АРКАДНА АРХІТЕКТУРА ЯК ІННОВАЦІЙНА ПАРАДИГМА ЛОГІКО-СТРУКТУРНОЇ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ СЛУЖБИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Людмила Дмитрівна Гусарчук Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти», https://orcid.org/0000-0003-2968-615X

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2025-1(42)-1

Ключові слова:

Методична служба, методичні імперативи, методичний імпритинг, методологія прийняття стратегічних управлінських рішень, децентралізація, науково-методичні пріоритети, освітні втрати, професійний розвиток, розвиток педагогічної майстерності, андрагогіка, освіта дорослих

Анотація

Метою дослідження є концептуалізація аркадної архітектури як інноваційної парадигми в логіко-структурній системі публічної політики трансформації та розвитку методичної служби в умовах децентралізації освіти. Запропоноване поняття вводиться вперше з огляду на потребу теоретичного оновлення підходів до інституційного дизайну системи професійного супроводу педагогічних кадрів. Методологія. Базою даного дослідження стали нормативно-правові акти у сфері освіти, аналітичні документи проєктів міжнародної технічної допомоги зокрема DECIDE, SURGe та U-LEAD, а також сучасні публікації в галузі публічного управління та освітньої політики. Теоретичною основою стали системний, інституційний і архітектонічний підходи. Застосовано методи структурно-функціонального аналізу (для визначення логіки взаємозв’язків між елементами методичної служби), методи порівняльного аналізу (щодо моделей протодецентралізаційного та постдецентралізаційного управління), а також моделювання (для побудови концептуальної схеми аркадної архітектури). Положення статті розроблено в межах апробації результатів дисертаційного дослідження «Публічна політика трансформації та розвитку методичної служби в умовах децентралізації освіти в Україні». Отримання результатів вибудовується на основоположних положеннях теорії публічного управління, системного аналізу освітньої політики та міждисциплінарних підходів до інституційного проєктування. Методологічне підґрунтя сформоване на зіставленні класичних та постструктуралістських моделей адміністрування в контексті мережевої взаємодії, а також сучасних підходів до архітектоніки інституцій у трансформаційних умовах. Наукова новизна. Вперше у вітчизняній науковій площині введено поняття аркадної архітектури методичної служби як концептуальної моделі, що поєднує вертикальні та горизонтальні рівні управління у відкритій мережевій структурі з адаптивною функцією реагування на кризові умови. Доведено, що така архітектура забезпечує здатність методичної служби функціонувати як гнучка управлінська підсистема в умовах невизначеності. Аргументовано, що традиційні монолітні інституційні моделі породжують множинні конфліктогенні чинники та не відповідають трансформаційним імперативам методичної служби в умовах децентралізації. Висновки. Запропоновано типологію елементів аркадної архітектури методичної служби та описано логіку їх інтеграції в публічну політику освітньої трансформації. Сформульовано критерії архітектурної ефективності в умовах децентралізації. Розроблено блок-схему зв’язків між нормативною, стратегічною та операційною підсистемами методичної служби. Доведено, що імплементація аркадної моделі сприятиме підвищенню адаптивності методичної служби, її спроможності до стратегічного прогнозування, ефективного ресурсного планування та впливу на формування локальної політики розвитку освіти.

Посилання

Бурцева Ю. О. Професійний розвиток педагога в системі безперервної освіти: міжнародний досвід. Збірник наукових праць. 2020. № 10. С. 1–5. DOI: https://doi.org/10.36074/d-oblippo.conf-10.12.2020-01

Гуляєва М. М. Зміст підготовки фахівців освіти дорослих в Україні (з урахуванням зарубіжного досвіду). Емінація знань і інновацій в освіті. 2019. № 4. С. 246–259. URL: https://www.aps.edu.pl/media/3404588/35_eziu_4-2019_m_gulaieva.pdf

Десятов Т. М. Андрагогіка: поняття, категорії, закономірності, принципи. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 3. С. 5–9. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4313

DECIDE. Підтримка розвитку освіти в умовах децентралізації. URL: https://decentralization.ua/en/donors/decide

DECIDE. Реконструкція та розвиток освіти в громадах. URL: https://decide.in.ua/en/author/workinvsgmail-com/

Доготар Ю. В., Шегеда А. Ф. Діяльність методичної служби в умовах децентралізації освіти. Житомир: Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, 2017. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2017/08/2017_7_3_%D0%94%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8-%D0%B2-%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85-%D0%B4%D0%B5%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%-D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97-%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf

Мельниченко О. В., Бурда Ю. С. Андрагогічні засади навчання дорослих. Молодий вчений. 2021. № 7. С. 16–20. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-7-95-5

Пакулова Т. В., Декусар Г. Г., Серафимова О. М., Наумик А. С. Розвиток вищої освіти України в контексті децентралізації публічного управління: теоретико-методологічна основа, організаційно-правові аспекти, генезис та методологія. Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference. 2024. С. 103–108. URL: https://www.researchgate.net/publication/382091739

Просіна О. В. Історія та перспективи розвитку андрагогіки як науки про освіту дорослих. Освіта дорослих: проблеми, пошуки, перспективи. 2024. № 1. С. 68–74. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742860/1/Osvita_doroslyh_2024-68-74.pdf

Сидоренко В. В. Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні. Київ: Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», 2017. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710781/1/%D0%A1%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B6%D0%B6%D1%8F.pdf

U-LEAD with Europe. Підтримка створення ліцеїв у громадах. URL: https://www.u-lead.org.ua/en/news/285

Філатова І. М. Забезпечення ефективного управління освітою в територіальних громадах. Публічне управління та адміністрування в Україні. 2021. № 1. С. 10–12. URL: https://visnuk.dano.dp.ua/index.php/pma/article/download/66/72

Черній О. М. Професійний розвиток педагога: досвід,

співпраця, перспективи. Післядипломна освіта в Україні. 2018. № 2. С. 5–10. URL: https://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/pislya_dyplom_osvina/2_2018/%D0%9F%D0%9E__2_2018_%D0%A7%D0%95%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%99.pdf

Alinea International. SURGe impact summary 2023. URL: https://www.alineainternational.com/wp-content/uploads/2023/09/SURGe-Impactsummary-2023-2.pdf

Bartsch S. Measuring performance and promoting accountability in the context of decentralization and local governance reforms. Decentralization, local governance, and localizing the Sustainable Development Goals. Routledge, 2022. P. 83–99.

Chan M., Kazatchkine M., Lob-Levyt J., Obaid T., Schweizer J. Meeting the demand for results and accountability: A call for action on health data from eight global health agencies. PLOS Medicine. 2010. Vol. 7, № 1. e1000223. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000223

Fitzpatrick J. L., Sanders J. R., Worthen B. R. Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. – 4th ed. – Pearson Education, 2011.

Hutchinson P., LaFond A. Monitoring and evaluation of decentralization reforms in developing country health sectors. Partners for Health Reformplus, 2004.

Kabeyi M. Evolution of project management, monitoring and evaluation, with historical events and projects that have shaped the development of project management as a profession. International Journal of Science and Research (IJSR). 2019.

Onyango W. Demystifying monitoring and evaluation titles and why they hold no bounds URL: https://walteratito.medium.com/demystifyingmonitoring-and-evaluation-titles-and-why-theyhold-no-bounds-39eab08cb103 (дата звернення: 01.05.2025).

Nutley T., Reynolds H. W. Improving the use of health data for health system strengthening. Global Health Action. 2013. Vol. 6, № 1. 20001. DOI: https://doi.org/10.3402/gha.v6i0.20001

Pega F., Valentine N., Rasanathan K., Hosseinpoor A. R., Neira M. Monitoring social determinants of health: A review and a call to action. Bulletin of the World Health Organization. 2017. Vol. 95, № 10. P. 731–738. DOI: https://doi.org/10.2471/BLT.16.187054

Rossi P. H., Lipsey M. W., Freeman H. E. Evaluation: A systematic approach. – 7th ed. – SAGE Publications, 2003.

Shejavali K. MEL, MERL, MEAL, even SI… do we really need all these additional acronyms for M&E? URL: https://www.linkedin.com/pulse/mel-merlmeal-even-sido-we-really-need-all-additional-kandishejavali/(дата звернення: 01.05.2025).

Watson D., Khan A. Q. Capacity building for decentralised education service delivery in Pakistan. – European Centre for Development Policy Management, 2005.

Waterman R., Wood D. The dynamics of political control of the bureaucracy. American Political Science Review. 1993. Vol. 87, № 3. P. 801–828. DOI: https://doi.org/10.2307/2938731

Wong C. Conceptualizing spatial planning outcomes: Towards an integrative measurement framework. Town Planning Review. 2006. Vol. 77, № 2. P. 173–189. DOI: https://doi.org/10.3828/tpr.77.2.5

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

Гусарчук, Л. Д. (2025). АРКАДНА АРХІТЕКТУРА ЯК ІННОВАЦІЙНА ПАРАДИГМА ЛОГІКО-СТРУКТУРНОЇ СИСТЕМИ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ СЛУЖБИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ. Публічне урядування, (1 (42), 7-15. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2025-1(42)-1