THE IMPACT OF SOCIAL NETWORKS ON THE PSYCHOLOGICAL STATE OF SOCIAL SERVICE CLIENTS
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.7Keywords:
social networks, psychological state, social service clients, support, social isolation, online resourcesAbstract
The article determines that the analysis of the impact of social networks on the psychological state of social service clients is a relevant topic, since social network technologies are actively integrated into people's lives, in particular those who need social support. Social networks can have both positive and negative effects on the psychological state of users, in particular social service clients. On the one hand, they provide an opportunity to quickly obtain information, support and advice. This is important for people who are socially isolated, since social networks allow them to stay in touch with family and friends, as well as join online support groups. Through such resources, clients can find communities with similar problems, which reduces the level of stress and depression. Access to educational resources and legal information also helps to increase self-esteem and improve emotional state. It has been shown that social networks can increase stress and depression by comparing themselves with other users, which often leads to feelings of inferiority and social isolation. Toxic behavior in online space, such as bullying or ridicule, has a particularly negative impact, which can worsen the psychological state. In addition, a long stay on the network replaces real social contacts, which can also cause a feeling of loneliness. Another important problem is addiction to social networks, which can worsen the emotional state, as well as issues of confidentiality and security of personal data. It has been proven that social networks have a double-edged effect on the psychological state of social service clients. For the effective use of social networks in working with this category of individuals, the need to develop individualized strategies that take into account the vulnerabilities of clients and help minimize the negative impact, while focusing on positive aspects, such as support and socialization, is justified. The article also offers recommendations for social workers that will help maximize the positive effect of using social networks and reduce the risks to the psychological health of clients.
References
Гуцуляк Д. М. Роль інформаційно-медійних технологій як інструменту гібридної війни. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2024. Том 35 (74). № 3. Частина 2. С. 52–58. doi: 10.32782/2710-4656/2024.3.2/09
Гринь О. О. Вплив соціальних мереж на забезпечення національної безпеки держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2023. № 7. С. 254–256. doi: 10.32782/2524-0374/2023-7/58
Коханій М. С. Мережеві технології як механізм налагодження ефективної комунікації суб’єктів владних повноважень та інститутів громадянського суспільства. Право та державне управління. 2020. № 1. Том 2. С. 122–127. doi: 10.32840/pdu.2020.1-2.17
Леонов М. А. Цифрова мобільність майбутнього фахівця: сучасні тренди. Alfred Nobel University Journal of Pedagogy and Psychology. 2023. № 2 (26). C. 179–189. doi: 10.32342/2522-4115-2023-2-26-18
Лаврентьєва О. О. Формування професійної цифрової компетентності студентів інженерно-педагогічних спеціальностей агропромислового профілю в умовах інноваційного розвитку закладу вищої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2022. № 1 (2). С. 6–14. doi: 10.25128/2415-3605.22.2.1
Червінська І., Притуляк О., Мельник Н., Василик М. Професійна мобільність педагога як інноваційний тренд та вимога сьогодення. Гірська школа Українських Карпат. 2022. № 26. С. 104–108. doi: 10.15330/msuc.2022.26.104-108