FORMING THE AUTONOMY OF FUTURE TRANSLATORS IN THE FIELD OF PROFESSIONAL COMMUNICATION BASED ON THE ELECTRONIC EDUCATIONAL PLATFORM MOODLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.1.7

Keywords:

electronic educational platform MOODLE, professionally oriented communication, autonomy of future translators, professionally oriented discourse

Abstract

The article is an attempt to theoretically substantiate, develop and experimentally test the methodology for forming the autonomy of future translators in the field of professional communication based on the MOODLE electronic educational platform. The content of the components of the methodology for forming the autonomy of translators in the field of professional communication using the MOODLE electronic educational platform is determined and the pedagogical conditions for its implementation are identified, namely: formation and development of students’ value attitude to autonomous activity, organization of students’ preparation for autonomous work on the MOODLE electronic educational platform, ensuring professional readiness and motivation of the teacher to work with the MOODLE electronic educational platform. A set of exercises has been created for posting on the MOODLE electronic educational platform for independent study of general scientific vocabulary, grammar characteristic of the scientific style of speech, translation of texts of different genres of special discourse. The methodology developed by the authors for developing the autonomy of future translators in the field of professional communication on the basis of the MOODLE electronic educational platform is based on axiological, personal, activity, competence and modular approaches. It includes the stages of self-diagnosis, cognitive and creative ones, and evaluation. The proposed algorithm includes the following components: the content of the educational material presented in six professional training modules, each of which is divided into lexical, grammatical and translation parts; foreign language lexical items selected in accordance with the requirements for training translators of professionally oriented discourse; grammatical phenomena that cause difficulties in translating special discourse; consistent work on the formation and development of autonomous activity skills, which is implemented through tests, questionnaires, surveys and a set of exercises that includes language, pre-language, training and control exercises.

References

Алексєєва О. P., Бутенко Л. Л., Курліщук І. І., Швирка В. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі викладання курсу за вибором «Трендспотинг та професійне майбутнє сучасного фахівця» К.: Вид. дім «КМ Academia», 2000. 218 с. URL: https://www.researchgate.net/ publication (дата звернення: 20.05.2024).

Воронцова Т. Ю. Використання нових інформаційних технологій в процесі вивчення іноземної мови. Педагогічні науки : збірник наук. праць Київського національного лінгвістичного університету. 2012. Вип. 62. С. 81−85.

Вища освіта : Інформаційно-аналітичний портал про вищу освіту в Україні та за кордоном. URL: http:/vnz.org.ua/dystantsijna-osvita/pro (дата звернення: 11.06.2024).

Гладир А. І. Системи дистанційного навчання – огляд програмних платформ. Теорія та методологія формування дистанційного навчання: монографія / за ред. Л. М. Савчук, А. В. Череп. Дніпро, 2019. С. 55–89. URL: http://www.kdu. edu.ua/statti/Tezi/Tezi_2012/43.pdf (дата звернення: 11.02.2025).

Гребінник Л. В. Організація самостійної роботи з німецької мови студентів гуманітарних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2012. Вип. 62. № 1. URL: http://znp.udpu.edu.ua/issue/view/11421. (дата звернення: 01.03.2025).

Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.

Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація: монографія / В. Г. Гетта, С. М. Єрмак, Г. В. Джевага, О. М. Шульга, І. В. Повечера, Н. М. Носовець, А. М. Коляда. Чернігів, 2017. 286 с

Дуніна І. М. Платформи дистанційного навчання в університетах Франції. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2011_4_7 (дата звернення: 11.06.2020).

Іжко Є. С. Метод проектів як один із засобів оптимізації автономного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Філологічні науки. 2014. № 2. С. 92–98.

Карабін О. Й. Pоль інформаційних технологій у підготовці майбутніх учителів гуманітарних дисциплін. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Т. 1. № 59. С. 176−178 URL: http://www. Nbuv. gov.ua/old_jrn/ejournals/Vnadps/2011_4/11koiugd.pdf4. (дата звернення: 11.06.2022).

Коваль Т. І. Особливості використання дистанційних технологій навчання у вищій школі. Педагогічні науки : збірник наук. праць. 2012. Вип. 62. С. 81−85. URL: http://www.knlu.kiev.ua/ua/c_inf/ conf/01_Koval.pdf (дата звернення: 21.09.2023).

Лимонова Н. Яким чином пандемія вплинула на он-лайн навчання: цифри та статистики. Наукові записки НаУКМа. Педагогічні науки. 2019. Том 189. С. 83–89. URL: https://osvitanova.com.ua/ (дата звернення: 11.06.2020).

Мартиненко О. Є. Експериментальна перевірка ефективності методики дистанційного навчання майбутніх перекладачів аудіюванню англійською мовою. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Педагогіка та психологія, 2017, №26. С. 123–135.

Мирончук Н. М. Застосування методу проектів у підготовці майбутніх викладачів до самооргані- зації в професійній діяльності. Проблеми освіти : зб. наук. праць. Ін-т модернізації змісту освіти МОН України. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2017. Вип. 87. С. 191–196.

Писанко М. Л. MOODLE як засіб дистанційного навчання майбутніх перекладачів аудію- вання англійською мовою. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 75, № 1. URL: file:///C:/Users/Dell/Downloads/MOODLEAK_ZASIB_DISTANCIJNOGO_NAVCANNA_ MAJBUTNIH_P.pdf (дата звернення: 11.01.2025).

Рябова З. В., Єльникова Г. В. Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти. Інфор- маційні технології і засоби навчання. 2020. Вип. 80 (6). С. 369–385. URL: https://doi.org/10.33407/ itlt.v80i6.4202 (дата звернення: 11.06.2020).

Сорокіна Г. М., Краснова Н. В. Викладання іноземної мови в умовах дистанційного та он-лайн- навчання. Scientific collection «Inter Conf», (51): with the Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference «Science and Practice: Implementation to Modern Society» (April 18–19, 2021). Manchester, Great Britain: Peal Press Ltd., 2021. P. 229–234 .

Теорія і методика професійної освіти : навч. посіб. З. Н. Курлянд [та ін.] : за ред. З. Н. Курлянд. Київ, Україна: Знання, 2012. 260 с.

Теорія та практика змішаного навчання: монографія. [Кухаренко В. М., Березенська С. М., Бугай- чук К. Л. та ін.]; за ред. В. М. Кухаренка. Харків: Міськдрук, НТУ ХПІ, 2016. 284 с.

Туркот Т. І. Педагогіка вищої школи: навч. посібник. К.: Кондор. 2011. 628 с.

Шелестова Л. С. Інтерактивні технології: за і проти. Шкільний світ. 2003. № 12. С. 3–9.

Bouchard P., L. Kalman. Distance education and learner autonomy: Some theoretical implication. Special Language: From Humans Thinking to Thinking Machines. Clevedon, Phil.: Multilingual Matters LTD., 1989. 287–308 p. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED436653.pdf (дата звернення: 11.01.2025).

Maiier N. V. Distance learning technologies in organizing self-study work of students majoring in philology. Information Technologies and Learning Tools, Vol. 59, № 3, 2017. P. 96–102. URL: https://journaliitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/ 1651/ 1194 (дата звернення: 11.01.2025).

Keegan D. Foundations of distance education (3rd ed.). New York, NY: Routledge, 1996. 288 р.

Published

2025-03-27

How to Cite

КРАЙНЯК, Л., БОДНАР, О., & ДУДА, О. (2025). FORMING THE AUTONOMY OF FUTURE TRANSLATORS IN THE FIELD OF PROFESSIONAL COMMUNICATION BASED ON THE ELECTRONIC EDUCATIONAL PLATFORM MOODLE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (1 (15), 37-41. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.1.7