ЕКЗИСТЕНЦІЙНІ МОТИВИ ЛІРИКИ ГАННИ ГАЙВОРОНСЬКОЇ (НА МАТЕРІАЛІ ЗБІРКИ «КЛЮЧІ ВІД СОНЦЯ»)
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.12Ключові слова:
екзистенційні мотиви, контекст, Луганщина, поетика, ідіостиль, Ганна ГайворонськаАнотація
У статті осмислюється екзистенційна спрямованість основних мотивів лірики сучасної української поетеси Луганщини Ганни Гайворонської в контексті розвитку літературного процесу сьогодення на матеріалі збірки поезій «Ключі від Сонця». Розкрито біографічні чинники, які вплинули на еволюцію індивідуального стилю авторки в останнє десятиліття. Розглянуто авторську рецепцію формування української ментальності в російськомовному оточенні. Проаналізовано й систематизовано лірику збірки авторки на рівні домінантних мотивів: громадянських (проблеми національної ідентичності, сформованої у радянській і пострадянській реальності; протистояння архетипу «Людини-світу» та «Людини-нації»; боротьби українців крізь часопросторову призму російсько-української гібридної війни 2014 року та повномасштабного вторгнення росії в Україну 2022 року); переселенських (образу жінки-переселенки; проблеми взаємодії власного світу з українським менталітетом через російську пропаганду та нав’язування росією своїх мови, культури, способу життя; переселення як форми вимушеної міграції); вічних (життя і смерть, самотність і свобода, питання віри та бездуховності, пошук сенсу життя, радості, любові, призначення поета, пам’яті й безпам’ятства, проблеми збереження природної гармонії, екології та збереження свого дому – Землі). Доведено, що художні пошуки авторки на рівні аналізу екзистенційних мотивів образотворення ліричного героя-сучасника у творчій свідомості звільнились від абсолютної влади історичного детермінізму і повернулись до світоглядної естетичної плюральності, заснованої на загальнолюдських цінностях. Наше дослідження не претендує на вичерпаність зазначеної проблеми, лише свідчить про існування в ній різних художньо-філософських напрямків, синхронний розвиток традиційної, модерної поезії, яка повертає творчій особистості мистецьку повноту і свободу. Тому перед сучасними дослідниками постає питання переосмислення художнього надбання регіонального письменства в історико-генетичному та історико-функціональному аспектах літературознавства.
Посилання
Гайворонська Ганна. Ключі від Сонця: поезія. Вінниця : ТВОРИ, 2022. 184 с.
Гайворонська Ганна: спогади про Дмитра Павличка. URL: https://krm.lg.ua/novyny/992-hannahayvoronska-spohady-pro-dmytra-pavlychka.html (дата звернення: 05.06.2024).
Дмитренко В. І. Реалізація Луганської теми у творчості Михайла Матусовського й Ганни Гайворонської. Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. № 3(214), Ч. ІІ. 2011. С. 218–224.
Дмитренко В. І. Луганщина у творчості Ганни Гайворонської. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. № 2 (261), Ч. І, 2013. С. 22–27.
До теоретичних аспектів сучасної лірики (із стенограми захисту В. Моренця). Слово і час. 1995. № 1.
Екзистенціалістська модель в теорії літератури. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світ, літ.-крит. думки XX ст. / за ред. М. Зубрицької. Л.: Літопис. 2002. С. 324–326.
Захарчук І. В. Війна і слово (Мілітарна парадигма літератури соціалістичного реалізму): монографія. Луцьк : ПВД «Твердиня», 2008. 406 с.
Логвиненко Ю. В. Мілітарна лірика Миколи Руденка в контексті тоталітарної літератури ХХ століття. Філологічні трактати. 2014. Т. 6, № 3. С. 11–17.
Поетична душа Луганщини: Ганна Гайворонська про війну та вірші. URL: https://tribun.com.ua/uk/105120-poetichna-dusha-luganschini-ganna-gajvoronska-pro-vijnu-ta-virshi (дата звернення: 19.06.2024).
Реутова М. Екзистенційні мотиви збірки поезії Сергія Жадана «Життя Марії». Актуальні проблеми української літератури і фольклору. 2019. № 27. С. 112–123.