THEORETICAL APPROACHES AND MODERN PRACTICES OF TEXTS CREATION IN TV JOURNALISM (INFORMATIONAL GENRES CASE STUDY)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.4.5

Keywords:

TV journalism, TV product, audiovisual content, text, text creation, text creation practices, creative writing, media, media production

Abstract

This paper is devoted to the analysis of theoretical basis combined with established and new practices of texts creation in the field of TV journalism. The text in media in general and in the production of audiovisual content in particular has repeatedly become the focus of media linguists, language stylistics experts, creative writing specialists and psychologists. However, there is still a need for a multifaceted approach that demonstrates the necessity of combining general norms of speech culture with the texts management technologies in specific genres of TV journalism, considering the dynamics of trends and the impact on the audience. In addition, we reveal a pragmatic potential of TV journalism studies in higher education institutions, where media personnel are trained. The purpose of this paper is to systematize and analyse theoretical and applied approaches to creating text as a component of a TV product, which should meet the expectations of an audience consuming information on Internet platforms, and particularly on social networks. The topicality of this study stresses on the relevance of speech culture norms at the lexical and grammatical levels, which, besides contributing to the establishment of the state language in the media space, also serve as a factor in creating high-quality content, i.e., the one that ensures easy information perception. The examples of popular informational genres of TV journalism also demonstrate the tendency to saturate the language with slang words and jargon that bring content creators closer to the audience. Special attention is paid to creative writing techniques that are universal for creating text as a separate unit of author’s expression and a component of audiovisual content. This includes thorough selection of vocabulary and the variety of tools of producing syntactic constructions, aimed at balancing content and form. The analysis and systematization of theoretical approaches and modern text creation practices allow us concluding that audiovisual content reflects both established norms, developed in publications on the culture of journalist speech, and the audience’s demand for simplification and certain immediacy in screen communication.

References

Бондаренко Н. Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника. 2021. Вип. 27. С. 15–17.

Вайно М. Сценарна майстерність: написання п’єси; написання кіносценарію: навчальний посібник. Івано-Франківськ : Місто НВ. 2015. 232 с.

Горбенко Г. Практико-орієнтоване навчання під час підготовки бакалаврів Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка. Інтегровані комунікації. 2018. Вип. 4. С. 80–86. URL: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2018.4.15 (дата звернення: 02.12.2024).

Гоян В. Комунікативна ситуація: телеперсонаж – телеглядач (ефект творчої взаємодії). Культура народів Причорномор’я. 2007. Вип. 101. С. 27–31.

Каппон Р.-Дж. Настанови журналістам Ассошіейтед Пресс: професійний порадник. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 2005. 160 с. URL: https://z-lib.io/book/14783159 (дата звернення: 14.12.2024).

Красовська Г., Сухомлинов О., Сигеда П. Соціолінгвістичний компендіум. Київ : Талком. 2020. 336 с.

Лазебний В., Бакіко В., Омелянець О. Організація телевізійного виробництва: конспект лекцій. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2018. 162 с.

Літературний редактор СТБ Віктор Кабак: «Свою мову треба вивчати все життя»: інтерв’ю. Сайт телеканалу «СТБ». URL: https://www.stb.ua/ua/2009/03/20/literaturnij-redaktor-stb-viktor-kabak-svoyumovu-treba-vivchati-vse-zhittya (дата звернення: 12.12.2024).

Масенко Л. Суржик у науковому дискурсі: визначення, інтерпретації, дискусії. IX Міжнародний конгрес україністів: збірник наукових статей. Київ : Видавництво ІМФЕ. 2018. С. 214–223.

Михайлин І. Основи журналістики: підручник. Київ : Центр учбової літератури. 2011. 496 с.

Мірошниченко І. Мовна компресія як чинник функціонування стислого тексту. Український смисл. 2016. Вип. 1. С. 220–229.

Мой Д., Ордольфф М. Телевізійна журналістика. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси. 2019. 234 с.

Мовні поради Володимира Романця: дієслово. Путівник Академії ВВС. URL: https://www.bbc.com/languageguides/uk/verb/ (дата звернення: 14.12.2024).

Поліщук Л. Структура телевізійного інформаційного тексту (за матеріалами загальнонаціональних каналів): дис. … канд. філол. наук. 10.01.08. Київ. 2006. 260 с.

Професійні журналістські стандарти : інформаційна довідка. Інститут масової інформації. URL: https://imi.org.ua/advices/profesijni-zhurnalistski-standarty-normatyvna-dovidka-i31933 (дата звернення: 20.12.2024).

Рудзінська В. Instagram вперше обігнав Facebook за кількістю дорослих користувачів в Україні. Speka. URL: https://speka.media/instagram-vperse-obignav-facebook-za-kilkistyu-doroslix-koristuvaciv-vukrayini-pk4yw1 (дата звернення: 21.12.2024).

Сторр В. Наука сторітелінгу. Чому історії впливають на нас і як ними впливати на інших. Київ : Наш формат. 2024. 224 с.

Струганець Л., Ленько О. Українська мова в національному телеефірі: моніторинг реалізації комунікативних ознак. Тернопіль : Осадца Ю. В. 2019. 119 с.

Таранюк І. Граматика: як ми боремося з помилками. Путівник Академії ВВС. URL: https://www.bbc.com/languageguides/uk/grammar/ (дата звернення: 21.12.2024).

Титаренко М. Не музи, а м’язи. 50 вправ із творчопису. Київ : Лабораторія. 2023. 360 с.

Холод О. Основи тележурналістики : курс лекцій. Київ : КиМУ. 2012. 121 с.

Яковець А. Телевізійна журналістика. Теорія і практика : посібник. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 2009. 262 с.

James W. The Principles of Psychology. Harvard: Harvard University Press. 1981. 1740 p. URL: http://www.public-library.uk/ebooks/50/61.pdf (data accessed: 21.12.2024).

Miller G. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. The Psychological Review. 1956. Vol. 63. P. 81–97. URL: https://labs.la.utexas.edu/gilden/files/2016/04/MagicNumberSeven-Miller1956.pdf (data accessed: 20.12.2024).

Skrypnyk A., Lytvyn N., Kholod I., Didenko N., Ivashchuk A. Linguistic imagology as a new approach to the analysis of linguistic images: methods and theoretical aspects. Amazonia Investiga. 2024. Vol. 13 (73). P. 220–230. URL: https://doi.org/10.34069/AI/2024.73.01.18 (data accessed: 22.12.2024).

Published

2024-12-30

How to Cite

ЗАХАРОВ, В. (2024). THEORETICAL APPROACHES AND MODERN PRACTICES OF TEXTS CREATION IN TV JOURNALISM (INFORMATIONAL GENRES CASE STUDY). Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Philology, (4 (14), 29-37. https://doi.org/10.32689/maup.philol.2024.4.5