ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ПОНЯТТЯ «М’ЯКА СИЛА» («SOFT POWER») В ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.2Ключові слова:
лідер, лідерство, трансформаційна модель лідерства, автентичне лідерство, лідерство-служіння, концепт «м’яка сила»Анотація
Дана стаття має на меті здійснити аналіз теоретико-методологічних засад використання поняття «м’якої сили» в психології, зокрема у галузі управління. Автор прагне розкрити сутність даного поняття, структуру «м’якої сили» та її основні компоненти, які проявляються в управлінських процесах. У результаті аналізу публікацій та праць пов’язаних із даною проблематикою виявлено ознаки використання «м’якої сили» в управлінні та сучасними стилями лідерства. При цьому, виокремлено критерії та індикатори її використання жінками-менеджерами у процесі виконання управлінських обов’язків. Методологія дослідження базується на проведенні теоретичного аналізу досліджень спрямованих на вивчення «м’якої сили», сучасних стилів лідерства та управління. Для досягнення поставленої мети здійснено синтез уявлень про основи та ознаки використання «м’якої сили» для досягнення поставлених цілей, а також моделей лідерства і менеджменту. З метою порівняння досліджуваного підходу до досягнення бажаного результату під час взаємодії з іншими людьми із сучасними стилями лідерства використано метод порівняльного аналізу. Водночас основні критерії та індикатори використання «м’якої сили» в управлінні виокремлено завдяки використанню методу систематизації уявлень про досліджувані феномени. Наукова новизна полягає у введенні поняття «м’яка сила» зі сфер економіки та міжнародних відносин у психологічну науку. Також, вперше здійснено порівняльний аналіз її методів з основними компонентами сучасних стилів лідерства до яких належить трансформаційне, автентичне та лідерство-служіння. У статті вперше систематизовано описано критерії використання «м’якої сили» управлінцями. Дані результати теоретичного дослідження можуть служити основою для розробки практичних інструментів спрямованих на формування здатності менеджерів до використання «м’якої сили» під час виконання своїх обов’язків для підвищення результатів діяльності організацій. Висновки. Отже, «м’яка сила» може стати новим ефективним підходом до управління, що дозволить вирішити актуальні проблеми забезпечення ефективної діяльності організацій в періоди криз та нестабільності завдяки збільшенню рівня прихильності працівників до роботи в них, а також формуванні бажання досягати поставлених цілей через привабливість остаточних результатів у світлі забезпечення власних інтересів, а не тільки матеріальної винагороди.
Посилання
Alwali J., Alwali W. The relationship between emotional intelligence, transformational leadership, and performance: a test of the mediating role of job satisfaction. Leadership & Organization Development Journal, 43(6), 2022. Pp. 928–952.
Decety J., Meyer M. From emotion resonance to empathic understanding: A social developmental neuroscience account. Development and Psychopathology. 2008. 20(4), Pp. 1053–1080.
Deci E., Olafsen A., Ryan R. Self-determination theory in work organizations: The state of a science. Annual review of organizational psychology and organizational behavior 4.1. 2017 Pp. 19–43.
Deci E., Ryan R. Self-determination theory. Handbook of theories of social psychology 1.20. 2012. Pp. 416–436.
Deng C., Gulseren D., Isola C., Grocutt K., Turner N. Transformational leadership effectiveness: an evidence-based primer. Human Resource Development International, 26(5), 2023. Pp. 627–641.
Frankl V. Man’s search for meaning. Simon and Schuster, 1985. 240 p.
Maslow A. H. Toward a psychology of being. Simon and Schuster, 2013. 181 p.
Maslow A. Motivation and personality. New York: Harper & Row, Publishers 1954. 394 p.
May R. Love and will. WW Norton & Company, 1969. 352 p.
May R., Yalom I. Existential psychotherapy. Thomson Brooks/Cole Publishing Co, 2005. 544 p.
Nye J. The Future of Power. Public Affairs: New York, 2011. 320 p.
Nye J. The Powers to Lead. Oxford University Press: Oxford, 2008. 248 p.
Preston S. D., de Waal F. B. Empathy: Its ultimate and proximate bases. Behavioral and Brain Sciences. 2002. 25(1), Pp. 1–20. doi: 10.1017/s0140525x02000018.
Rodríguez‐Rivero R., Ortiz‐Marcos I., Ballesteros‐Sánchez L., Romero J. The opportunity to improve psychological competences of project managers in international businesses. Psychology & Marketing, 35(2), 2018. Pp. 150–159.
Rogers C. Client centered therapy (new ed). Hachette UK, 2012. 592 p.
Rogers C. On Becoming a Person. A therapist’s view of psychotherapy. Boston, 1961. 434 p.
Smith A. The theory of moral sentiments. A. Millar; London: 1790. 528 p.
Strugar Jelača M., Bjekić R., Berber N., Aleksić M., Slavić A., Marić S. Impact of managers’ emotional competencies on organizational performance. Sustainability, 14(14), 2022. Pp. 88–100.
Vallerand R., Pelletier L., Koestner R. Reflections on self-determination theory. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne 49.3. 2008. Pp. 257.
Vuving A. The Logic of Attraction: Outline of a Theory of Soft Power. 2019. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3637662 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3637662
Zhang Y., Guo Y., Zhang M., Xu S., Liu X., Newman A. Antecedents and outcomes of authentic leadership across culture: A meta-analytic review. Asia Pacific Journal of Management, 39(4), 2022. Pp. 1399–1435.
Zogaj A., Mähner P. M., Tscheulin D. K. Similarity between Human Beings and Chatbots–The Effect of Self-Congruence on Consumer Satisfaction while considering the Mediating Role of Authenticity. In Künstliche Intelligenz im Dienstleistungsmanagement: Band 2: Einsatzfelder–Akzeptanz–Kundeninteraktionen. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2021. Pp. 427–443.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.