ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ КОНТЕНТ-АНАЛІЗУ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРІАЛІВ В АНГЛОМОВНИХ ЗАСОБАХ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ

Автор(и)

  • Олена КОВАЛЕНКО Київський столичний університет імені Бориса Грінченка; ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0001-8174-1780

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.11

Ключові слова:

ЗМІ, метод контент-аналізу, дискурсивний аналіз текстів, мовні стратегії, медіа-дискурс

Анотація

У статті окреслені теоретико-прикладні аспекти застосування методу контент-аналізу для вивчення матеріалів мас-медіа в царині формування образу України в англомовних друкованих засобах масової інформації (ЗМІ) у 2022-2024 рр.Матеріали друкованих ЗМІ є багатогранним об’єктом лінгвістичних досліджень, який дозволяє виявляти не лише мовні особливості, а й механізми вибудовування суспільних уявлень. Лексичні, синтаксичні та стилістичні засоби в таких текстах сприяють створенню наративів і дискурсів, які впливають на сприйняття реальності та становлення громадської думки.У розвідці схарактеризовані сучасні практичні інструменти автоматизованої обробки мовнх даних (NVivo, Atlas.ti, WordStat, LIWC). Встановлено, що використання цих програмних засобів для виконання лінгвістичних досліджень в царині друкованих засобів масової інформації, зокрема англомовних, дозволяє автоматизувати процес обробки текстів, надаючи вченим більше часу для інтерпретації результатів.У статті зазначено, що метод контент-аналізу також уможливлює інтеграцію кількісного і якісного підходів для глибшого розуміння прихованих смислів і тенденцій у мовленні, дозволяє виявляти закономірності, приховані смисли, структури та тенденції в мовному матеріалі, зокрема в медійному дискурсі.Констатовано, що метод контент-аналізу доцільно застосовувати для визначення мовних стратегії політиків, прихованих смислів та ідеологічних установок, а відтак досліджувати вербалізацію образу України в англомовних друкованих засобах масової інформації та шляхи мовної репрезентації певних політичних подій або суспільних явищ. Вивчення матеріалів ЗМІ за допомогою інструментів контент аналізу є критично важливим для відстеження подій в інформаційному просторі, формування стратегій інформаційної політики та посилення комунікаційної стійкості України.

Посилання

Голік О. В. Історіографія питання іміджу України на сторінках російської та американської преси. Наукові записки. Сер. Політика і етнологія; Ін-т політичних і етнонаціональних досліджень НАН України. 2009. Т. 1, №3, С. 150–167.

Дзюба М. Т. Нарис теорії і практики інформаційно-психологічних операцій : навч. посібник. Київ : ВІТІ НТУУ «КПІ», 2006. 188 с.

Карпов І. А, Антоненко С. В. Огляд методів інтелектуального аналізу тексту. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. 2020. №24. С. 40–46.

Кулик В. М. Роль українських мас-медіа у творенні національного історичного наративу. Збірник наукових праць «Політологічні студії». 2010. Вип. 1, С. 208–222.

Могильна М. В., Дубровін В. І. Інтелектуальний аналіз тексту: застосування та безкоштовні програмні засоби. Прикладні питання математичного моделювання. 2022. № 5(2), С. 41–49.

Щурко О. М. Функціональні аспекти образу держави на сучасному етапі. Society, Politics, Administration in Central Europe. 2017. Вип. 4, С. 22–26.

Dijk van T. Discourse and Communication : New Approaches to the Analysis of Mass Media Discourse and Communication. Reprint edition. Walter de Gruyter. 2011. P. 375.

Krippendorff K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology. 3rd ed. SAGE. 2013. P. 441.

Mayring Ph. Qualitative content analysis : theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. 2014. P. 143.

Weber R. Basic Content Analysis. 2nd ed. SAGE University Paper. 1990. P. 98.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

КОВАЛЕНКО, О. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ КОНТЕНТ-АНАЛІЗУ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРІАЛІВ В АНГЛОМОВНИХ ЗАСОБАХ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (3 (17), 97-102. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.11