ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ У ДИСКУРСІ ЕКОНОМІЧНИХ РУБРИК СУЧАСНОЇ НІМЕЦЬКОЇ ПРЕСИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2021.2.2Ключові слова:
фразеологізм, економічний дискурс, статистикаАнотація
У статті досліджуються особливості застосування та основні прагматичні функції фразеологізмів у дискурсі економічних рубрик сучасної німецької преси. На основі статистичного аналізу встановлено, для яких видань вживання фразеологізмів є найбільш характерним. Метою статті є дослідження функціо- нального аспекту фразеологізмів у дискурсі економічних рубрик сучасної німецької преси. Наукова новизна. Інтенсивний розвиток лінгвістики змусив мовознавців звернути увагу на роль різноманітних мовних оди- ниць і категорій у різних типах дискурсу. Адже, щоб пізнати його природу, необхідно пізнати властивос- ті елементів, що його утворюють. Під поняттям «дискурс економічних рубрик преси» ми розуміємо всю сукупність текстів з економічної тематики, що проголошуються через засоби масової інформації. Фразе- ологічні одиниці (ФО) займають в цьому дискурсі помітне місце, оскільки несуть особливе комунікативне навантаження. Висновки. В результаті дослідження з’ясовано, що фразеологізми в економічних статтях несуть значне прагматичне навантаження: допомагають влучно описати економічну ситуацію та її учас- ників, схарактеризувати їх діяльність та стан справ, емоційно та виразно підкреслити й оцінити важливу інформацію у тексті, допомагають читачеві сформувати власну думку, яка, тим не менш, часто залежить від намірів журналіста, що вдало оперує експресивними ФО.
Посилання
Баранов А.Н., Добровольский Д.О. Аспекты теории фразеологи. Москва : Знак, 2008. 656 с. (Studia philologica).
Врабель Т.Т. Проблема визначення дискурсу і тексту. Стратегії наративного дискурсу. Проблеми романо-германської філології: збірник наукових праць. Ужгород : ЛІРА, 2006. С. 64–72.
Гаврись В.І., Пророченко О.П. Німецько-український фразеологічний словник. Київ : Радянська школа, 1981. Т. I. 416 с. Т. II. 328 с.
Козлова Е.А. Эмоциогенные фрагменты картины мира экономики и бизнеса в фразеологической репрезентации. II Междунар. науч. конф. (Белгород, 7–9 сентября 2010 г.) : Фразеология, познание и культура : сб. докл. в 2 т. Белгород : Изд-во БелГУ, 2010. Т.1. Фразеология и познание. 410 с. С. 185–189.
Левицкий В.В. Квантитативные методы в лингвистике. Черновцы : Рута, 2004. 190 с.
Макаров М.Л. Основы теории дискурса. Москва : Гнозис, 2003. 280 с.
Мізін К.І. Компаративна фразеологія : монографія. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2007. 168 с.
Пономаренко В.А. Фразеологические единицы в деловом дискурсе (на материале английского и русского языков) : автореф. дисс... канд. фил. наук. Краснодар, 2007. 20 с.
Селиванова Е.А. Синергетика фразеологического дискурса: параметры самоорганизации. Фразеология, познание и культура: сб. докл. 2-й Междунар. науч. конф. (Белгород, 7–9 сентября 2010 г.)
в 2 т. : отв. ред. проф. Н.Ф. Алефиренко. Белгород : Изд-во БелГУ, 2010. Т.1. : Фразеология и познание. 410 с. С. 117–121.
Селіванова О. Нариси з української фразеології (психокогнітивний та етнокультурний аспекти). Київ, Черкаси : Брама, 2004. 276 с.
Der Spiegel. № 5 від 27.01.03, № 21 від 19.05.03, № 19 від 05.05.03, № 20 від 12.05.03, № 2 від 10.01.05. 2004–2008 рр.
Die Zeit. №№ 5, 12, 43, 46, 51. 2004–2008 рр.
Frankfurter Allgemeine Zeitung. №№ 1–20. 2008–2009 рр.
Rheinischer Merkur. №№ 30, 31, 35, 37, 44, 45, 50, 51, 52. 2004–2006 рр.
Süddeutsche Zeitung. №№ 1–30. 2008–2009 рр.