ФОРМУВАННЯ АВТОНОМНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМУНІКАЦІЇ НА БАЗІ ЕЛЕКТРОННОЇ ОСВІТНЬОЇ ПЛАТФОРМИ МOODLE
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.1.7Ключові слова:
електронна освітня платформа MOODLE, професійно орієнтована комунікація, автономність майбутніх перекладачів, професійно-орієнтований дискурсАнотація
У статті здійснена спроба теоретичного обґрунтування, розробки та дослідної перевірки методики формування автономності майбутніх перекладачів у сфері професійної комунікації на базі електронної освітньої платформи MOODLE. Визначено зміст компонентів методики формування автономності перекладачів у сфері професійної комунікації з використанням електронної освітньої платформи MOODLE та виявлено педагогічні умови її реалізації, а саме: формування та розвиток ціннісного ставлення студентів до автономної діяльності, організація підготовки студентів до автономної роботи на електронній освітній платформі МООDLE, забезпечення професійної готовності та мотивації викладача до роботи з електронною освітньою платформою МООDLE. Створено комплекс вправ для розміщення на електронній освітній платформі MOODLE для самостійного вивчення загальнонаукової лексики, граматики, характерної для наукового стилю мовлення, перекладу різножанрових текстів спеціального дискурсу. Розроблена авторами методика формування автономності майбутніх перекладачів у сфері професійної комунікації на базі електронної освітньої платформи MOODLE є заснованою на аксіологічному, особистісному, діяльнісному, компетентнісному та модульному підходах. Вона включає етапи самодіагностики, пізнавально-творчий та оціночний. Запропонований алгоритм містить наступні компоненти: зміст навчального матеріалу, поданого у шести професійних модулях навчання, кожен з яких поділений на лексичну, граматичну та перекладацьку частини; іншомовні лексичні одиниці, відібрані відповідно з вимогами до підготовки перекладачів професійно-орієнтованого дискурсу; граматичні явища, що викликають труднощі під час перекладу спеціального дискурсу; послідовну роботу з формування та розвитку умінь автономної діяльності, що реалізується через тести, анкети, опитування та комплекс вправ, що включають мовні, передмовні, мовні, навчальні та контролюючі вправи.
Посилання
Алексєєва О. P., Бутенко Л. Л., Курліщук І. І., Швирка В. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі викладання курсу за вибором «Трендспотинг та професійне майбутнє сучасного фахівця» К.: Вид. дім «КМ Academia», 2000. 218 с. URL: https://www.researchgate.net/ publication (дата звернення: 20.05.2024).
Воронцова Т. Ю. Використання нових інформаційних технологій в процесі вивчення іноземної мови. Педагогічні науки : збірник наук. праць Київського національного лінгвістичного університету. 2012. Вип. 62. С. 81−85.
Вища освіта : Інформаційно-аналітичний портал про вищу освіту в Україні та за кордоном. URL: http:/vnz.org.ua/dystantsijna-osvita/pro (дата звернення: 11.06.2024).
Гладир А. І. Системи дистанційного навчання – огляд програмних платформ. Теорія та методологія формування дистанційного навчання: монографія / за ред. Л. М. Савчук, А. В. Череп. Дніпро, 2019. С. 55–89. URL: http://www.kdu. edu.ua/statti/Tezi/Tezi_2012/43.pdf (дата звернення: 11.02.2025).
Гребінник Л. В. Організація самостійної роботи з німецької мови студентів гуманітарних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2012. Вип. 62. № 1. URL: http://znp.udpu.edu.ua/issue/view/11421. (дата звернення: 01.03.2025).
Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація: монографія / В. Г. Гетта, С. М. Єрмак, Г. В. Джевага, О. М. Шульга, І. В. Повечера, Н. М. Носовець, А. М. Коляда. Чернігів, 2017. 286 с
Дуніна І. М. Платформи дистанційного навчання в університетах Франції. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_4_7 (дата звернення: 11.06.2020).
Іжко Є. С. Метод проектів як один із засобів оптимізації автономного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Філологічні науки. 2014. № 2. С. 92–98.
Карабін О. Й. Pоль інформаційних технологій у підготовці майбутніх учителів гуманітарних дисциплін. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Т. 1. № 59. С. 176−178 URL: http://www. Nbuv. gov.ua/old_jrn/ejournals/Vnadps/2011_4/11koiugd.pdf4. (дата звернення: 11.06.2022).
Коваль Т. І. Особливості використання дистанційних технологій навчання у вищій школі. Педагогічні науки : збірник наук. праць. 2012. Вип. 62. С. 81−85. URL: http://www.knlu.kiev.ua/ua/c_inf/ conf/01_Koval.pdf (дата звернення: 21.09.2023).
Лимонова Н. Яким чином пандемія вплинула на он-лайн навчання: цифри та статистики. Наукові записки НаУКМа. Педагогічні науки. 2019. Том 189. С. 83–89. URL: https://osvitanova.com.ua/ (дата звернення: 11.06.2020).
Мартиненко О. Є. Експериментальна перевірка ефективності методики дистанційного навчання майбутніх перекладачів аудіюванню англійською мовою. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Педагогіка та психологія, 2017, №26. С. 123–135.
Мирончук Н. М. Застосування методу проектів у підготовці майбутніх викладачів до самооргані- зації в професійній діяльності. Проблеми освіти : зб. наук. праць. Ін-т модернізації змісту освіти МОН України. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2017. Вип. 87. С. 191–196.
Писанко М. Л. MOODLE як засіб дистанційного навчання майбутніх перекладачів аудію- вання англійською мовою. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 75, № 1. URL: file:///C:/Users/Dell/Downloads/MOODLEAK_ZASIB_DISTANCIJNOGO_NAVCANNA_ MAJBUTNIH_P.pdf (дата звернення: 11.01.2025).
Рябова З. В., Єльникова Г. В. Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти. Інфор- маційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 80 (6). С. 369–385. URL: https://doi.org/10.33407/ itlt.v80i6.4202 (дата звернення: 11.06.2020).
Сорокіна Г. М., Краснова Н. В. Викладання іноземної мови в умовах дистанційного та он-лайн- навчання. Scientific collection «Inter Conf», (51): with the Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference «Science and Practice: Implementation to Modern Society» (April 18–19, 2021). Manchester, Great Britain: Peal Press Ltd., 2021. P. 229–234 .
Теорія і методика професійної освіти : навч. посіб. З. Н. Курлянд [та ін.] : за ред. З. Н. Курлянд. Київ, Україна: Знання, 2012. 260 с.
Теорія та практика змішаного навчання: монографія. [Кухаренко В. М., Березенська С. М., Бугай- чук К. Л. та ін.]; за ред. В. М. Кухаренка. Харків: Міськдрук, НТУ ХПІ, 2016. 284 с.
Туркот Т. І. Педагогіка вищої школи: навч. посібник. К.: Кондор. 2011. 628 с.
Шелестова Л. С. Інтерактивні технології: за і проти. Шкільний світ. 2003. № 12. С. 3–9.
Bouchard P., L. Kalman. Distance education and learner autonomy: Some theoretical implication. Special Language: From Humans Thinking to Thinking Machines. Clevedon, Phil.: Multilingual Matters LTD., 1989. 287–308 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED436653.pdf (дата звернення: 11.01.2025).
Maiier N. V. Distance learning technologies in organizing self-study work of students majoring in philology. Information Technologies and Learning Tools, Vol. 59, № 3, 2017. P. 96–102. URL: https://journaliitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/ 1651/ 1194 (дата звернення: 11.01.2025).
Keegan D. Foundations of distance education (3rd ed.). New York, NY: Routledge, 1996. 288 р.