ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ В УМОВАХ ВИСОКОЇ КОНКУРЕНЦІЇ: РОЛЬ МОТИВАЦІЇ ТА САМОРЕГУЛЯЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.5Ключові слова:
професійна самореалізація, особистісна самореалізація, коучинг, психологія, успіхАнотація
Дана стаття присвячена аналізу наукової літератури та визначенню психологічних складових професійного успіху людини. У сучасних умовах люди стикаються з постійними динамічними змінами, що вимагають високого рівня професіоналізму від кожного працівника. Було розглянуто роль мотивації та саморегуляції в процесі досягнення успіху особистості в професійній сфері. В роботі успіх розглядається як основа професійної та особистісної самореалізації, тенденція до самоактуалізації та особистісного росту. Успіх з психологічного погляду – це переживання стану радості, задоволення від того, що результат, до якого прагнула особистість, збігається з її очікуваннями або перевищує їх. Досягнення успіху передбачає оптимальне співвідношення між очікуваннями особистості та результатами її діяльності. Було визначено основні чинники, що сприяють досягненню успіху: фізичне здоров’я, мир в душі, фінансова свобода, здатність встановлювати контакти з іншими, позитивні емоції, саморозвиток, самопізнання, самореалізація та мотивація. Мотивація – це психологічний процес, який надає енергію та спрямовує поведінку для досягнення певних цілей та мети. Крім того, було визначено мотивацію як психологічний процес, за допомогою якого цілі активізуються та підтримуються, і він включає збудження, напрямок і наполегливість поведінки. Мотивація може походити з різних джерел, включаючи особисті інтереси, плани щодо майбутньої кар’єри та бажання позитивно вплинути на світ. Були визначені внутрішні та зовнішні чинники мотивації. Термін «внутрішня» стосується мотивації, яка виникає зсередини у формі інтересів і цілей людини, тоді як «зовнішня» стосується мотивації, яка спричинена зовнішніми змінними, такими як стимули та покарання. Висновки. Психологічні чинники, такі як мотивація, саморегуляція, впевненість у собі, концентрація та стійкість, є неодмінними складовими процесу досягнення успіху. Розуміння та використання цих психологічних елементів може зробити значний внесок у покращення професійних результатів та сприяти особистісному розвитку людини. Професійний успіх людини є не лише важливою особистісною якістю, але й умовою успішного функціонування організації в умовах швидких сучасних змін і високої конкуренції. Що вказує важливість подальших досліджень з метою розробки методів і механізмів розвитку успіху працівників через підвищення їхньої мотивації та саморегуляції.
Посилання
Боровинська І. Є. До психологічного розуміння понять «успіх», «успішність», «життєвий успіх», «життєва успішність». Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2017. Вип. 3(2). С. 142–148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2017_3%282%29__26.
Вінков В. Ю. Уявлення про життєвий успіх: стан розробленості проблематики в соціальній психології. Проблеми політичної психології. 2015. Вип. 2. С. 221–231. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pppr_2015_2_22.
Кулешова О., Міхеєва Л. Психологічні аспекти професійної відповідальності працівників як умови ефективної діяльності організації. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. № 10(44). С. 955–965. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-10(44)-955-965.
Лозовецька Т. В. Роль саморегуляції в формуванні успішної кар’єри: психологічні стратегії та внутрішні механізми. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2024. Vol. 1(108). с. 85–98. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-85-98.
Медведєва А. В., Тодорюк С. І., Кобеля З. І. Емоційна мотивація: як лідери можуть створювати продуктивне середовище. Актуальні питання економічних наук. 2024. № 6. https://doi.org/10.5281/zenodo.14599164.
Поліванова О. Є. Взаємозв’язок уявлення про успіх та соціально-психологічних характеристик особистості у сучасній молоді. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2014. № 1099. Вип. 54. С. 19–22.
Потєєв Д. «Як працює мотивація? Емоції та лімбічна система». 2024. URL: https://sistem-life.com/ua/blog/emotions-and-the-limbic-system.
Яланська С. П. Психологія успіху : конспект лекцій: навчальний посібник для студентів денної та заочної форм підготовки освітньокваліфікаційного рівня – магістр. Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2021. 133 с.
Antonio J. Psychological Factors Affecting Athletes’ Motivation and Performance in Competitive Sports in Mexico. International Journal of Physical Education, Recreation and Sports. 2023. Vol. 1(1). P. 13–23. https://doi.org/10.47604/ijpers.2141.
Bandhu D., Mohan M. M., Nittala N. A. P., Jadhav P., Bhadauria A., Saxena K. K. Theories of motivation: A comprehensive analysis of human behavior drivers. Acta psychologica. 2024. Vol. 244. P. 104177. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104177.
Filonenko L., Demchenko I., Shakhina I., Klochok O., Borozentseva T., Bieloliptsev V. Developing a Values-Based Attitude towards People in Adolescent Rehabilitation Centres: Neurophysiological Patterns. BRAIN. Broad Res Artif Intell Neurosci. 2022. Vol. 13(2). P. 76–96. https://doi.org/10.18662/brain/13.2/333.
Howard J. L., Bureau J. S., Guay F., Chong J. X. Y., Ryan R. M. Student Motivation and Associated Outcomes: A Meta-Analysis From Self-Determination Theory. Perspectives on Psychological Science. 2021. Vol. 16(6). P. 1300–1323. https://doi.org/10.1177/1745691620966789.
Kulichenko A., Boichenko M. Origins of medical education on the territory of modern Ukraine. AD Alta. 2021. Vol. 11(1). P. 157–161. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/14537.
Li M., Fan W., Zhang L. Career adaptability and career choice satisfaction: Roles of career self‐efficacy and socioeconomic status. The Career Development Quarterly. 2023. Vol. 71(4). P. 300–314.
Mirzaei Neyestani M., Nemati Sales S. G., Khodakarami M., Salehi S., Ahmadi S., Javaheri Z., Bagherzade A. The Mediating Role of Difficulty in Emotional Regulation in the Relationship between Self-compassion and Anxiety among University Students. Caspian Journal of Health Research. 2023. Vol. 8(1). P. 11–20.
Pyrohovska V., Rezvorovych K., Pavlichenko I., Sushytska Y., Ostashova V. Human rights protection in the context of information technology development: problems and future prospects. Futurity Economics & Law Data and Metadata. 2025. Vol. 4. P. 38–51. https://doi.org/10.57125/FEL.2024.03.25.03.
Rozman M., Vrecko I., Tominc P. Psychological Factors Impacting Academic Performance Among Business Studies’ Students. Education Sciences. 2025. Vol. 15(2). P. 121. https://doi.org/10.3390/educsci15020121.
Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology. 2020. Vol. 61. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860.
Werner K. M., Milyavskaya M. Motivation and self-regulation: The role of want-to motivation in the processes underlying self-regulation and self-control. Social and Personality Psychology Compass. 2018. Vol. 32.
Williams K., Teasley D. Self-Regulation Theory. Overview, Components, Strategies. 2023. URL: https://study.com/learn/lesson/self-regulation-theory-overview-components-strategies.html.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.