PEDAGOGICAL SUPERVІSІON
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2021.2.1Keywords:
pedagogical supervision, preparation of the teacher for carrying out pedagogical supervision, technique, componentAbstract
According to the Law of Ukraine “On General Secondary Education”, educational institutions are designed to ensure adequate readiness of teachers to work in a person-centered education, which primarily involves mastering modern tools for studying the child's personality and building an educational process on a diagnostic basis. The purpose of the article is to study the problem of methods of development of components of teacher and student preparation for cooperation in the framework of pedagogical observation. The basic principles of functioning of pedagogical supervision are defined: purposefulness, plannedness, systematicity, objectivity, constancy, controllability. Scientific novelty. The novelty lies in the implementation of historical and logical analysis of views on the nature of pedagogical observation; clarification of the essence and structure of the concept of "pedagogical observation"; expanding the tools of pedagogical observation. Conclusions. The study revealed the willingness of teachers and students to cooperate in the framework of pedagogical observation. The state of this problem in psychological and pedagogical science was analyzed; factors of efficiency of a course of pedagogical supervision were studied.
References
Фіцула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ, 2001.
Спирин Л.Ф. Педагогический эксперимент в области воспитания. Методы педагогического исследования / Ред. В.И. Журавлев. Москва, «Просвещение», 1972. С. 34–61.
Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. Київ : ВД «Професіонал», 2004.
Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения. Москва : Педагогика, 1974. 185 с.
Засобина Г.А. Практикум по педагогике. Москва, 1986.
Вірченко С.В. Сучасна філософія освіти, інноваційні методи формування майбутнього фахівця. Формування професіоналізму майбутнього фахівця в контексті вимог Болонського процесу: Мат. Міжнародн. наук.-практ. конфер. Одеса, 2008. С. 11–13.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Москва : Изд-во «Пинтер», 1999. 236 с.