“THE RED RENAISSANCE” IN CONTEMPORARY UKRAINIAN PROSE: ARTISTIC MODELS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.4.8

Keywords:

The Red Renaissance, prose, historical, psychological, biographical models, contemporary prose

Abstract

The Ukrainian literature of the 1920s and 1930s (the interwar twentieth century, the Executed Renaissance, the Red Renaissance) is gaining in relevance today. The generation that was destroyed by the totalitarian system at that time left behind works of art that sound contemporary. There is a considerable corpus of literary texts analyzing the works of the masters of the word of that time. Memoirs, epistolaries, and archival materials of various kinds by writers of this period are published, and documentaries and feature films are made both on the works of the authors of the Executed Renaissance and their artistic activities. The purpose of the article is to analyze the texts of contemporary prose writers about the general atmosphere and literary activities of the representatives of the Red Renaissance, identifying three models: historical, psychological, and biographical. To achieve this goal, it is necessary to solve the following tasks: to make a general overview of personal texts (memoirs, correspondence); to systematize the available examples of contemporary fiction, identifying three models; to analyze prose texts and find out their artistic specificity. The novelty lies in the fact that fiction (“Martha” (2014) by Lilia Cheren, “My Madwoman” (2016) by Andriy and Svitlana Klimov, “The Witness” (2007) by Varvara Zhukova, “Zerov. The Funeral Oratorio” (2020) by Yevheniia Kuzhavska) has not been studied in terms of creating and analyzing a generalized picture of the socio-literary process of the Red Renaissance. Conclusions. Contemporary Ukrainian prose writers offer three models of depicting the literary process in their fiction: historical, psychological, and biographical. The tendency of the interwar twentieth century is understood through the analysis of the peculiarities of the era and the main characteristics of the artistic and literary process. Using facts from the biographies of writers, and applying the author's fiction, contemporary prose writers convey important features of the era and offer artistic biographies of writers of the 1920s–1930s.

References

Архів Розстріляного Відродження: Лесь Курбас і театр «Березіль». Архівні документи (1927–1988). Т. 2. Київ: Смолоскип, 2016. 504 с.

Архів Розстріляного Відродження: матеріали архівно-слідчих справ укр. письменників 1920–1930-х рр. Т. 1. Київ: Смолоскип. 2010. 463 с.

Гуменна Д. Дар Евдотеї. Іспит пам’яті. Кн. 1. Київські кручі. Кн. 2. Жар і крига. Київ: Дніпро, 2004. 520 с.

Дукина Н. На добрий спомин… Повість про батька. Харків: Видання часопису «Березіль», 2002. 592 с.

Дунай П. Лілія Черен, Марта та інші. Слово і Час. 2016. № 3. С. 104–107.

Жукова В. Свідок: роман. Київ: Дуліби, 2007. 154 с.

З приватного епістолярію Івана Дніпровського та Марії Пилинської: Підготовка тексту, коментар Т. Трофименко. Спадщина: Літературне джерелознавство. Текстологія. Київ: Laurus, 2012. Т. 7. С. 259–323.

Кардиналовська Т. Невідступне минуле. З продовженням, написаним доньками Тетяни Асею і Мірталою. Від темряви до світла. Київ: Київ – Париж – Дакар, 2017. 381 с.

Клімова С., Клімов А. Моя божевільна: роман. Харків: Фабула, 2016. 416 с.

Коваленко-Плужник Г. Спогади. Україна. 1990. № 2–4.

Костюк Г. Зустрічі і прощання: спогади. Едмонтон: КІУС. Кн. перша. 1987. 743 с.; Кн. друга. 1998. 609 с.

Куліш В. Слово про будинок «Слово»: спогади. Торонто: Вид-во «Гомін України», 1966. 68 с.

Куліш М. Твори: В 2 т. Т. 2. Київ: Дніпро, 1990. 877 с.

Мороз-Стрілець Т. Голос пам’яті: спогади. Київ: Рад. письменник, 1989. 195 с.

Смолич Ю.К. Твори: У 8 т. Т.7 / Упоряд. О. Смолич. Київ: Дніпро, 1986. 702 с.

Сокіл В. Здалека до близького (спогади, роздуми). Едмонтон: КІУС, 1987. 359 с.

Соловей О. З історії однієї літературної містифікації. Актуальні проблеми української літератури і фольклору. Вип. 24. 2016. С. 54–73. URL: https://japul. donnu.edu.ua/article/view/6108

Хвильовий М. Твори в 5 т. Т. 5. Нью-Йорк – Балтимор – Торонто: ОУП «Слово»; УВ «Смолоскип», 1986. 834 с.

Черен Л. Марта: роман. Київ: Дуліби, 2014. 253 с.

Шаповал Ю. Полювання на Вальдшнепа. Розсекречений Микола Хвильовий. Київ: Темпора, 2009. 296 с.

Published

2023-10-18

How to Cite

ХАРЛАН, О. (2023). “THE RED RENAISSANCE” IN CONTEMPORARY UKRAINIAN PROSE: ARTISTIC MODELS. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (4 (9), 50-55. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2023.4.8