THE DEPENDENCE OF THE LEVEL OF DEVELOPING STUDENTS’ RESEARCH SKILLS FROM THE ORGANIZATION OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL TRAINING IN LEARNER AUTONOMY
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2022.2.7Keywords:
research skills, learner autonomy, professional training, methodology of teaching a foreign language, language learning, course paper defenseAbstract
The article deals with the problem of development of students’ research skills and the organization of professional and
pedagogical training in learner autonomy. The problem of future teachers training is vital as the requirements in modern
educational system are changing and the professionals should be able to adapt quickly and efficiently. Special attention is
paid to the education of foreign language teachers as they are the professionals who should be competent not only in language
teaching but in other spheres of activities. The standards of education are considered; research skills are defined, the curricula
for training Bachelors in Philology were studied. It is revealed that most of the curricula have the updated version of the
outdated programmes which is considered to be one of the problems of research skills development which are important for
future teachers’ professional development.
The article provides the statistical analysis revealing the connection between developing students research skills and their
academic achievements. The results of students’ course paper defense were analyzed, revealing lack of students’ research skills
which makes it more difficult to obtain positive results. Moreover, it is not enough to possess particular theoretical knowledge
for writing a course paper, a student has to have sufficient practice experience and the ability to describe the results of their
study on paper.
The data for the analysis was collected at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University among future language
teachers whose first foreign language is English. On the basis of the statistical analysis, the results for the following years were
predicted. It is assumed that, if not change and update the approach to teaching, students’ results in course paper defense are to decline. The worst situation is with “Methodology of teaching a foreign language” as it is one of the most difficult subjects as
it is not purely theoretical and requires pedagogical practice which is time and effort consuming. Another reason for declining
the results is general tendency of insignificance of higher education in Ukraine and the fact that education does not guarantee
future employment.
Suggestions for overcoming the problems in organizing students’ research are presented as well as the ways to update the
curricula and sets of exercises given to the students.
References
Антохонова И.В. Методы прогнозирования социально-экономических процессов. Улан-Удэ : Издательство ВСГТУ, 2005. 214 c.
Борова Т.А. Адаптивне управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників у контексті Європейських цінностей забезпечення якості вищої освіти. Адаптивне управління. Серія Педагогіка. 2018. № 7 (4).
Дзвінчук Д.І. Сучасні тенденції розвитку та управління освітою : дис… д-ра філос. наук : 09.00.10 / Київ, 2007. 385 с.
Дука М. Дидактичні переваги використання відео-блогів (влогів) під час формування в майбутніх учителів компетентності в англомовному говорінні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 86 (2). C. 14 –24.
Коваль О.Ю. Проектна методика навчання іноземної мови студентів ВНЗ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальнооствітній школах. 2019. № 63 (2). C. 89–92.
Корсак К.В. Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади “людина-суспільство-освіта” на початку XXI століття : дис… д-ра філос. Наук : 09.00.10 / Київ, 2006. 461 с.
Методика викладання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / О.Б. Бігич, Н.Ф. Бориско, Г.Е. Борецька, та ін., ; за заг. ред. С.Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2013. 590 c.
Навроцький О.І. Інноваційні процеси в вищій школі України : автореф. дис… д-ра соціол. наук : 22.00.04 / Харків, 2006. 36 с.
Офіційний сайт Британської ради [Електронний ресурс]. URL: http://www.britishcouncil.org.ua/teach/projects/presett
Руська Р.В. Економетрика: навчальний посібник. Тернопіль : Тайп, 2012. 224 c.
Садовникова Н.А. Анализ временних рядов и прогнозирование. Вып. 3: Учебно-методический комплекс. Москва : Изд. центр ЕАОИ, 2009. 264 c.
Тесленко Т.В. Організація науково-дослідницької роботи студентів у вищих педагогічних навчальних закладах. Вісник Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького. Педагогічні науки. 2007. № 113. C. 62–68.
Meerah T.S.M., Arsad N.M. Developing research skills at secondary school. Procedia – Social and Behavioral Sciences. № 9. 2010. C. 512–516.
Vockell E., Asher J.W. Educational Research. Columbus, Ohio : Library of Congress Catalog-in-Publication Data, 1995. 489 р.
Yildirim A., Öztürk M. Relationships between Foreign Language Teachers Cognitions and Actions: Evidence from Instructors at Tertiary-level. Hacettepe University Journal of Education. 2018. C. 1–15.