ІМПЛІЦИТНІСТЬ У ТЕКСТАХ ОГОЛОШЕНЬ НА ПЛАТФОРМІ ОLX
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.2.1Ключові слова:
імпліцитне значення, інтернет-дискурс, інформація, реклама, текст, оголошення, мовні засобиАнотація
Стаття містить лінгвістичне осмислення текстів приватних оголошень на платформі OLX щодо ознак, які не були описані у площині комунікативних і когнітивних властивостей дискурсивної діяльності людини. Мета − характеристика імпліцитності в текстах приватних інтернет-оголошень у прагматичному, когнітивному та мовному аспектах. Авторка систематизує повідомлення з імпліцитною інформацією; аналізує мовні засоби, які використовують особи для актуалізації імпліцитності; виявляє залежність засобів її вираження від прагматичних факторів. Стаття спрямована на обговорення механізмів породження текстів приватного рекламного характеру. Наукова новизна. Вперше дослідження зосереджене на вивчені окремих аспектів імпліцитного змісту небізнесового оголошення на платформі OLX. Гострота проблеми зумовлена жанровою особливістю, коли текст орієнтований як на пошук потенційного покупця, так і на встановлення міжособистісного контакту. Імпліцитність передбачає змістово-підтекстову інформацію, яка подана не прямо, проте сприймається покупцем. Адресат має бути готовим розшифрувати неявний зміст, для цього зважати на мовні та позамовні знаки. Аналіз ґрунтується на характеристиці двох типів імпліцитності: ситуативній і стратегічній. Піддавши аналізові низку приватних повідомлень, ми встановили зв’язок нерозгорнутої інформації з функціями тих чи тих мовних одиниць. З’ясовано: на лексичному рівні імпліцитність актуалізується особовими і прикметниковими займенниками, фірмонімами, емоційно-оцінною лексикою; на синтаксичному ‒ означено-особовими, окличними, номінативними реченнями, риторичними питаннями, спонукальними конструкціями. Імпліцитний зміст в оголошеннях реалізується на рівні окремого речення чи всього тексту. Для успішного дешифрування смислу реципієнт застосовує знання про екстралінгвістичний контекст і фонові знання. Висновки. Імпліцитність має неоднозначний характер, але вагомі причини для дії. Когнітивний і мовний рівні, разом із прагматичним, створюють структуру мовної особистості людини, яка у сформованому тексті може залишати частину змісту невираженою, однак комунікативно усвідомлюваною.
Посилання
Балацька О. Л. Лінгвокультурні особливості імпліцитних засобів вираження негативної оцінки у критичних зауваженнях англомовної наукової статті. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. Одеса : Гельветика, 2021. Вип. 48, т. 4. С. 19‒21.
Гнатюк Л. Імпліцитні чи імплікатурні приховані смисли? До проблеми імпліцитного в сучасній лінгвістиці (на фактичному матеріалі англійської, української, польської мов). Лінгвістичні дослідження. 2016. Вип. 43. С. 10‒22.
Голубенко Н. І. Стратегії відтворення імпліцитних смислів просодичних засобів модальності в художньому перекладі. Львівський філологічний часопис. 2022. № 11. С. 63‒67.
Добровольська М. Б. Поняття імпліцитності та імпліцитної оцінки в лінгвістиці. Львівський філологічний часопис. 2019. № 5. С. 55‒59.
Загнітко А. Словник сучасної лінгвістики : поняття і терміни: у 4-х т. Донецьк : ДонНУ, 2012.
М’яснянкіна Л. Експліцитні та імпліцитні внутрішньотекстові зв’язки між частинами рекламного тексту. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2019. Вип. 46. С. 331–338.
Олександренко К., Мисечко О. Психолінгвістичні аспекти сприйняття і розуміння іншомовного тексту. Психологічний журнал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2020. № 4. С. 35‒46.
Селіванова О. О. Основи теорії мовної комунікації : підручник. Черкаси : Чабаненко Ю. А., 2011. 350 с.
Чадюк М. О. Засоби втілення імпліцитної інформації в новинних заголовках. Наукові записки НаУКМА. Мовознавство. 2019. Т. 2. С. 36‒43.
Ahmadi I., Nabout N. A., Skiera B., Maleki E., Fladenhofer J. Overwhelming targeting options: Selecting audience segments for online advertising. International Journal of Research in Marketing. August 2023. URL: https://www.sciencedirect. com/science/ article/pii/S0167811623000502 (дата звернення: 10.08.2023).
eBay. URL: https://www.ebay.de (дата звернення: 15.08.2023).
Huang H., Liu T. Subjective or objective: How the style of text in computational advertising influences consumer behaviors? Fundamental Research. January 2022. Vol. 2, Is. 1. P. 144−153. URL: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S2667325821002168 (дата звернення: 10.08.2023).
Keyzer F. De, Dens N., Pelsmacker P. Let’s get personal: Which elements elicit perceived personalization in social media advertising? Electronic Commerce Research and Applications. 2022. Vol. 55. URL: https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S1567422322000679 (дата звернення: 15.08.2023).
OLX. URL: https://www.olx.ua/uk/ (дата звернення: 15.08.2023).
Starikova H. New approaches to the question of typologies of the tacit knowledge. Людинознавчі студії: зб. наук. праць Дрогобицького державного педагогічного ун-ту імені Івана Франка. Філософія. 2021. № 43. Р. 121–127.