ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СПЕЦІАЛІСТІВ З ПИТАНЬ КОМУНІКАЦІЇ ДЛЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ PR-ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.2.2

Ключові слова:

PR-технології, фахові компетентності, територіальна громада, зв’язки з громадськістю, органи місцевого самоврядування

Анотація

У статті досліджено особливості підготовки спеціалістів з питань комунікації для територіальних громад у контексті розвитку PR-технологій, обґрунтовано необхідність формування у здобувачів вищої освіти відповідних фахових компетентностей. З’ясовано, що PR-технології стали невід’ємною складовою сучасного комунікаційного простору, а тому їх вивчення є необхідною умовою якісної підготовки здобувачів вищої освіти журналістського фаху. Підкреслено, що PR-складова в журналістській освіті сприяє вдосконаленню професійних компетентностей та програмних результатів, зокрема здатності застосовувати знання зі сфери соціальних комунікацій у професійній діяльності, створювати медіапродукт, ефективно організовувати роботу PR-відділів; умінню створювати та реалізовувати проєкти PR-кампанії в сучасному інформаційному просторі; розумінню особливостей функціонування PR, використанню новітніх досягнень у власній професійній діяльності. Наголошено на необхідності надання здобувачам вищої освіти знань про інструменти PR-діяльності та їх специфіку, що дозволить зберігати професійну об’єктивність і неупередженість. Зазначено, що PR-технології є невід’ємною частиною стратегічного управління територіальною громадою, оскільки дозволяють формувати позитивний імідж, підтримувати репутацію, будувати міцні зв’язки з громадськістю. Спеціалісти з питань комунікацій виступають активними учасниками суспільних процесів, що вимагає від них знань і навичок у сфері зв’язків із громадськістю, зокрема, вміння аналізувати цільову аудиторію, формулювати ефективні меседжі, розробляти комунікаційні стратегії, що відповідають цінностям громади, працювати над вирішенням проблемних ситуацій щодо репутаційних ризиків та кризових ситуацій тощо.

Посилання

Башманівська Л. А., Башманівський В. І., Шевцова Л. С. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності як компонент підготовки майбутніх журналістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76. № 2. С. 30–42. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2539 (дата звернення: 18.04.2025).

Березенко В. Використання PR-інструментарію у сфері політичної комунікації. Держава та регіони. Сер.: Соціальні комунікації. 2014. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drsk_2014_1-2_35 (дата звернення: 18.04.2025).

Березенко В. Проблеми вдосконалення професійної підготовки за фахом «Зв’язки з громадськістю» в Україні. Інформаційне суспільство. 2013. Вип. 17. С. 31–35.

Зеліч В. Використання PR-технологій як інструменту маркетингових комунікацій у просуванні компанії. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2022. № 1 (124). С. 77–82. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2022/1_2022/15.pdf (дата звернення: 21.04.2025).

Зленко А. Сучасні PR-технології: навч.-метод. посібник для самостійного вивчення дисципліни / Уклад. А. М. Зленко. Бориспіль: Ризографіка, 2018. 260 с.

Киричок А. Освіта у сфері зв’язків з громадськістю: міжнародний досвід та українські реалії. Вісник Книжкової палати. 2015. № 12 (233). С. 45–48.

Киричок А. Теорія та практика створення сучасної моделі освіти у галузі PR: монографія. Київ: «Політехніка», 2017. 236 с.

Киричок А., Мельниченко А. До питання вдосконалення вітчизняної системи підготовки фахівців у сфері зв’язків з громадськістю. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2014. № 4. С. 142–146.

Коржова Т. Професійна підготовка фахівців зі зв’язків згромадськістю у закладах вищої освіти України: автореф. дис. … канд. наук із соціал. комунікацій. URL: http://knukim.edu.ua/wp–content/uploads/2019/05/korzhova_diser.pdf (дата звернення: 18.04.2025).

Королько В. Світовий досвід та українські «новації» в підготовці фахівців зі зв’язків із громадськістю. Актуальні питання реформування комунікацій органів влади України з громадськістю: доповіді міжнародної конференції / ред. В. Г. Королько. Current issues of reforming communications between the government and the public in Ukraine: report of the international conference / ed. by V. H. Korolko. Київ, 2016. P. 10–18.

Курбан О. Специфіка та особливості підготовки PR фахівців для сучасного профільного ринку. Педагогічний процес: теорія і практика. Київ, 2014. Вип. 4. С. 32–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2014_4_9 (дата звернення: 18.04.2025).

Курбан О. Інформаційні кампанії у соціальних онлайн-мережах: типологія та класифікація. Поліграфія і видавнича справа. 2017. № 1. С. 172–182.

Нуржинська А. Професійна підготовка майбутніх фахівців зі зв’язків з громадськістю в умовах дистанційної форми навчання: автореф. дис. … канд. пед. наук. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25232/ (дата звернення: 20.04.2025).

Професійний стандарт «Спеціаліст місцевого самоврядування з питань комунікацій». Затверджено Розробником Національним агентством України з питань державної служби (наказ від 12.09.2023 р. № 145–23). URL: https://nads.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu- spetsialist-mistsevoho-samovriaduvannia-z-pytan-komunikatsii (дата звернення: 05.03.2025)

Петров П. Технології політичних комунікацій в міжнародних відносинах України. Суспільні комунікації та мовні універсалії. 2023. № 3 (17). С. 98–108.

Рябець І. Тенденції становлення та розвитку професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю в Україні. Polish journal оf science. 2020. № 31. С. 42–46.

Робоча програма вивчення освітньої компоненти «Реклама та PR у комунікаційному просторі» для підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Укладачі В. Башманівський, З. Партико. 2024. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/media/WorkProgram/341/qtipy6cs.pdf (дата звернення: 27.03.2025).

Синиця С., Данилишин В. Особливості PR в сфері державного управління. Ефективна економіка. 2021. № 8. С. 1–5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2021/94.pdf (дата звернення: 22.04.2025).

Смірнова К. PR менеджмент: конспект лекцій. Одеса, ОДЕКУ, 2021. 192 с.

Шиян В. Особливості та сучасні тенденції підготовки фахівців з реклами і зв’язків з громадськістю. Соціальні комунікації в інтеркультурному просторі: міжконтинентальний діалог інтелектуалів: матеріали Міжнарод. наук.-практ. конф. 2014. 13 лист. С. 131–137.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-01

Як цитувати

БАШМАНІВСЬКИЙ, В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ СПЕЦІАЛІСТІВ З ПИТАНЬ КОМУНІКАЦІЇ ДЛЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ PR-ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (2 (16), 19-23. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.2.2