APPLICATION OF THE CONTENT ANALYSIS METHOD FOR THE STUDY OF MATERIALS IN THE ENGLISH LANGUAGE MEDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.11

Keywords:

mass media, method of content analysis, discursive analysis of texts, language strategies, media discourse

Abstract

The article outlines the theoretical and applied aspects of the application of the content analysis method for the study of materials in the English language media to analyse the formation of the image of Ukraine in 2022-2024.The texts in the print media constitute a multifaceted object of linguistic research, which enables identification of the mechanisms, which shape social ideas. Lexical, syntactic, and stylistic devices in the aforementioned materials define narratives and discourses that impact the perception of reality and public opinion.Modern practical tools for automated language data processing (NVivo, Atlas.ti, WordStat, LIWC) are described in this article. It is established that the use of the software for linguistic research of printed mass media, notably English-language ones, enables automating the process of text processing, allowing more time to interpret the results.The article states that the method of content analysis also enables the integration of quantitative and qualitative approaches for a deeper understanding of hidden meanings in speech, and helps identify patterns, hidden meanings, structures and trends in language material, specifically in media discourse.It was established that the method of content analysis should be used to determine the language strategies of politicians, hidden meanings and ideological attitudes, and consequently to investigate the verbalization of the image of Ukraine in English-language print mass media and means of linguistic representation of certain political events or social phenomena. Research on the discourse in mass media by means of content analysis tools is crucial for tracking events in the information space, forming information policy strategies and strengthening Ukraine’s communication resilience.

References

Голік О. В. Історіографія питання іміджу України на сторінках російської та американської преси. Наукові записки. Сер. Політика і етнологія; Ін-т політичних і етнонаціональних досліджень НАН України. 2009. Т. 1, №3, С. 150–167.

Дзюба М. Т. Нарис теорії і практики інформаційно-психологічних операцій : навч. посібник. Київ : ВІТІ НТУУ «КПІ», 2006. 188 с.

Карпов І. А, Антоненко С. В. Огляд методів інтелектуального аналізу тексту. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. 2020. №24. С. 40–46.

Кулик В. М. Роль українських мас-медіа у творенні національного історичного наративу. Збірник наукових праць «Політологічні студії». 2010. Вип. 1, С. 208–222.

Могильна М. В., Дубровін В. І. Інтелектуальний аналіз тексту: застосування та безкоштовні програмні засоби. Прикладні питання математичного моделювання. 2022. № 5(2), С. 41–49.

Щурко О. М. Функціональні аспекти образу держави на сучасному етапі. Society, Politics, Administration in Central Europe. 2017. Вип. 4, С. 22–26.

Dijk van T. Discourse and Communication : New Approaches to the Analysis of Mass Media Discourse and Communication. Reprint edition. Walter de Gruyter. 2011. P. 375.

Krippendorff K. Content Analysis. An Introduction to Its Methodology. 3rd ed. SAGE. 2013. P. 441.

Mayring Ph. Qualitative content analysis : theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. 2014. P. 143.

Weber R. Basic Content Analysis. 2nd ed. SAGE University Paper. 1990. P. 98.

Published

2025-12-04

How to Cite

КОВАЛЕНКО, О. (2025). APPLICATION OF THE CONTENT ANALYSIS METHOD FOR THE STUDY OF MATERIALS IN THE ENGLISH LANGUAGE MEDIA. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (3 (17), 97-102. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.11