуміння завдань, а саме: де- централізацію й територіальну організацію державних служб, комуніка- цію, підтримку територіальних громад, поглиблене пізнання та розуміння необхідності співпраці з інституціями європейської співдружності, висо- коякісний менеджмент людських ресурсів та орієнтацію на екологічно чи- сті інновації, така модель підготовки публічних службовців є цілісною, не затратною й ефективною; англосаксонської моделі підготовки публічних службовців орієнтація на реалізацію концепції публічного управління й ін- дивідуальний підхід до підготовки службовця, що враховує всю специфіку його діяльності, забезпечується формування кадрів, здатних вирішувати конкретні завдання.
Зроблено висновок, що на сьогодні в більшості країн Європи переважа- ють змішані моделі, що включають в себе елементи різних моделей.
Посилання
Краткий экономический словарь / под ред. А. Н. Азрилияна. — 2-е изд., доп. и перераб. — М. : Ин-т новой экономики, 2002. — 1088 с.
Амосов О. Концептуальні засади публічного управління: архетип- ний підхід / О. Амосов, Н. Гавкало- ва // Публічне управління: теорія та практика : зб. наук. пр. Асоціації докторів наук з держ. упр. : спецви- пуск. — Харків : ДокНаукДержУпр, 2015. — С. 255.
Санников C. B. Система подготовки государственных служащих в струк- туре высшего профессионального образования: проблема адаптации зарубежного опыта [Электронный ресурс] / С. В. Санников // Ма- териалы Всерос. науч. конф. с ме- ждунар. участием “Модернизация нац. системы высшего образова- ния и проблемы интеграции вузов России в мировое образовательное пространство”. — Режим доступа: publicservice2005.narod.ru
Титаренко Л. Підготовка управлін- ської еліти в Україні та зарубіжний досвід / Л. Титаренко // Актуальні проблеми держ. упр. : зб. наук. пр. Одеського регіон. ін-ту держ. упр. — Одеса : ОРІДУ; Вісн. УАДУ, 2003. — Вип. 1 (13). — С. 206–216.
Гриненко В. Професійне навчання вищих керівних кадрів для держав- ної служби в зарубіжних країнах / В. Гриненко // Вісн. УАДУ. — 2005. — № 3. — С. 162–169.
Іщенко О. Актуальні питання кадро- вої політики на сучасному етапі / О. Іщенко // Вісн. УАДУ. — 2003. — № 1. — С. 5–11.
Луговий В. Про принципи і тенден- ції підготовки вищих керівників у галузі державного управління (про- фесійно-методологічний підхід) / В. Луговий // Вісн. УАДУ. — 2004. — № 2. — С. 5–13.
Піганьоль Р. Система підготовки державних службовців у Франції / Раймон Піганьоль, експерт проекту Twinning “Розвиток і удосконален- ня системи підготовки державних службовців в Україні”, голова Де- партаменту з європейських і міжна- родних справ, Головне управління адміністрації і держ. служби, Мініс- терство державної служби Франції Звіт підготовлений в рамках фі- нансованого ЄС проекту Twinning “Розвиток і удосконалення системи підготовки державних службовців в Україні”. — Київ, 2010. — 18 с.
Міненко М. Підвищення кваліфіка- ції управлінських кадрів у розви- нених європейських країнах: досвід для України / М. Міненко // Вісн. УАДУ. — 2004. — № 4. — С. 464–470.