THE ROLE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE DEVELOPMENT OF MODERN JOURNALISM: TRENDS AND CHALLENGES OF INTERNATIONAL EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.philol.2025.1.10Keywords:
artificial intelligence, virtual reality, digital transformation, journalism, content automationAbstract
The role of artificial intelligence (AI) in transforming modern journalism spans all stages of the media process, from data collection to distribution. Key trends in decommunization include the automation of information collection and analysis that can process large amounts of data at high speed, the creation of personalized content to meet the needs of different audiences, and the use of algorithms to predict trends in information and analyze public sentiment.The integration of these technologies is changing the way we create news and interact with our audiences.The benefits of AI include the decommunization of journalists, including by automating daily operations, optimizing content strategies by analyzing behavioral data, and expanding classroom interaction through personalized information delivery. Prominent media organizations in various countries are already using these technologies to create high-quality content, predict changes in audience behavior, and expand their communication channels.Despite the obvious benefits, integration with AI has many challenges. In particular, ethical issues related to algorithmic transparency, the possibility of discrimination or distortion of facts in automated processes and the risk of loss of editorial independence remain important issues for audience trust in content created using automated systems and ensuring compliance with journalistic standards in the digital age.International experience shows different approaches to the implementation of artificial intelligence in the media.Countries with developed media infrastructure, such as the United States, the United Kingdom, China and the European Union, have successfully used artificial intelligence technologies to improve their information products and their distribution. At the same time, in developing countries, the possibilities for the implementation of such technologies are often limited due to economic, infrastructural and legal factors.
References
Васьківська О. Технології штучного інтелекту в журналістиці сучасності. Матеріали Х конгресу «Авіація в XXI столітті» – «Безпека в авіації та космічні технології». Київ : Національний авіаційний університет, 2022. С. 6.2.107–6.2.111
Газета в Ноттінгемширі. URL: https://www.nottinghampost.com/
Гнідковська К. Штучний інтелект у медіа: програми пишуть новини, але не замінюють журналістів. URL: https://cutt.ly/8CNFLuJ
Грозна О. О. Технологічні інновації в онлайн-медіа: роль штучного інтелекту та віртуальної реальності у трансформації контенту. Обрії друкарства. №1 (15). 2024. С. 102–112.
Мартиненко Д. Є., Дмитренко Н. В. Вплив інструментів штучного інтелекту на роботу журналіста: можливості та виклики. С. 210–211.
Переваги штучного інтелекту. ВГОЛОС.ZT. URL: https://www.vgolos.zt.ua/perevahyshtuchnoho- intelektu/
Сидоренко Т. М., Машковець С. В. Застосування штучного інтелекту в інформаційно комунікаційному просторі. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2023. № 4 (43). С. 81–85.
Ситник О. Проблематика впровадження штучного інтелекту в сучасних ЗМІ та медіа технологіях. Український інформаційний простір. 2023. № 2 (12), С.252–265.
Українські медіа та штучний інтелект. Як редакції залучають ШІ для створення контенту? URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut- shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217
AI and the future of news. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/ai-journalism-future-news
Artificial Intelligence in Journalism. URL: https://innovating.news/article/ai-in-journalism/
Borja Bergareche presenta el “proyecto Medusa” del Vocento Media Lab en el simposio de periodismo digital ISOJ de Austin. URL: https://www.vocento.com/borja-bergareche-presenta-el-proyecto-medusa-del- vocento-media-lab-en-el-simposio-de-periodismo-digital-isoj-de-austin-ee-uu/
¿Cómo están usando la IA los medios en España? URL: https://fleetstreet.substack.com/p/como-usando- inteligencia-artificial-los-medios
El Cartagena y el Villanovense empatan. URL: https://www.elconfidencial.com/autores/ana-futbot- 1824/
Hoog N., Voce A., Morresi E. How war destroyed Gaza’s neighborhoods – visual investigation. URL: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2024/jan/30/how-war-destroyed-gazas-neighbourhoods- visual-investigation
Mogensen K. Spreadable media: Creating Value and meaning in A Net-worked Culture, New York: New York University Press. 2013. MedieKultur: Journal of media and communication research. 30. 4. 10.7146/ mediekultur.v30i56.16054.
News Corp Australia. URL: https://www.newscorpaustralia.com/
Novedades en Radio 3 Extra Hiperia, Inteligencia Artificial y música. URL: https://www.rtve.es/ radio/20230227/nace-hiperia-primer-contenido-audiovisual-inteligencia-artificial-radio-3-extra/2427987. shtml
The role of Artificial Intelligence in the production of journalistic content. URL: https://editored.org/ 2024/04/03/the-role-of-artificial-intelligence-in-the-production-of-journalistic-content/?lang=en
Wu S., Irsoy O., Lu S., Dabravolski, V., Dredze, M., Gehrmann, S., & Mann, G. Bloomberggpt: A large language model for finance. 2023. arXiv preprint arXiv:2303.17564. URL: https://arxiv.org/pdf/2303.17564. pdf