МАНІПУЛЯТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА: ОСНОВНІ ТАКТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2

Ключові слова:

маніпуляції, соціальні медіа, тактики впливу, дезінформація, медіаграмотність, маніпулятивні стратегії, маніпуляційна технологія, тактики протидії, інформаційна безпека

Анотація

У статті проаналізовано основні маніпулятивні тактики, що використовуються в соціальних медіа, а також їхні мовленнєві та візуальні засоби впливу. За допомогою методу інформаційного пошуку здійснено вибірку наукової літератури, присвяченої проблемі вивчення маніпулятивних тактик саме в контексті соціальних медіа. Було розглянуто наукові дослідження, які акцентують увагу на таких аспектах, як вплив фейкової інформації на емоційний і когнітивний стан споживачів контенту. Використовуючи метод проблемного аналізу, було розкрито специфіку основних різновидів маніпулятивних тактик, спрямованих на поширення дезінформації та спотворення інформаційної реальності, в тому числі користувачів соціальних медіа. До таких тактик відносяться: використання розкрученого образу, тактика звинувачення для викриття опонента, створення загроз, створення емоційного настрою аудиторії, інтеграційні тактики, лестощі, неправдива самопрезентація, поширення чуток і дезінформації, створення карикатур і мемів, а також нагнітання паніки та страху та інші. Увага приділена тому, як соціальні медіа, через свої алгоритми та механізми соціального доказу (такі як лайки, коментарі, відгуки), поширюють такі маніпулятивні технології. Окремий акцент зроблено на тактиках протидії дезінформації, які використовуються для зменшення впливу маніпуляцій на користувачів соціальних медіа. Розглянуто основні механізми боротьби з дезінформацією, включно з підвищенням рівня медіаграмотності населення, розвитком критичного мислення та впровадженням технологічних інструментів для виявлення та нейтралізації фейкових повідомлень. Питання дезінформації та її впливу на громадську думку є особливо важливими у контексті кризових ситуацій, зокрема під час воєнних, політичних та соціальних конфліктів, коли маніпуляції стають потужним інструментом для впливу на суспільну свідомість. Стаття також розглядає перспективи подальшого дослідження тактик маніпуляцій та дезінформації у цифрових платформах, а також аналізує, як новітні технології можуть бути використані для боротьби з маніпуляціями. Важливим елементом є також дослідження того, як алгоритми соціальних мереж сприяють розповсюдженню маніпуляцій, підсилюючи їх вірусне поширення.

Посилання

Бігунов Д. О. Мовленнєва поведінка особистості: комунікативні стратегії та тактики. Психологія: реальність і перспективи. 2019. № 10. С. 32–38. URL: https://doi.org/10.35619/prap_rv.vi10.90 (дата звернення: 27.03.2024).

Борисенко Н. Д. Менасивна комунікативна поведінка персонажів британської драми: гендерний аспект. Мовні і концептуальні картини світу : зб. наук. пр. Київ, 2014. № 47 (1). С. 123–130.

Бушанський В. Маніпуляція свідомістю: від фрустрації до нової ідентичності. Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень І. Ф. Кураса НАН України. 2011. № 5. С. 74–87.

Войцехівська Н. Засоби вираження погрози в українському конфліктному діалогічному дискурсі. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. Київ, 2014. С. 17–30.

Гарасим Т. О., Довбуш О. І., Скорейко-Свірська І. П. Ted talks: комунікативні стратегії та тактики. Nova fìlologìâ. 2023. № 87. С. 17–23. URL: https://doi.org/10.26661/2414-1135-2022-87-3 (дата звернення: 27.03.2024).

Глущенко А. Комунікативні стратегії і мовленнєві тактики для аналізу дискурсу. Рідне слово в етнокультурному вимірі. 2022. С. 25–32. URL: https://doi.org/10.24919/2411-4758.2022.246074 (дата звернення: 27.03.2024).

Голишевська І. В. Інформаційні маніпуляції в суспільстві: thesis. 2015. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/15331 (дата звернення: 27.03.2024).

Горіна Ж. Д. Трансформація масової культури в сучасних медіа текстах. Вісник Одеського національного університету. 2019. Т. 24. Вип. 1(19). Серія : Філологія. Одеса : ОНУ імені І.І. Мечникова. С. 14–20.

Горіна Ж. Д., Олійник О. В. Мовні засоби маніпулятивного впливу в дискурсі соціальних мереж. Молодий вчений. 2020. № 9(85.1), вересень. С. 22–26. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2020/9.1/5.pdf (дата звернення: 27.03.2024).

Косовець М. В. Комунікативні засоби створення маніпулятивного впливу жінки-детектива на підозрюваного у злочині (на матеріалі сучасного англомовного детективного дискурсу). Записки з романо-германської філології. 2022. Вип. 2(49). DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2022.2(49).26819. ISSN 2307–4604.

Петрик В. М., Присяжнюк М. М., Компанцева Л. Ф., Скулиш Є. Д., Бойко О. Д., Остроухов В. В. Сугестивні технології маніпулятивного впливу : навчальний посібник / за заг. ред. Є.Д. Скулиша. 2-ге вид. Київ : Видавничий дім «СКІФ», 2023. 248 с.

Прокопивнюк Н., Колодяжна А. Ефективність маніпуляції: thesis. 2016. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/5101 (дата звернення: 27.03.2024).

Руда О. Г. Мовне питання як об’єкт маніпулятивних стратегій у сучасному українському політичному дискурсі: монографія. Київ: НАН України, Ін-т укр. мови, 2012. 232 с. URL: http://www1.nas.gov.ua/institutes/ium/Structure/Departments/Department5/soc_staff/Documents/ruda-o.pdf (дата звернення: 28.09.2024).

Семак Л. А. Маніпуляції в сучасному медіадискурсі. Чорноморські наукові студії. 2023. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-300-5-30 (дата звернення: 27.03.2024).

Хлаповська Т. Г. Тактики та прийоми самопрезентації в діловому спілкуванні. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ, 2011. № 29. С. 127–134.

Шкіцька І. Ю. Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові : дис. ... докт. філол. наук : 10.02.01. Тернопіль, 2012. 484 с.

Atamali Z. Manipulation in British political discourse. Scientific Notes of TNU Named After V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Journalism, 2021. 32(71), 102–106.

Bradshaw S., Bailey H., Howard P. N. Industrialized disinformation: 2020 global inventory of organised social media manipulation (Working Paper 2021.1). Oxford, UK : Project on Computational Propaganda. 2021.

Bradshaw S., Campbell-Smith U., Henle A., Perini A., Shalev S., Bailey H., Howard P. N. Country case studies. Industrialized disinformation: 2020 global inventory of organized social media manipulation. 2020. URL: https://demtech.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/12/2021/03/Case-Studies_FINAL.pdf (accessed September 25, 2024).

Breiner J. G. The press struggles for credibility in the face of info-toxification: New strategies emerge to counter decentralized hoaxes. Comunicación y Hombre, 2021. 17, 39–51.

Higdon N., Huff M. United States of distraction: Media manipulation in post-truth America (and what we can do about it) (R. Nader, Foreword). San Francisco: Open Media Series/City Lights Books. 2019.

Hoque M. M. Making a video documentary on fake news and disinformation in Bangladesh: Critical reflections and learning. Advances in Journalism and Communication, 2022. 10, 136–148.

Karusala N., Anderson R. Towards conviviality in navigating health information on social media. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’22), April 29-May 5, 2022, New Orleans, LA, USA. 2022. (pp. 1–14). ACM. https://doi.org/10.1145/3491102.3517622

Kreft J., Hapek M. Fake news: Possibility of identification in post-truth media ecology system. 2019. 7(3), 133–142. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.19.009.11120

Mialkovska L., Yanovets A., Sternichuk V., Nykoliuk T., Honchar K., Khnykina O. Manipulative tactics in modern English-language media discourse: Linguistic, pragmatic and educational approach. Conhecimento & Diversidade, 2023. 15(38), 345–362.

Mialkovska L., Zhvania L., Rozhylo M., Terebus O., Yablonskyy M., Hrysiuk V. Digital tools in teaching the mass media language. World Journal of English Language, 2023. 13(4), 43–48. https://doi.org/10.5430/wjel.v13n4p43

Skarzauskiene A., Maciuliene M., Ramasauskaite O. The digital media in Lithuania: Combating disinformation and fake news. 2020. 9(2), 74–91. https://doi.org/10.18267/J.AIP.134

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-10

Як цитувати

ГРИШИН, М. (2024). МАНІПУЛЯТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА: ОСНОВНІ ТАКТИКИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (3 (13), 17-26. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.3.2