PREPARING PUBLIC SERVANTS IN EUROPEAN COUNTRIES: FN ARCHETYPAL APPROACH
Keywords:
archetypal approach, archetypes, vocational training, continuous education, public servant, advanced training, model of training of public servantsAbstract
The article describes the main components of the institutional framework of an archetypical approach to public administration. It is determined that the system of preparation of public servants is based on a chain of universal foundations of archetype, in particular, it is influenced by the principle of formation of personnel in the public service, formed on the basis of public opinion.
Based on two basic principles relating to admission to public service, three basic models of training civil servants in the European country are defined: German. French and Anglo-Saxon We analyze each of the models and define the archetypes that influenced their formation and development.
The advantages of each model are determined, in particular, the benefits are: the German model of training managers is the balancing between the theoretical knowledge and practical skills that a public servant receives during training, but as a disadvantage one can distinguish the orientation of preparation for legal orientation, which limits the ability to hold managerial positions for many employees The French model of professional training of public servants should include a well-balanced understanding of tasks, namely: decentralization and territorial organization of public services, communication, support of territorial communities, in-depth knowledge and understanding of the need for cooperation with institutions of the European Commonwealth, highquality human resource management and orientation towards environmentally friendly innovations, such a model of training of public servants is holistic, costly and effective; The Anglo-Saxon model of training of public servants is its orientation towards the implementation of the concept of public administration and the individual approach to employee training, taking into account all the specifics of its activities, providing for the formation of personnel capable of solving specific problems.
It is concluded that today in most European countries dominated by mixed models that include elements of different models.
References
Краткий экономический словарь / под ред. А. Н. Азрилияна. — 2-е изд., доп. и перераб. — М. : Ин-т новой экономики, 2002. — 1088 с.
Амосов О. Концептуальні засади публічного управління: архетип- ний підхід / О. Амосов, Н. Гавкало- ва // Публічне управління: теорія та практика : зб. наук. пр. Асоціації докторів наук з держ. упр. : спецви- пуск. — Харків : ДокНаукДержУпр, 2015. — С. 255.
Санников C. B. Система подготовки государственных служащих в струк- туре высшего профессионального образования: проблема адаптации зарубежного опыта [Электронный ресурс] / С. В. Санников // Ма- териалы Всерос. науч. конф. с ме- ждунар. участием “Модернизация нац. системы высшего образова- ния и проблемы интеграции вузов России в мировое образовательное пространство”. — Режим доступа: publicservice2005.narod.ru
Титаренко Л. Підготовка управлін- ської еліти в Україні та зарубіжний досвід / Л. Титаренко // Актуальні проблеми держ. упр. : зб. наук. пр. Одеського регіон. ін-ту держ. упр. — Одеса : ОРІДУ; Вісн. УАДУ, 2003. — Вип. 1 (13). — С. 206–216.
Гриненко В. Професійне навчання вищих керівних кадрів для держав- ної служби в зарубіжних країнах / В. Гриненко // Вісн. УАДУ. — 2005. — № 3. — С. 162–169.
Іщенко О. Актуальні питання кадро- вої політики на сучасному етапі / О. Іщенко // Вісн. УАДУ. — 2003. — № 1. — С. 5–11.
Луговий В. Про принципи і тенден- ції підготовки вищих керівників у галузі державного управління (про- фесійно-методологічний підхід) / В. Луговий // Вісн. УАДУ. — 2004. — № 2. — С. 5–13.
Піганьоль Р. Система підготовки державних службовців у Франції / Раймон Піганьоль, експерт проекту Twinning “Розвиток і удосконален- ня системи підготовки державних службовців в Україні”, голова Де- партаменту з європейських і міжна- родних справ, Головне управління адміністрації і держ. служби, Мініс- терство державної служби Франції Звіт підготовлений в рамках фі- нансованого ЄС проекту Twinning “Розвиток і удосконалення системи підготовки державних службовців в Україні”. — Київ, 2010. — 18 с.
Міненко М. Підвищення кваліфіка- ції управлінських кадрів у розви- нених європейських країнах: досвід для України / М. Міненко // Вісн. УАДУ. — 2004. — № 4. — С. 464–470.