THE INCOMPLETE PROCESS OF CONTRACTUAL AND LEGAL FORMATION OF THE STATE BORDER IS A THREAT TO THE IMPLEMENTATION OF THE POLICY IN THE SECURITY AREA OF THE STATE BORDER OF UKRAINE

Authors

  • Igor SLOBODYAN

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-4(64)-13

Keywords:

state policy; implementation of policy in the sphere of security of the state border of Ukraine; contractual and legal registration of the state border; security of the state border of Ukraine; National security; threats to national security; European integration

Abstract

The article emphasizes that the security of the state border of Ukraine is one of the strategic priorities of the state's national security and defense policy, aimed at improving the mechanisms of policy implementation in the sphere of security of the state border of Ukraine. Undoubtedly, the absence of contractually defined state borders poses a great threat to such an important element of statehood as the international legal title to the sovereign territory, the territorial integrity of the state and the inviolability of its state borders. The main problems that prevent a full response to potential threats to national security at the state border are indicated. The importance and necessity of resolving the problematic issues of the contractual and legal design of the state border of Ukraine with the Russian Federation implies, after the destruction of the Russian occupation army and the victory of Ukraine in this war, the need to conduct an analysis of the content of the legal framework regarding the contractual and legal design of the Ukrainian-Russian state border. It was determined that threats to Ukraine's national security at the Ukrainian-Russian state border include: lack of demarcation of the land section of the Ukrainian-Russian state border and basic interstate treaties and agreements between Ukraine and the Russian Federation, which regulate the procedure for observing the state border regime. The process of contractual and legal registration of the Ukrainian-Russian state border, as well as the work of the Joint Ukrainian-Russian Demarcation Commission, will be resumed only after the complete cessation of the armed aggression of the Russian Federation, the return of control over the Ukrainian-Russian border, and the restoration of constitutional rights in the territories temporarily occupied as a result of the armed aggression of the Russian Federation order It was emphasized that the regulation of processes related to the contractual and legal design of state borders is one of the key priorities in global foreign policy relations. Unsettled issues of contractual and legal registration of the state border of Ukraine pose a serious threat to the implementation of policy in the sphere of security of the state border of Ukraine.

References

Сіцінський Н. А. Механізми державного управління у сфері договірно-правового оформлення державного кордону України : автореф. дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Київ, 2015. 20 с.

Про Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року “Про Стратегію Національної безпеки України”: Указ Президента України від 14.09.2020 № 392/2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392/2020#Text.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 липня 2021 року “Про окремі питання реалізації державної політики у сфері захисту державного кордону” : Указ Президента України від 18 серпня 2021 р. № 367/2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/367/2021#n5.

Деркач О. В. Аналіз міждержавної нормативно-правової бази з питань договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 11. URL : http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=749.

Про схвалення Концепції Державної цільової правоохоронної програми облаштування державного кордону щодо будівництва інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій Державної прикордонної служби на період до 2024 року :

Розпорядж. Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2021 р. № 1362-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1362-2021-р#Text.

Дейнеко С. В. Сучасний стан та перспективи завершення договірно-правового оформлення українсько-російського державного кордону. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 17–18. С. 137–142.

Опис проходження державного кордону між Україною та Російською Федерацією. Договір зареєстрований Україною в Секретаріаті ООН 01 грудня 2016 р. № 54132. URL : https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=08000002803fe18a&clang=_en.

Про затвердження плану заходів щодо інженерно-технічного облаштування українсько-російського державного кордону в межах Чернігівської, Сумської, Харківської та Луганської областей, українсько-молдовського державного кордону, територій, прилеглих до адміністративної межі з тимчасово окупованою територією Автономної Республіки Крим : Розпорядж. Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 439-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/439-2015-р#Text.

Волошин Влад. Загроза з півночі, або наскільки можлива війна України з Білоруссю. URL : https://armyinform.com.ua/2021/12/15/zagroza-z-pivnochi-abo-naskilky-mozhlyva-vijna-ukrayiny-z-bilorussyu/.

У м. Києві відбулося 67 засідання Спільної українсько-молдовської демаркаційної комісії. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/u-m-kiyevi-vidbulosya-67-zasidannya-spilnoyi-ukrayinskomoldovskoyi-demarkacijnoyi-komisiyi.

Published

2023-03-08

How to Cite

СЛОБОДЯН, І. (2023). THE INCOMPLETE PROCESS OF CONTRACTUAL AND LEGAL FORMATION OF THE STATE BORDER IS A THREAT TO THE IMPLEMENTATION OF THE POLICY IN THE SECURITY AREA OF THE STATE BORDER OF UKRAINE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (4(64), 102-108. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-4(64)-13