КОЛЕКТИВНИЙ КІНОСЦЕНАРІЙ-ПЕЧВОРК ЯК ПІДЖАНР КОЛЕКТИВНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕЧВОРКУ

Автор(и)

  • Сергій БАТУРА Навчально-науковий інститут права імені князя Володимира Великого ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0009-0404-723X

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.2

Ключові слова:

літературний жанр, кіносценарій, кіномистецтво, колективний літературний печворк, колективний кіносценарій-печворк, колективний роман-печворк, сетжанр, схематична конструкція створення колективного кіносценарію-печворк

Анотація

У цій статті зроблено спробу наукового обґрунтування теорії новітнього літературного жанру – колективний кіносценарій-печворк, який поряд із колективним романом-печворк та колективною п’єсою-печворк, є піджанром новітнього метажанру – колективний літературний печворк. У межах наукової розвідки досліджено передумови виникнення новітнього жанру, виокремлено низку його ознак, сформульовано визначення у вузькому й широкому сенсах. Розроблено загальну схематичну конструкцію послідовності створення колективного кіносценарію-печворк та запропоновано варіанти його екранізації. Виявлено, що створений багатьма авторами єдиний різножанровий кінодраматургічний твір найкраще реалізується у запропонованому автором статті специфічному типі кіно та серіалів – «сетжанр» («set» – від англ. набір, серія чогось; «genre» – від франц. рід, жанр, як тип художнього твору). Його сутність полягає у поєднанні різноманітних жанрів (комедія, драма, фантастика, мелодрама, бойовик, трилер, детектив тощо) в єдиному кінопродукті, створеному на основі колективного кіносценарію-печворк. Подано схеми структур колективного кіносценарію-печворк для телевізійного серіалу з поділом на серії а також для односерійного художнього фільму з урахуванням композиційного поділу на елементи сюжету. На прикладі літературного експерименту, метою якого є створення колективного кіносценарію-печворк «Босорка», здійснено спробу практичного втілення теоретичних напрацювань у царині новітнього жанру.Метою статті є спроба наукового обґрунтування специфіки новітнього літературного жанру – колективний кіносценарій-печворк, як піджанру колективного літературного печворку. Для реалізації поставленої мети необхідно вирішити низку завдань. Зокрема, потрібно з’ясувати специфіку новітнього жанру колективний кіносценарій печворк, дослідити передумови його виникнення, сформулювати визначення у широкому та вузькому значеннях, розробити загальну схематичну конструкцію послідовності створення колективного кіносценарію-печворк, запропонувати варіанти екранізації останнього, виокремити й узасаднити специфічний тип кіно та серіалів – «сетжанр», подати схеми структур колективного кіносценарію-печворк для телевізійного серіалу з поділом на серії та для односерійного художнього фільму з урахуванням композиційного поділу на елементи сюжету.Наукова новизна теми дослідження полягає у виокремленні новітнього літературного жанру – колективний кіносценарій-печворк, який є піджанром колективного літературного печворку, обґрунтуванні його особливостей та способів екранізації, окресленні специфічного типу кіно та серіалів – «сетжанр», і розробці загальної схематичної конструкції послідовності створення колективного кіносценарію-печворк. Результати подальшого теоретичного вивчення новітнього жанру потребуватимуть проведення літературних експериментів. Аналіз результатів останніх може стати предметом для подальших наукових розвідок. Це й зумовлює актуальність і новизну дослідження, здійсненого у статті.Висновки. В результаті даного наукового дослідження встановлено, що сучасний розвиток кіноіндустрії, а також глобалізаційні процеси сприяють постійним пошукам у кіномистецтві та появі нових типів кінодраматургічних творів. З’ясовано, що до таких творів належить колективний кіносценарій- печворк, який можна розглядати у широкому та вузькому сенсах. У широкому значенні під колективним кіносценарієм-печворк слід розуміти художній твір, котрий поєднує сукупність різножанрових доробків, створених групою авторів на основі концепції й прологу до твору та призначений для подальшої екранізації.У вузькому значенні під колективним кіносценарієм-печворк слід розуміти художній твір призначений для подальшої екранізації, що поєднує сукупність різножанрових за змістом доробків (комедія, драма, фантастика, фентезі, містика, жахи, пригоди, мелодрама, бойовик, трилер, детектив, нуар тощо) створених групою авторів на основі спільної теми, ідеї за умови взаємодії у власних текстах з ключовим персонажем (персонажами) у межах обумовленого місця (місць) подій прописаних у концепції та втілених у пролозі до твору.Перспективу майбутніх досліджень вбачаємо у подальшому обґрунтуванні специфіки новітнього жанру, його практичній апробації (зокрема написанні колективного кіносценарію-печворк «Босорка») та аналізі результатів останньої.

Посилання

Артіщева А., Заїковська О. Поняття про сюжет та його елементи. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2021». XXІIІ Всеукраїнська наукова конференція молодих учених. 2021. С. 701–702. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/id/eprint/4626

Бабак О. Голлівудський кінематограф у процесах глобалізації та універсалізації. Культурологічна думка. 2016. № 10. С. 112–118. URL: https://lnk.ua/xNKQrzme8

Батура С. Босорка. Нерозділене кохання. Пролог до колективного кіносценарію-печворк «Босорка». URL: https://www.batura.com.ua/2025/10/01/prolog-do-kolektyvnogo-kinosczenariyu-pechvork- bosorka/

Батура С. Босорка. Нерозділене кохання. Пролог до колективного роману-печворк «Босорка». URL: https://www.batura.com.ua/product/imperial/

Батура С. Колективний літературний печворк як новітній жанр літературного мистецтва. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. 2024. Серія: Філологія. Вип. 2 (12). С. 5–16. URL: https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.2.1

Батура С. Колективний роман-печворк: специфіка новітнього жанру. Вісник київського національного лінгвістичного університету. 2025. Серія: Філологія. Том 28. № 1. С. 25–43. DOI: https://doi.org/10.32589/2311-0821.1.2025.335577

Батура С. Концепція до колективного кіносценарію-печворк «Босорка». URL: https://www.batura.com.ua/2025/10/01/konczepcziya-do-kolektyvnogo-kinosczenariyu-pechvork-bosorka/

Батура С. Концепція до колективного роману-печворк «Врятувати Білобога». URL: https://www.batura.com.ua/2024/08/25/konczepcziya-do-romanupechvorkuvryatuvaty-biloboga/

Батура С. Концепція до колективного роману-печворк «Коронація слова». URL: https://www.batura.com.ua/2024/08/23/konczepcziya-do-romanupechvorkukoronacziya/

Батура С. Концепція до колективного роману-печворк «The Mysterious Ten». URL: https://www.batura.com.ua/2024/08/23/konczepcziya-do-romanu-pechvorkuthemysterious-ten/

Батура С. Концепція до колективного роману-печворк «When Time is short». URL: https://www.batura.com.ua/2024/08/02/konczepcziya-romanu-koly-chasu-obmal/

Бернадська Н. Український роман: теоретичні проблеми і жанрова еволюція: монографія. ВЦ «Академвидав», 2004. 366 с.

Босорка. Колективний роман-печворк. Аркуш. Сучасна україномовна платформа. URL: https://arkush.net/book/20958

Гавран І., Попова Я. Роль кінематографа у житті сучасної людини. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2019. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2(2). С. 181–187. URL: https://lnk.ua/Y4Q9ndY49

Довбуш О. Кіносценарій як засіб вербальної візуалізації літературного твору. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. Серія: Філологія. Вип. 17(1). С. 122–124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2015_17(1)__34

Довженко О. Слово у сценарії художнього фільму. Твори: в 5 т. К.: ВЦ «Дніпро», 1983. Т. 4. С. 133–153.

Дюпон Е. А. Кіно й сценарій: монографія. К.: ВУФКУ, 1928. 62 с.

Енциклопедія сучасної України. Жанр. URL: https://esu.com.ua/article-20330

Енциклопедія сучасної України. Кінодраматургія. URL: https://esu.com.ua/article-6933

Іващенко В., Вайно М. «Кіносценарій» і «Кіновербальний твір»: диференціація термінопонять. Лексикографічний бюлетень: Зб. наук. пр. 2004. Вип. 10. С. 61–65. URL: https://nasplib.isofts.kiev.ua/items/fcdb940a-be7d-45a5-ada4-e73c8648b296

Курінна Г. Концепт «конструкції» кіносценарію в контексті американської сценарної школи. Вісник ХДАДМ. 2011. Серія: Музично-театральне мистецтво. Вип. 3. С. 180–183. URL: https://www.visnik.org.ua/pdf/v2011-03-43-kurinna.pdf

Курінна Г. Сценарій у сучасному екранному мистецтві: проблеми термінології. Культура України. 2011. Серія: Театральне, кіно-, телемистецтво, хореографія. Вип. 32. URL: https://lnk.ua/jVWPyW3Nk

Мазурак А. Література і кіно (з історії взаємовпливів). Наукові записки. 2010. Сер.: Філологічні науки. Вип. 92. С. 446–454. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzs_2010_92_65.

Нікоряк Н. Генологічні версії кіносценарію як літературного тексту. Питання літературознавства. 2010. Вип. 81. С. 84–94. URL: https://surl.li/povgis

Нікоряк Н. Жанрова автентичність кіносценарію як специфічної літературної форми (український досвід): автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.01.06. Чернівці, 2011. 20 с. URL: https://surl.li/jzibyi

Нікоряк Н. Формування українського кіносценарного жанру за часів німого кіно. Науковий вісник Чернівецького національного університету. 2012. Серія: Слов›янська філологія. Вип. 648-649. С. 42–48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchnusf_2012_648-649_8.

Погасій С. Національна специфіка українського авторського кіно. Культурологічний альманах. 2024. Вип. 1 (9). С. 355–365. URL: https://lnk.ua/be8Aa8yV5

Подосян А. Сценарій як структурний компонент творчої роботи режисера в сучасному кінематографі. Діалог: медіастудії. 2023. Вип. 29. С. 125–136.

Прядко О., Бєлозьоров Р. Особливості форматів сучасних телесеріалів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. 2018. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. Вип. 2. С. 107–121. URL: https://lnk.ua/q462JBE4J

Скобнікова О. Кіносценарій як об’єкт дослідження мовознавства. International Scientific and Practical Conference «WORLD SCIENCE». 2016. № 1(5). С. 54–57. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/55a311e9-900e-4042-a3dc-0f7ef2915f9b/content

Скобнікова О. Лінгвотекстові характеристики та типологія кіносценаріїв. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. 2016. Серія: Філологія (мовознавство): збірник наукових праць. Вип. 23. С. 235–241. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/28066

Старшой О. Сценарій як літературна основа театралізованих форм в естрадному мистецтві. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. Вип. 2. С. 306-313. URL: https://lnk.ua/Men0rx9Ng

Таратута С. Компаративний аналіз літературного твору з екранізацією як методичний прийом (на матеріалі роману П. Зюскінда «Парфуми»). Актуальні проблеми філології та методики викладання іноземних мов у сучасному мультилінгвальному просторі. Матеріали конференції. 2022. С. 128–131. URL: https://lnk.ua/Y4Q9nWa49

Ткачик О., Нагорна Х. Мовно-жанрова специфіка кіносценаріїв фільмів медичної тематики: корпусний підхід. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». 2019. Серія: «Філологія». Вип. 8(76). С. 74–78. https://lnk.ua/MNjpr0jeE

Ткачик О., Шутюк К. Характеристики американського кіносценарію як креолізованого тексту. Вісник НТУУ «КПІ». 2017. Серія: Філологія. Педагогіка. Вип. 9. С. 41–44. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/67e288c8-3d32-4ce5-be13-7996ab5b0ccf/content

Тороп П. Екстратекстовий переклад. Тотальний переклад: моногріфія. Тарту: ВЦ Тартуського університету, 1995. С. 164–189.

Українська літературна газета. Встановлено два всеукраїнські літературні рекорди. 2024. URL: https://litgazeta.com.ua/news/vstanovleni-dva-vseukrainski-literaturni-rekordy/

Українська літературна газета. В Україні зафіксовано літературний рекорд: «Перший колективний роман-печворк «Босорка». 2025. URL: https://litgazeta.com.ua/news/v-ukraini-zafiksovano-literaturnyj-rekord-pershyj-kolektyvnyj-roman-pechvork-bosorka/

Brady B. Principles of adaptation for film and television. Austin: University of Texas Press, 1994. 234 с.

McKee R. Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting. New York: Harper-Collins Publishers, 1997. 457 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-04

Як цитувати

БАТУРА, С. (2025). КОЛЕКТИВНИЙ КІНОСЦЕНАРІЙ-ПЕЧВОРК ЯК ПІДЖАНР КОЛЕКТИВНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ПЕЧВОРКУ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Філологія, (3 (17), 12-27. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.3.2